Már novemberben belengette Tarlós István főpolgármester, hogy ha nem sikerül megszerezni az állami támogatást a BKV fenntartásához, akkor törvényi kötelezettség híján a főváros elengedi az agglomerációs közlekedést, és a buszok csak a városhatárig járnak majd. A főpolgármester akkor még azt várta el, hogy az állam állja azta 31 milliárd forintot, amitől az elővárosi közlekedés és a jegykedvezmények miatt esik el a BKV.
Egy hónappal később a parlament megszavazta, hogy Budapestnek egyre több jut majd az iparűzési adóból, ezzel szemben drasztikusan csökken majd évről évre a BKV-nak nyújtott állami támogatás. A főváros két év alatt összesen 3 százalékkal növelheti az iparűzési adóból származó bevételeinek arányát (ez 3,1, majd 6,2 milliárd forint lesz). Eközben viszont az állam 24-ről, 18, 15, majd 12 milliárd forintra csökkenti évente a tömegközlekedésre adott pénzt.
A Szentpéterváron tartózkodó városvezetőt megkereste az Index, akiknek szintén azt mondta, mint novemberben: nem lesz elővárosi tömegközlekedés, ha a kormány nem segít többet, így ugyanis 18 milliárd forint költségtől szabadulna meg a BKV.
Az agglomerációs hálózat
Az elővárosi közlekedés gerincét a HÉV és a buszjáratok alkotják. Szentendrét, Pomázt és Budakalász a H5-ös, Dunaharasztit, Szigethalmot, Tökölt, Szigetcsépet, Szigetszentmártont, Szigetújfalut és Ráckevét a H6-os, Kistarcsát, Kerepest, Mogyoródot és Gödöllőt a H8-as, Csömört pedig a H9-es HÉV szolgálja ki. E településeket a H6-os és H9-es vonalát leszámítva éjszakai buszok is kiszolgálják.
Az elővárosok és előfalvak zömét azonban nem kevés busz látja el éltető tömegközlekedéssel. Budán Solymár, Remeteszőlős, Nagykovácsi, Budakeszi, Budaörs, Törökbálint, Diósd, Pesten pedig Szigetszentmiklós, Gyál, Vecsés, Pécel, Fót és Dunakeszi is érintett az agglobuszok közlekedésében, több település közlekedése erre épül fel. Jellemző, hogy Budaörs és Törökbálint összefonódó tömegközlekedésének gerince 17 különböző számozású buszjáratból, három éjszakai buszból és egy, a városhatárig közlekedő villamosvonalból áll.
Budaörs kifizeti, amit kell
Pont Budaörs az a város, ami minden ilyen vita alkalmával hangoztatja, mekkora részt vállal az elővárosi tömegközlekedés rá eső részének finanszírozásából. Ezért megkerestük levélben az összes elővárosi önkormányzatot, ahova jár BKV-járat (Szigetcsépet és Szigetújfalut leszámítva, aminek honlapján nem volt e-mail cím megadva), hogy mennyivel szállnak be a hozzájuk közlekedő járatokba, és mi a véleményük Tarlós fenyegetéséről.
Wittinghoff Tamás budaörsi polgármester azt válaszolta, valóban nagyon nehéz helyzetbe kerülne a főváros, ha nem változna semmi Tarlós és Orbán Viktor tervezett december 21-i tárgyalása után. Ha leállnának a járatok, a kisebb települések, amiknek kevesebb a forrásuk, rosszul járnának, ellentétben Budaörssel.
Ez azonban Budaörsöt nem érinti és nem érintheti, hiszen mi ma is olyan összegben járulunk hozzá az agglomerációs közlekedés biztosításához, amely a költségeket bőven fedezi.
A polgármester szerint a város ősszel kötött 2022.június 30-ig szóló szerződést a BKK-val. Ha nem csúszik hiba a teljesítésbe, Budaörs 21 833 000 forint havi támogatást fizet, ami évi 261 996 000 forintot jelent. “Ezért az összegért más szolgáltatóval is meg tudnánk oldani Budaörs és Budapest között a buszközlekedés biztosítását” – tette hozzá Wittinghoff. Tarlós mondatairól pedig ezt közölte:
Ami Tarlós főpolgármester úr nyilatkozatát illeti, arról az a véleményem, hogy maga sem gondolja komolyan az agglomerációs járatok felszámolását, feltehetően szorult helyzetében mondta, abban a reményben, hogy talán ezzel ráébreszti a döntéshozókat arra, mivel járna ilyen mértékű forráskivonás a főváros számára.
Az északabbi Budakalász is válaszolt. Udvarhelyi István Gergely azt írta, őket csak a HÉV érinti, ennek működéséhez nem járulnak hozzá “direkt módon”, és bíznak benne, hogy Tarlós és a kormány megoldást találnak a tömegközlekedés hosszú távú rendezéséhez. A HÉV mentén található Szentendre polgármestere is közölte, nem járulnak hozzá anyagilag a HÉV működéséhez, és várják az Orbán-Tarlós találkozó eredményét.
Az életmentő 63-as
Nagykovácsi ellenben fizet, méghozzá egy támogatási szerződés alapján 1 905 000 forintot havonta a 63-as buszért. “A településünk tagja az agglomeráció tömegközlekedési érdekeit artikuláló FAÖT-nek, és igénye a 63-as buszjárat változatlan intenzitású biztosítása” – közölte a jegyző.
A pont Nagykovácsiból pár éve levált aprófalu, Remeteszőlős is válaszolt kérdéseinkre. Ők évi 2,4 millió forinttal támogatják a 63-as busz üzemeltetését. Azt írják, az agglomerációs járatok fenntartása szokásjog, Tarlósnak megvan a joga felmondani azokat.
Egy ilyen irányú döntés viszont igen kellemetlen helyzetbe hozza az agglomerációs önkormányzatokat, akik eddig erejüket meghaladó mértékben támogatták ezeket a járatokat.
Szathmáry Gergely polgármester személyes véleménye szerint az államnál van a helyközi közlekedésre vonatkozó koncessziós jog, így ha előállna a helyzet, hogy leáll a tömegközlekedés, az államnak kéne beugrania. Ez viszont forrásigényes lenne, miközben a frissen beszerzett BKV-buszok kihasználatlanul állnának a garázsban.