Belföld

Az a ritka, amikor NEM füstöl a hármas metró

metro(960x640).jpg (Array)
metro(960x640).jpg (Array)

Visszanéztük a hírhedt budapesti vonal elmúlt pár évét. Egészen sokkoló volt. Még legalább öt év, mire elvileg biztonságos lesz, de azért – bocsánat, hogy már a leadben vállalhatatlan modorossággal jövünk, a kánikula az oka – már látszik a fény az alagút végén. Ideje tehát, izé, nosztalgiázni.

Végre felújíthatják az oroszok a 3-as metró szerelvényeit, ami azt jelenti, hogy talán megússzuk az egész botrányt (tudják, ami évek óta zajlik a szemünk előtt, füsttel, tűzzel, balesetekkel, pótlókocsikkal) tragédia nélkül. A BKV a kocsik rettenetes állapotára hivatkozva, horrorisztikus szépprózával fenyített be a Közbeszerzési Döntőbizottság előtt. A metró bármikor leállhat (jobb esetben a BKV állítja le, rosszabb esetben magától), mondták, ideje lenne tehát aláírni a szerződést a közbeszerzésen nyertes Metrowagonmashsal. Így is lesz, a toldozás-foltozás és a komolyabb javítás hamarosan megkezdődik. Úgy néz ki, legalább öt évig tart majd és 200 millióba is kerülhet.

Mondanánk, hogy készüljenek az állandó kiesésekre és a pótlóbuszozásra, de nem mondjuk, hiszen ezeket már minden budapesti megszokta: évek óta havi-heti rendszerességgel iktatják ki a fél vonalat meghibásodás, tűz, füst, baleset miatt. Visszanéztük, mi történt a 3-as metróban az elmúlt években és pillanatok alatt belefulladtunk a leállásról szóló ijesztő hírekbe. A hétköznapokban annyira megszoktuk már, hogy ez az élet rendje, hogy nem is éreztük, milyen nagy a baj, de ekkora dózisban szembesülni azzal, hogy a metró konkrétan életveszélyes, elég sokkoló volt. Az elmúlt négy-öt évben

több hír érkezett a meghibásodó hármas metróról, mint az összes többi budapesti vonalról együttvéve,

beleértve a négyes metró indulását és az egyébként természetes kezdeti bénázást. Feltűnő, hogy bár ennek nem kellene, hogy köze legyen a kocsik állapotához, baleset is sokkal több volt a hármas szerelvényein és – főleg – sínein, mint a többi vonalon.

Lássuk is a termést kategóriákra bontva, kiemelve az emlékezetes pillanatokat. Reméljük, hamarosan már csak nosztalgiából szedjük majd elő, addig azonban jól jön emlékeztetőnek. Szóval csak óvatosan, okosan, ha füst, vagy tűz van, szépen, rendezetten tessék kivonulni, ne tiporjuk szét egymást, és ne anyázzunk, ha lezárják a vonalat, úgysem tehetünk semmit, plusz hamarosan, ha minden igaz, véget ér a Nagy Pótlóbusz-Korszak.

Fotó: Kummer János

Tűz

Július 15-én füstölés miatt nem közlekedtek a 3-as metró szerelvényei a Deák Ferenc tér és az Árpád híd között, a katasztrófavédelem tájékoztatása szerint a Nyugati tér és a Lehel tér között körülbelül két tenyérnyi helyen égő olajat, olajsarat találtak. Személyi sérülés nem történt, az alagútban utasokat szállító szerelvény nem maradt. 2012 telén is olajsár izzott a Deák téren; akkor az Újpest felé vezető vágányok melletti, a megállótól pár méterre, az alagútban meggyulladt némi hulladék. Pótlóbuszok közlekedtek a Nagyvárad térig.

Egy évvel korábban, 2011 végén is a Deáknál volt gond: kigyulladt egy kocsi, füst árasztotta el az alagutat. Az állmást kiürítették, hat autóval vonultak ki a tűzoltók. A fékrendszer lehetett a ludas. Áprilisban az Árpád hídnál égtek össze az alagúti kábelek,

a biztonsági lámpák pedig egyszerűen ráolvadtak az éppen arra járó szerelvényre.

Ez volt a legemlékezetesebb metrótűz: két kocsi szénné égett, ha utasokat szállított volna a szerelvény, annak biztosan tragikus vége lett volna. Három BKV-alkalmazott így is kórházba került füstmérgezéssel. Márciusban pedig egy trafódoboz gyulladt ki a Nyugatinál; a Deák és a Lehel között nem járt a metró egy ideig.

Fotó: Neményi Márton

Füst

Itt csak a lista oldalakat töltene meg, úgyhogy a teljesség igénye nélkül:

Idén Januárban a Dózsa György útnál szaladtak le az utasok, miután a szerelvény alól füst kezdett szivárogni, tavaly szeptemberben a Lehel téren történt ugyanez. 2013-ban, karácsony előtt egy nappal a Határ útnál kapott szívbajt mindenki, amikor – katasztrófavédelmiül – „füstjelenséget tapasztaltak.” Novemberben az Árpád hídnál ömlött a füst egy kocsi mennyezetéből, áramtalanítani kellett és vízsugárral hűteni. Szintén novemberben jött el a legironikusabb pillanat: egy tűzoltópatron durrant el véletlenül az egyik kocsi alatt a Köki végállomásnál. A vezető – jogosan – füstnek nézte a port és leszállította az utasokat. Október és szeptember: füstszag a Nyugatinál (kétszer is), igazi füst Újpestnél. Kiürítés, szellőztetés, vizsgálat, pótlóbuszok. Április: füst a Deákon, gázolás a Kálvinnál. Ugyanazon a napon. Az elgázolt férfi túlélte a balesetet.

2012 májusban véletlenül az MTI riportere is egy meghibásodó metrón utazott: „…azt tapasztalta, hogy a szerelvény Kálvin téri állomásra érkezése után nagy csattanást lehetett hallani, majd az összes lámpa kialudt az állomáson. Az utasokat leszállították a szerelvényről, az állomást pedig kiürítették és lezárták.” Kábelek izzottak, tűz nem volt. Pár nappal korábban egy megállóval odébb, a Ferencieken füstölt valami. Január 30-a sem volt a BKV nagy napja: pár óra eltéréssel a Deáknál és az Árpád Hídnál is füstölni kezdett egy-egy szerelvény, először tehát a vonal egyik fele, majd a másik dugult be. Január 10-én „hozzáért valamihez az áramszedő” a Corvinnál – füst.

2011 októberében a Deák és a Lehel között állt meg a forgalom, miután füst dőlt az egyik kocsi padlója alól. Ugyanezen a szakaszon zárták le a vonalat szeptember elején, bár akkor „csak enyhe füst volt” a Nyugatinál. Mai szemmel vicces, hogy az akkori BKK-vezér Vitézy Dávid azt nyilatkozta: elég, ha rendszeresen és egyenként ellenőrzik a kocsikat, amíg meg nem jönnek az Alstom-szerelvények. Szeptembertől az év végéig minden hónapra jutott egy-egy masszív füstölés. Az április is mozgalmas volt: kigyulladt egy kábel a Nagyvárad térnél, a Deákon pedig „csak” egy kocsi „csak” füstölt, szóval csak a szokásos.

Fotó: Kummer János

Baleset

Ebből rengeteg akadt, mintha átok ülne a hármas vonalon. Tavaly június 2-án például pár óra különbséggel két ember esett a sínek közé, mindketten az Ecserí úti megállóban (!). Mindketten túlélték. A többit inkább fel sem soroljuk, csak egy kis statisztika az MTI archívumából: 2012 eleje óta 14 balesetről számoltak be. Kis részük „csak” a sínek közé esett, a többséget el is gázolták, viszont mindenki túlélte – igaz, a súlyos, életveszélyes sérültek állapotát ritkán frissítették. A tanulság:

aki a sínek közé esik, annak aligha lesz ideje kimászni a következő metróig – a metrónak pedig aligha lesz ideje fékezni.

Egyéb bénázás

Csak egyet találtunk 2012 májusából, ezt viszont szó szerint közöljük az MTI-ből. „Leszakadt a mennyezet burkoló lemezének két darabja szombat délután Budapesten a 3-asmetró népligeti állomásán, személyi sérülés nem történt – közölte a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) fődiszpécsere az MTI-vel. A BKV-figyelő blog információit megerősítve a fődiszpécser azt mondta, az Újpest felé tartó vágány felett két, egyenként 2 négyzetméteres burkoló elem szakadt le, személyi sérülés nem történt, az állomáson szerelvény nem volt.”

Ajánlott videó

Olvasói sztorik