Belföld

Használják a buszsofőrök a légkondit, már ha egyáltalán működik

Belső források szerint van olyan busz, ami már olyan rossz állapotban van, hogy egész nap működtetni kell hőségben is a fűtést, hogy le ne robbanjon.

Cáfolja ugyan a BKK, hogy a nyári hőségben fűtenék a buszokat, de a HVG.hu budapesti tömegközlekedés belső viszonyait jól ismerő forrásai azt mondták: vannak járművek, ahol muszáj bekapcsolni a fűtést, másképp felforrna a hűtővíz és lerobbanna a busz. Jobb esetben csak öt-tíz percig kell fűteni, de van olyan kocsi, ami már olyan rossz állapotban van, hogy egész nap működtetni kell a fűtést.

Ha fel van szerelve klímával egy busz, akkor sincs rá garancia, hogy valóban működik is: a buszvezetők a fizetésük egy részét annak függvényében kapják, hogy mennyi üzemanyagot sikerül megspórolniuk. A portál értesülése szerint a BKV-nál havi 10-15 ezer, a magánvállalkozóknál 30-100 ezer forint is múlhat ezen. Annak viszont, hogy a légkondin spórolnának a buszvezetők, ellentmond, hogy 25 fok felett elvileg kötelező a klímahasználat, a BKK pedig elszámolja az ezzel kapcsolatos pluszkiadást.

A HVG.hu által megkérdezett sofőrök azt mondták: használják a klímát, már ha egyáltalán működik. Az üzemanyag-megtakarítást nem is tudják követni, a fizetési papírjuk érthetetlen, „szentül meg vagyok róla győződve, hogy a fizetésemnek semmihez sincs semmi köze” – mondta egyikük, hozzátéve, hogy már nem is próbál spórolni, mert felesleges.

A BKK sajtóosztálya közölte: rendszeresen ellenőrzik a buszok hőmérsékletét is, ha úgy találják, hogy valamelyik járművön nem megy a légkondi, kötbér fizetésére kötelezik a szolgáltatót. A portál szerint ugyanakkor a városban közlekedő 1300 buszra 16 ellenőr jut és azokat is minden sofőr arcról ismeri.

A közlekedési központ hivatalos tájékoztatása szerint egyébként a fővárosban közlekedő buszok kétharmadában van légkondi, pár éven belül az összes jármű fel lesz szerelve vele.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik