Belföld

Vége lehet a MÁV és a Volán „kiskirályságainak”

Elkerülhetetlennek látszik az országos tömegközlekedés gyökeres átalakítása, de még mindig több koncepció verseng egymással.

Ismét napirenden van a MÁV és a Volán-társaságok reformja, ami legutóbb 2012-ben siklott ki – írja az Index. Az akkori tervek feladása miatt szinte egyszerre mondott le a vasút- és a busztársaság vezére is, azután Orbán Viktor kinevezte Fónagy Jánost egy újabb teljes átszervezésre, de nem történt előrelépés. A két társaság évtizedek óta változatlan formában működik egymás mellett, ugyanakkor sok múlik azon, hogy sikerül-e a MÁV-on és a Volánon belüli évtizedes „kiskirályságokat” együttműködésre szorítani.

A két társaságnak nem versenyeznie kell egymással, hanem egymást kiegészítve egységes szolgáltatást nyújtani. A képlet egyszerű: hosszabb távra az olcsóbb vasúti szolgáltatást preferálnák, ennek feltétele, hogy sűrűn, megbízhatóan és normális körülmények között járjanak a szerelvények. A vonatokra buszok, a kisebb falvak esetén iránytaxik hordhatnák az utasokat.

A korábbi összehangolási próbálkozások óta fontos változás, hogy sokat fejlődött és lényegesen olcsóbb lett a szükséges technológia, beleértve az online jegyvásárlást és a járművek GPS-nyomkövetését.

Több koncepció verseng: van olyan, ami szerint a MÁV bekebelezné a Volánokat és van olyan, amely egy BKK-szerű állami megrendelőcég hatáskörébe tenné a helyközi busz- és vonatközlekedés megszervezését. Miniszteri biztosként épp a volt BKK-vezér Vitézy felelt az országos közlekedés összehangolásáról és fejlesztéséről szóló koncepció elkészítéséért, július 31-én jár le a megbízása. Szerinte a lényeges cél az, hogy autó nélkül bárki utazhasson bármely két magyar település között, a busz és a vasút pedig ne versenyezzen egymással, hanem közösen kínálja a legjobb szolgáltatást.

Az átalakítással egyébként a helyközi buszközlekedés is megnyílhat akár magáncégek előtt is: az egységes márka, jegyrendszer és minőségi kontroll megtartása mellett lényegében mindegy, hogy állami vagy az állami megrendelő által bevont magáncég busza viszi az utasokat.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik