Belföld

Gyurcsány csodafegyverét veti be Orbán

orbán viktor (orbán viktor, )
orbán viktor (orbán viktor, )

A miniszterelnök előremenekül, a népszerűségvesztést országjáró turnéval, autópályákkal és személyes, a magánéletbe betekintést engedő interjúkkal kezdett kampányba – három évvel a választások előtt.

A tapolcai vereség után háromból három bukta lett a Fidesz mérlege az időközi választásokat illetően, sokan már most arról beszélnek a jobboldalon, lehet-e Orbánnal választást nyerni 2018-ban. Baloldali lapok egyenesen arról írnak, hogy „kicsúszhat a hatalom Orbán kezéből”, egyre több a törésvonal a Fideszen belül.

Az új csodafegyver – nem is új

A miniszterelnök azonban látszólag nem foglalkozik sem a törésvonalakkal, sem a belső konfliktusokkal, hanem kampány üzemmódba kapcsolt, a Modern Városok Program keretében sorra látogatja a megyeszékhelyeket és beveti Gyurcsány korábbi csodafegyverét. Kormányon a korábbi szocialista miniszterelnök már kampánytémává emelte az autópálya-építést: „Annak a pártján vagyok, hogy az autópálya-építést nem lassítani, hanem gyorsítani kell” – mondta még 2005-ben, néhány hónapra rá pedig szintén Gyurcsány kijelentette:

„Európában ma Magyarországon épül a legtöbb autópálya. Ezek a pályák vezetnek a jövőbe, egy jobb, élhetőbb világba, ezekből lesz gazdasági fellendülés.”

Négy sáv, négy város, négy ígéret

Orbán Viktor eddig négy megyeszékhelyre látogatott el, Sopronra, Egerre, Zalaegerszegre és Miskolcra. (A tervek szerint jövő kedden Pécs következik.)

  1. Sopron: cél, hogy az ország összes megyei jogú városa bekapcsolódjon az autópálya-rendszerbe. A miniszterelnök elmondta: azt szeretné, ha az osztrák-magyar határt átlépve semmilyen színvonalcsökkenés nem látszana. A Fertő-tavi világörökségi terület fejlesztésére és a barokk belváros felújítására is jut pénz.
  2. Eger: új, négysávos autópálya az M3-as és a város között 2018-ra, továbbá z egri uszodát 6,3 milliárd forintból nemzeti úszó- és vízilabdaközponttá fejlesztik.
  3. Zalaegerszeg: a város nem tud önerőből autópályát építeni – jelentette ki a miniszterelnök, aki gyorsan ígért is egy autóutat az M7-esig, egy uszoda, egy másfélmilliárdos rekreációs központ, egy Mindszenty-emlékhely és egy inkubátorház-bővítés mellé.
  4. Miskolc: 2019-ig megépül a Miskolc-Kassa közötti autópálya magyarországi szakasza, a borsodi megyeszékhelyen ezerhektáros iparterületet alakítanak ki, az oda települő vállalkozások pedig több ezer embernek adnak majd munkát.

 Kép: Orbán Viktor / Facebook

És a többiek

A miniszterelnök szerint 2014 a rezsiharc éve volt, ezek után 2015 nyugodtan hívhatjuk az autópálya évének, és az SZJA- és áfacsökkentésről még nem is beszéltünk, amit tradicionális eddig a választások előtti évre időzítettek a politikusok. Orbán a bulvárt is bevetette, legutóbb erre szintén a kampányban volt példa, akkor rózsaszín kanapén pózolt a család a 2014-es választások előtt, most három évvel a választások előtt azt tudtuk meg, hogy nem hord mackónadrágot, nem tudja, hol a porszívó és favágással edz, ha felszalad rá néhány plusz kiló.

Már mindenki 2018-ra készül

„Olyan kampányba kezdett a Fidesz és Orbán Viktor, ami azt akarja mutatni, hogy a kormánypárt építi az országot, fejlődés van” – véli Reiner Roland, a Republikon Intézet elemzője. A cél pedig szerinte a következő: visszahozni a 2010-es imidzset, amikor a Fidesz szemszögéből még minden rendben volt. „Erősítés zajlik Orbánéknál, meg kell mutatni, hogy ő az elsőszámú és megkérdőjelezhetetlen vezető” – mondta Reiner. Az adóterhek csökkentése is azt jelzi, hogy „egy kicsivel jobb lett, vagyis még mindig jobban teljesít az ország.”

Hogy tényleg az autópálya lenne az új rezsicsökkentés, szakértőnk azt válaszolta, „az autópálya önmagában nem tud kampányelem lenni, ahhoz már túlságosan elhasznált fogalom.” De az biztos, hogy

„a következő három évben egy folyamatos kampány elé nézünk, már mindhárom politikai oldal 2018-ra készül.”

Kép: Orbán Viktor / Facebook

Csak teszi a dolgát

Megkerestük Orbán Viktor miniszterelnök sajtósát is az ügyben, Havasi Bertalan nem fogalmazna úgy, hogy „kampány-üzemmódba kapcsolt a miniszterelnök; egész egyszerűen teszi a dolgát.”

„Azt pedig már a Modern Városok Program első állomásán, Sopronban bejelentette Orbán Viktor, hogy ennek a kormányzati ciklusnak a végére, vagyis 2018-ig minden megyei jogú város – négysávos autóúttal – bekerül az ország közúti vérkeringésébe, és minden autóutunknak el kell érnie az országhatárt is” – tette hozzá Havasi.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik