Simicska Lajos médiaháborújában a vállalkozó médiáját egyelőre nem fosztotta meg teljesen az állami hirdetésektől a kormány. Van egy terület viszont, ahol a Fidesz gazdasági hátországának feje nagyon kemény pofont kapott: legrégebbi vállalkozásai, a plakátcégek jelentős bevételektől estek el.
99 százalékos visszaesés
A „médiaháború” meghirdetése óta, jelentős állami hirdetésektől estek el a milliárdos üzletember ellenőrzése alatt lévő médiavállalkozások. A hvg.hu szerint a legdurvább visszaesést a köztéri reklámpiacon tevékenykedő Publimontnál lehet tapasztalni, ahol tavaly az első két hónapban 2752 plakáthelyet vásárolt az állam, most összesen 25-öt – ez 99 százalékot jelent.
A Simicska, Fonyó és Nyerges Zsolt érdekeltségébe tartozó médiacégeknél jelentős a visszaesés. Nemcsak Simicska és üzlettársai jártak rosszul, az állami reklámokat tekintve már-már hirdetési stopot lehet érzékelni.
A szektorális visszaesést magyarázza, hogy a kormány tavaly úgy döntött, hogy ezentúl egy új intézménynél, a Lázár János alá tartozó Nemzeti Kommunikációs Hivatalnál (NKH) központosítja a kommunikációs közbeszerzéseket.
Habonyra szabva
Az NHK nehezen állt fel, csúszott a közbeszerzések kiírása, így egyre kevesebb reklám került a piacra. Ráadásul azok is a korábban megkötött szerződések alapján: például a Miniszterelnökség költéseit március végéig az az IMG Kft. nevű cég intézte, melynek tulajdonosa már az 1990-es években jó viszonyt ápolt Simicska Lajossal. Most a kommunikációs kampányok megszervezését újrapályáztatták.
A kormányban és a Fideszben kész tényként kezelik, hogy az NKH létrehozása kettős célt szolgált. Egyrészt: meggyengíteni Simicska médiáját. Másrészt: segíteni a miniszterelnöki főtanácsadó, Habony Árpád és a Liszkay Gábor szervezte új médiacsoportot. A Modern Media Group Zrt. bejegyzése a cégbíróságon folyamatban van. Ügyvezetője Keresztesi Péter, a Századvég kommunikációs vezetője.