Belföld

2017-ben vizsgázik az EU-nál a 4-es metró

Az Európai Bizottság 2017 második felében azt vizsgálja, hogy a 4-es metró megfelel-e a támogatási szerződésben rögzített mutatóknak. Egyelőre nem.

Miután legkésőbb 2017. március 31-ig Magyarország benyújtja a 4-es metró záró dokumentációját, az Európai Bizottság elkezdi vizsgálni, hogy a beruházás mutatói milyen mértékben felelnek meg a projektet jóváhagyó határozatban rögzítetteknek – írja az Index.

Az egyik rögzített mutató a megtakarított eljutási idő, ami a jóváhagyó bizottsági határozatban mellékelt legfontosabb indikátorok szerint 8600000 utasóra/év. Az Index szerint a jelenlegi, napi 150 fős utasszámmal ezt csak akkor lehetne elérni, ha minden utas napi 9 percet spórolna a legújabb metróvonallal, jelenleg ez a szám 1-2 perc (ritkábban 3-4 perc) a felszíni közlekedéshez képest. Az autós közlekedés pedig nem lassabb a metrózásnál ezen a szakaszon.

A jóváhagyó határozatban szerepel az üvegházhatású gázok emissziójának csökkenése (-76,8 ktonna CO2 ekv/év), valamint a szálló por (PM10) évi 21 tonnányi csökkenése. Erre valószínűleg a felszínről eltűnő buszokkal lesz mód.

A portál megjegyzi: ha a főváros 2017-ben nem szeretne magyarázkodni az EU-nak, két lehetősége van a rögzített mutatók elérésére: racionalizálják a felszíni vonalakat, még több utast rászállítva a 4-es metróra és/vagy bevezeti a dugódíjat.
A 4-es metró indulásakor 40 autóbusz-, 4 villamos- és 3 trolivonalon változtatott az útvonalon vagy a menetrenden a BKK. A további járatritkítás érdeksérelemmel járna több önkormányzat számára is., azonban a BKK szerint egyelőre nincsenek ilyen jellegű nyomás rajuk.

A dugódíj bevezetésére kötelezettséget vállalt a főváros előző vezetése 1500 P+R parkoló megépítésével egyetemben. Tarlós István nemrégiben arról beszélt: ha nem akarjuk visszafizetni a beruházásra kapott 180 milliárdot, akkor be kell vezetni a dugódíjat, ennek kezdete pedig 2016 végén lehet.

A cikk szerint a 4-es metró szempontjából egyébként elég lenne a főváros délnyugati kapujánál bevezetni a dugódíjat, ez a nemrég elhatározott őrmezei parkoló megépítésével együtt már hatást lehetne elérni. A gond: a délnyugati autópálya-bevezető szakaszt az M0-ssal együtt nemrég útdíjkötelessé tette a kormány, az ott élők dupla sarcként fognák fel a dugódíjat, és jelentős tiltakozást váltana ki.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik