Nem korlátozza közvetlen férőhelycsökkentő intézkedésekkel a kormány a gimnáziumi létszámot, a Magyar Nemzet birtokába jutott szakképzési koncepcióból azonban egyértelműen kiderül, hogy az eltolódott beiskolázási arányokat mindenképp korrigálnák.
A tervek között szerepel például, hogy képesség- és tudásmérést végeznének az általános iskolások körében, s ennek az eredménye alapján dőlne el, ki milyen középiskola-típusban folytathatja a tanulmányait. A mérést a hetedik évfolyam végén – kilencosztályos általános iskola bevezetése esetén pedig nyolcadik végén – végeznék el.
A cikk kitér arra is, hogy a beiskolázási arányok megváltoztatását a koncepció szerint a gimnáziumi képzés minőségének megtartása is indokolttá teszi, ugyanis mint írják, jelenleg 2,5-es átlaggal is be lehet kerülni ebbe az intézménytípusba, csakhogy ennél a szintnél nem várható a felsőoktatásba való továbblépés. Márpedig – ahogy azt korábban Czomba Sándor képzési államtitkár is egyértelművé tette – a gimnáziumok feladata elsősorban a felkészítés a felsőoktatási tanulmányokra.