A kikötős ügyletet decemberben ütötték nyélbe, a 23 millió forintos adóssággal terhelt cégért 7 millió, a kikötői ingatlanokért további 330 millió forintot fizettek a keszthelyi önkormányzatnak, illetve a vitorláskikötőt korábban tulajdonló állami cégnek, a Balatoni Hajózási Zrt-nek. Mindezt az atlatszo.hu derítette ki.
A város el akarta adni
A Keszthelyi Yachtkikötő Kft. az önkormányzat 100 százalékos tulajdona volt, 2012-ben a bezárástól mentették meg azzal, hogy az amúgy önkormányzati földterületen működő létesítmény üzemeltetését a városi cég átvette a Balatoni Hajózási Zrt.-től. Keszthelynek ugyanis turisztikai szempontból fontos érdeke, hogy az ingatlanon vitorláskikötő működjön. Az akkori megállapodásban szerepelt egy vételi opció is: a városnak 2014 végéig volt ideje eldönteni, meg akarja-e vásárolni az egyébként a korábbi üzemeltető tulajdonában lévő épületeket, amelyeket 2012-től csak bérelt. Mivel azonban a város közleménye szerint “sem a humán, sem a pénzügyi erőforrások nem állnak tartósan rendelkezésre a kikötő-üzemeltetéshez”, új befektetőt akartak keresni.
Tiborcz-érdekeltségek mindenütt
Az önkormányzati közlemény szerint a Nyugati-medence Kikötőfejlesztő Kft. “kedvező vételi ajánlatot tett”, sőt a korábban említett vételi opciónak végül eleget téve, az üzemeltető tulajdonába kerültek a kikötői felépítmények, ingóságok is, így “a működtetés költségei a jövőben már a cég új tulajdonosát terhelik”.
Az adásvétel körülményeit felderítő cikk tartalmazza azt is, kik állnak a kikötőt megvásárló projektcég mögött. “A Nyugati-medence Kikötőfejlesztő Kft. ugyanis tavaly júniusban, 3 millió forint törzstőkével alakult, és két hónappal az üzlet megkötése előtt Tiborcz István egyik cége, a Green Investments Kft., és további öt vállalkozás tulajdonába került. A Nyugati-medence Kikötőfejlesztő Kft. egyik alapítója a PBE Energiamenedzsment Kft. volt, amely Tiborcz István egyik üzlettársa, Hamar Endre cége volt, az új vállalkozás egyik ügyvezetője pedig ugyanaz a Péter Zsolt lett, aki a szintén Tiborcz-érdekeltség Elios Innovatív Zrt.-ben is vezető tisztségviselő. Aztán Tiborcz egyszemélyes cége, a Green Investments Kft.megvásárolta a PBE Kft-t, majd helyet is cserélt azzal a Nyugati-medence Kikötőfejlesztő Kft-ben” – olvasható a cikkben.
A Nyugati-medence Kikötőfejlesztő Kft.-nek jelenleg összesen hat tulajdonosa van: a Tiborcz-féle Green Investments Kft., valamint a Phoenix Charter Kft., a Toga Plusz Kft., a Dunántúli Vidékfejlesztési Kft., az Aquaplus Kft., és az XY10 Kft.
Az új tulajdonosok 7 millió forintot fizettek az üzemeltető cégért, ezen felül vállalták azt is, hogy 22,8 millió forint értékben törlesztik a korábban keletkezett tagi kölcsönöket, és a céget további 330 millió forint értékben feltőkésítik annak érdekében, hogy a kikötőhöz tartozó ingatlanokat is megszerezhessék a Balatoni Hajózási Zrt-től az opciós lehetőség szerint.
Az oknyomozó portál felsorolja, milyen ingatlanok és egyéb szerzemények tartoznak a kikötőhöz: többek között egy 221 négyzetméteres fürdőház, egy 192 négyzetméteres recepció és egy 102 négyzetméteres snack bár.
A közvilágítás is biznisz
Tiborcz István másik cégével korábban megnyerte Keszthelyen a közvilágítás korszerűsítésére vonatkozó tendert. A polgármester akkor arról beszélt, hogy az Elios Innovatív Zrt. bruttó 404 millió forintért vállalta a munkát. A város a megbízási díj jelentős részét az Európai Uniós KEOP programból finanszírozta, a pályázat előkészítését pedig itt is Tiborcz régi üzlettársának, Hamar Endrének az érdekeltsége, a Sistrade Kft. végezte.