Belföld

Végveszélyben a Népszava

A 140 éves baloldali napilap svájci tulajdonosa nem finanszírozza tovább a veszteséget, így két hónapjuk maradt arra, hogy befektetőt találjanak.

A Népszava ismeretlen tettes ellen feljelentést fog tenni, mert szerintük sem az állami vállalatok, sem az állami pénzosztók nem a példányszámoknak megfelelően osztják el a támogatásokat a jobb- és baloldali lapok között – mondta el Láposi Elza, a kiadó ügyvezető igazgatója.

A Gépnarancs tudosítása szerint azon túl, hogy a Népszava nem kap kormányhirdetéseket, a gazdaság mai szereplőire sem számíthatnak, mert ők a hatalomnak akarnak megfelelni, és nem mernek hirdetni a Népszavában. A kormányközeli sajtó többszörösét kapja hirdetésben, mint a Népszava. Miközben a Magyar Hírlap és a Magyar Nemzet együttes példányszáma kisebb, mint a Népszava és a Népszabadságé együtt. Megmagyarázhatatlan, hogy a nagy állami hivatalok számára ötször többet ér egy jobboldali, mint egy baloldali olvasó.

Csaknem tízezer új előfizetővel vagy havi 10-15 millió forintnyi támogatással lenne képes fennmaradni a lap, amely a kiadóval együtt mintegy hetven embert foglalkoztat. Ha ehhez nem jutnak hozzá, nagyjából két hónapig biztosított a működésük.

Németh Péter, a lap főszerkesztője szolidaritásért fordult a kollégákhoz, annak ellenére, hogy már megkezdődött az újság temetése. Amikor a hirdetést számon kérik, nem akarják a jobboldali lapok pénzét elvenni. Szerinte egykoron az aktuális hatalom igyekezett arányosan elosztani a hirdetéseket, de a piac ma már teljesen elfordult a baloldali újságoktól. Németh Péter egyes hírforrásokra hivatkozva állította, hogy személyesen Orbán Viktor tiltja meg, hogy állami hirdetés kerüljön a baloldali lapokba – írja Gépnarancs.

Új kormány, új kedvencek

Az állami költés 2008-ban a teljes reklámköltés 4%-át tette ki, ez a szám 2011-re 2,5%-ra esett vissza, majd enyhén növekedni kezdett.

2008 és 2011 között az állam szemében felértékelődött a köztéri reklámozás (óriásplakátok): 10-ről 25%-ra nőtt az arányok a teljes állami reklámköltésen belül. A napilapos költés 19-ről 21%-ra emelkedett.

A gond ott lehet, hogy egy-egy lapnak mekkora részesedést jelentett az állami reklámbevétel. A Népszavának 2008-ban 28,3%-os reklámhányadot jelentett az állami reklám, a Magyar Nemzetnek 19,4%-ot (listaáron számítva). 2012-ről nincsenek népszavás adatok, de a Magyar Nemzetnek 44,2%-ra ugrott ez az arány, a Magyar Hírlapnál pedig 31,5%-ra. Azaz a lapok túlságosan függnek az állami rekllámoktól. (forrás)

Ajánlott videó

Olvasói sztorik