Megjelent a szeptember közepén elfogadott és november 25-én hatályba lépett fémkereskedelmi törvény végrehajtási rendelete.
A rendelet szerint felismerésre alkalmas minden olyan fémanyag, amelynek eredeti funkciója felismerhető. A melléklet 28 ilyen anyagot sorol fel, de ezek közül csak 13 kereskedelméhez kell külön engedély, ilyen például a csatornafedél, az építőállvány és -zsalu, a kábel, a szobor, a gépjármű-alkatrész és a bálázott, préselt fémhulladék.
Felismerésre alkalmas, de nem engedélyköteles fémhulladék például a kerékpár, a gépjármű bontási hulladéka, a kerítéselem és a konténer.
Az engedélyköteles anyagokat fajtánként, egymástól elkülönítetten kell tárolni.
A NAV adhat engedélyt
A kormány fémkereskedelmi hatóságként a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) vámszervét jelöli ki. Ez adja ki a fémkereskedelmi engedélyt, amelyet helyszíni szemle előz meg, és állapítja meg a biztosíték összegét.
A kereskedő által fizetendő biztosíték telephelyenként 5 millió forint, de több telephely esetén is legfeljebb 25 millió forint lehet. A határon átnyúló kereskedelemben 10 millió forint a biztosíték.
Az a kereskedő, aki már két éve tevékenykedik, és ez idő alatt nem kapott bírságot, kérheti a biztosíték 25 százalékos csökkentését. Annak a két éve működő és nem bírságolt kereskedőnek, akinek a havi bruttó bevétele nem éri el a 10 millió forintot, 80 százalékkal, akinek pedig a havi bevétele 10 és 25 millió forint közé esik, 70 százalékkal csökkenthető a biztosítéka.
A biztosíték készpénz és bankgarancia is lehet.
Kötelező nyilvántartás
A kereskedőnek magának kell gondoskodnia az ellenőrzéshez szükséges, hitelesített mérőeszközökről és a mintavételhez szükséges eszközökről.
A fémkereskedelmi törvény előírása szerint a fémkereskedő az engedélyköteles anyag értékesítéséről eladónként és vevőnként külön nyilvántartást vezet, amelyet naponta és havonta összesít. A fémkereskedő magánszemélytől – ügyletenként – legfeljebb 100 ezer, mástól pedig 500 ezer forintért vásárolhat készpénzért hulladékot.
Mivel a színesfémtolvajok egyre több kárt, közlekedési fennakadást okoznak, szigorították a büntetést. Egy októberi teszt szerint azonban a 15 év börtön sem riasztja őket el.