Pontosan egy évvel ezelőtt végzett közvélemény-kutatást a MÁV-START az utasai körében, hogy az ügyfélszolgálatra beérkező visszajelzéseken túl is megismerje a véleményüket az utazási körülményekről, az igények és az elvárások fontossági sorrendjéről.
Az akkor beérkezett visszajelzések alapján a vasúttársaság az utazási komfort javítását célzó szolgáltatás- és járműfejlesztési tervet dolgozott ki, és a rendelkezésre álló források és lehetőségek figyelembe vételével meghatározta ezek fontossági sorrendjét is.
A fejlesztések tavaly ősszel elkezdődtek, azóta is folyamatosak, így mától újra megkérdezi a MÁV-START az utasai véleményét a vonatokon utazva, illetve a www.mav-start.hu oldalon keresztül. A közvélemény-kutatás a legpontosabb összehasonlíthatóság érdekében minden paraméterében megegyezik a tavalyival.
A vonatokon a kérdőíveket a jegyvizsgálók adják át a 14 éven felüli utazóknak, a válaszadás írásbeli, önkéntes és név nélküli. Véleménynyilvánításra ezúttal is a járatok sűrűségével, a vonatok pontosságával, a csatlakozási lehetőségekkel, a jegyvizsgálók és a pénztárosok tájékozottságával, az utazásra fordított idővel, a járművek kényelmével, hűtésével/fűtésével, az állomások és a vasúti kocsik tisztaságával kapcsolatban van lehetőség.
A vasúttársaság jegyvizsgálói hétezer kérdőívet osztanak ki két hét alatt, majd a beérkezett visszajelzéseket szakemberek elemzik. A felmérésben érintett vonatok mind az elővárosi, mind a távolsági, mind pedig a regionális forgalomban közlekednek, így minden típusú járműben utazva biztosított a véleménynyilvánítás lehetősége.
2012-ben csaknem ötvenezer kérdőívet töltöttek ki az utasok, a kiértékelés alapján a jegyvizsgálók és a pénztárosok munkájával voltak leginkább elégedettek, az utazás komfortjával és az utazási körülményekkel, a tisztasággal és a hűtéssel/fűtéssel pedig a legkevésbé.
Első intézkedésként az elővárosi kocsik felújítása kezdődött el, majd a gyorsvonati járművek kerültek sorra. Ennek köszönhetően mára már több mint száz megújult kocsiban lehet utazni, ezek mennyisége folyamatosan nő, az átalakítások idén is és jövőre is folytatódnak.
A járműfelújítási program részeként három nagyobb és öt közepes befogadóképességű kerékpárszállító kocsit alakított ki a vasúttársaság, hogy az évről évre növekvő számú biciklis utasok igényeinek megfeleljen. A nagyobb kapacitású kocsiban akár harminc, a közepesben húsz kerékpár is szállítható.
A biciklikkel egy térben a kényelmes utazást hagyományos és az oldalfalról lehajtható ülések is biztosítják. A felrakást és levételt megkönnyítő nagyobb, oldalsó rakodó ajtók csak belülről nyithatók a biztonság érdekében. Idén még további három közepes befogadóképességű kerékpárszállító kocsi készül el.
A szolgáltatások fejlesztései közül naponta több mint negyvenezer utast érintő az ingyenes internetezési lehetőség biztosítása az InterCity- és az elővárosi járművekben. Jelenleg már négyszázhúsz internetezésre alkalmas járművet közlekedtet a MÁV-START, az összes érintett jármű wi-fivel való felszerelése után naponta nyolcszáz vonaton lesz elérhető a szolgáltatás. A menetrendi fejlesztéseknek köszönhetően Egerbe hat év után újra hét pár InterCity közlekedik, és a menetidő is csökkent.
A békéscsabai vasútvonal óránkénti menetrendjének köszönhetően a csatlakozó mellékvonalak utasainak is bővültek a lehetőségei. Naponta négy vonattal több áll a lajosmizsei vonal ingázóinak a rendelkezésére, az oroszlányiak pedig hattal több járatból választhatnak.
További, folyamatban lévő és tervezett intézkedésekkel is javítani kíván a vasúttársaság a szolgáltatásain, így például – a pénztárak előtti sorban állási időt csökkentve – újabb jegyértékesítő automaták telepítésével és újabb járműtípus felújításával. Az utasok visszajelzéseiről és a kitöltött kérdőívek kiértékelését követően a tendenciákról a MÁV-START tájékoztatást ad.