Belföld

Roma médiatábor az előítéletek ellen

médiatábor (médiatábor)
médiatábor (médiatábor)

A tábor 16 és 22 év közötti roma lányokat szeretne megismertetni a média világával.

A roma nők intenzívebben részesei a sztereotípiáknak. Kétszer annyit kell letenniük az asztalra, hogy egy munkahelyen érvényesülni tudjanak komolyabb akadályokat és több diszkriminációt kell leküzdeniük, mint ellenkező nemű vagy a többségi társadalomhoz tartozó társaiknak – véli Bársony Katalin, a Romedia Alapítvány ügyvezető igazgatója.

Azért, hogy a romákról és azon belül is roma nőkről szóló diskurzus megváltozzon, 12 fiatal lányt tanítanak meg egy médiatábor keretében az újságírás és hírkészítés alapjaira, egyéb médiumok kezelésére és kisfilmek készítésére. A fiataloknak lehetősége lesz a megtanultakat otthon kamatoztatni és közzé tenni a saját közösségük mindennapjait.

Tévhitek

Az alapítvány évek óta készít kisfilmeket. Bársony Katalin lapunknak azt mondta, egy napi hírszerkesztő az ő általuk forgatott témák mellett biztosan elmenne. Ezért tartja fontosnak, hogy saját kezükbe vegyék az irányítást.

A magyar médiában gyakran bűnözőként vagy áldozatként jelenik meg a roma kisebbség. A rosszindulatú, gyakran nyíltan rasszista tájékoztatás azt sugallja, hogy a magyarországi romák többsége deviáns munkakerülő, piti bűnöző vagy erőszakos lény. A jóindulatú médiumok a saját sorsát befolyásolni nem tudó, szegény elesettként, áldozatként mutatja be a romákat. Kívülről, sajnálkozva, ám valódi empátia és roma tudósítók nélkül.”

Az ügyvezető szerint a roma nők helyzete, az őket foglalkoztató társadalmi és kulturális kérdéseket feldolgozó tudósítás nem létezik. A médiában általában a bűnügyi beszámolók mellett a tehetségkutató versenyek az egyetlen terep, ahol a romák megjelennek alapvetően a tradicionális sztereotípiák mentén, zenészként, táncosként.

A mainstream média mindig „a még elmondatlan sztorikat” keresi. Ironikus módon a kisebbségek ritkán kapnak lehetőséget arra, hogy maguk mondják el saját elmondatlan történeteiket. Bársony Katalin tisztában van vele, hogy mély társadalmi változást nem lehet előidézni a történetekkel, de úgy gondolja, ez mindenképpen egy eszköze lehet a változásnak.

Tábor

Romedia Alapítvány által, Dunabogdányban szervezett BUVERO – Roma Női Médiatábort kéthetes intenzív képzésből áll, amely elméletet kombinál gyakorlattal. Az oktatás történetmondás, identitás, roma kultúra és történelem, nemi szerepek a médiában, médiaetika, alapvető újságírási ismeretek, fotózás, videó készítésből áll. A legjobb riportokat a belgrádi Ifjúsági Média Találkozón mutathatják be a kiválasztott résztvevők 2013. augusztus 2-án. A program nem csak Magyarországon, hanem Németországban és Szerbiában is futni fog, hazai módszertanra építve. A részvevők a szükséges tárgyi eszközöket (kamera, fényképező gép, laptop) a tábor után hazavihetik, valamint egy évig mentor segíti a munkájukat.

A Romedia küldetése

A Romedia Alapítvány egy budapesti központú, romák által működtetett civil szervezet. Munkánk célja hozzájárulni a roma nemzetiségi identitás pozitív megítéléséhez, felvenni a harcot a romákkal szemben táplált előítéletekkel, alternatív információt adni a romákról a döntéshozók számára. Mindezt film- és videó-gyártással, nemzetközi multimédia kampányokkal és nyilvános események szervezésével kívánják elérni.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik