A DBR Metró Projekt Igazgatóság vasárnap az MTI megkeresésére közölte, hogy a kivitelezéséből a szerkezet-, az alagút- és a vágányépítési munkák befejeztével még a felszínrendezések, a belső beépítés és a rendszerépítés van hátra. A belső beépítéssel ősszel, a rendszerépítéssel 2014 év elején végezhetnek. A budai oldalon a pályatesztek tavaly novemberben lezajlottak, az Alstom Metropolis prototípus jármű februárban megkapta a végleges típusengedélyt.
A projektigazgatóság szerint a belső beépítéseket a pesti oldalon 60-80, a budai oldalon pedig csaknem 100 százalékban elvégezték, a vonatok próbafutásához szükséges rendszer kiépült, minden állomáson elkészültek a falazatok, burkolatok. Megtörtént a 91 mozgólépcső és a 34 lift többségének üzempróbája is. A budai oldalon az állomások rendszer-integrációs tesztjei, a szellőzők próbái és kisebb, az elektromos, gépészeti rendszerekkel kapcsolatos teendők vannak hátra.
Az áramellátási és egyéb rendszerekkel a pesti oldalon 60-80 százalékban, a budai oldalon szinte teljesen elkészültek, az alvállalkozók döntően az ütemtervnek megfelelően dolgoznak. A továbbiakban ki kell építeni a vonatvezérlő rendszert, a biztosítóberendezést, a távközlési rendszereket és a vasúti áramellátást.
A budai oldalon már tesztelik az Alstom Metropolis szerelvényeket. A 15 rendelt szerelvényből eddig hat érkezett meg és három vizsgázott le a Kelenföldi pályaudvar és a Szent Gellért tér közötti szakaszon. A cél, hogy a teszteket a teljes, Keleti pályaudvarig tartó szakaszra kiterjesszék, ez a nyár közepére várható. A szerelvények gyártása és tesztelése folyamatos.
A felszínrendezési munkák közül a DBR kiemelte a Kelenföldi pályaudvarhoz kapcsolódó őrmezői munkálatokat, ahol intermodális csomópontot terveznek egy csaknem ötszáz férőhelyes P+R parkolóval, taxidrosztokkal, kerékpártárolóval. A munkák a 4-es metró átadása után fejeződhetnek be. A Móricz Zsigmond körtéren a felszínrendezés új koncepció szerint folyik, “forgalomcsillapított városrészt” hoznak létre.
A közösségi közlekedési változások kidolgozása és véglegesítése jelenleg is zajlik, a teljes térrendezés befejezése az év végére várható. A Szent Gellért téren a felszíni építmények közvetlen környezetét a projekt befejeztével, 2014 első negyedévében adják át, de törekednek arra, hogy a még lezárt terület egy részét már idén nyáron visszaadják. A Fővám téren szombattól a 83-as trolik már a régi útvonalukon közlekednek, a tér felszínrendezését befejezték.
A Kálvin téren minden kész. A Rákóczi téren már a végleges forgalmi rend szerint közlekednek a járművek, a zöldterületek átadása folyamatos. A II. János Pál pápa téren a medence kialakítása, az állomás körüli terület kertészeti munkái folyamatban vannak. A bejáratot, a liftet és a medence környékét 2014 első fél évében adják át. A Keleti pályaudvarnál, a Baross téren növelik a zöldfelületet, ezzel párhuzamosan csökken a közúti csomópont keresztmetszete.
A Thököly úti troli- és autóbusz-végállomás a Keleti pályaudvar Kerepesi úti oldalára kerül, az ott lévő taxidrosztok és parkolók pedig a buszvégállomás helyén lesznek. A munkák 2014 első negyedévében zárulnak.
A 4-es metró beruházása 2013. május végéig 275,8 milliárd forintba került, ennyi az elfogadott és leszámlázott műszaki teljesítés. A projekt jelenlegi összköltsége a vállalkozói követelések összegével és a tartalékkerettel 452,5 milliárd forint.