Belföld

2015-re elkészül a gyorsforgalmi Csorna és Győr között

Az M85-ös autóút nem csak a jelenleg zsúfolt és életveszélyes 85-ös főútról veszi le a terhet, de Csorna is fellélegezhet végre a kamionáradatból. Összességében tízmilliárdokba kerül az M85-M86 projekt.

(fotók: Takács Zsolt)

Az M85-ös autóútból jelenleg hét kilométernyi szakaszt használhatnak az autósok, ez Rábapatonától, Enesét megkerülve, Kónyig tart. A legjobban Csorna szorul rá egy, a várost elkerülő útszakaszra, hiszen a hatalmas tranzitforgalom lassan megfojtja a vársost. Az elkövetkező két évben remélhetőleg elkészül Győr és Csorna között az autóút.

A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. 450 milliárd forintból építi meg az M85 Győr –Csorna között tervezett 38 kilométeres, kétszer két sávos, új nyomvonalon épülő gyorsforgalmi utat, mely öt fő szakaszra bontható: az építés előtt lévő Győr (M1) – Enese elkerülő, az elkészült Enese elkerülő, közbeszerzés alatt lévő Enese elkerülő –Csorna, az építés előtt lévő Csorna elkerülő I. ütem, a tervezés alatt álló Csorna elkerülő II. ütem.

A NIF szerdai sajtótájékoztatóján elhangzott: 2015 nyarára gyorsforgalmi úton lehet elérni Csorna települését.

(fotó: Google Street View)

Az épülő szakasz kapcsolatot teremt Ausztria (Nyugat-Európa), valamint Budapest (és tovább Kelet-Európa) irányába, elősegíti a nemzetközi tranzit hatékonyabb elvezetését, a megközelíthetőség javítását, a menetidők csökkentését, a környezeti hatások mérséklését, a közúti közlekedés színvonalát is emeli.

Az új út Győr – Csorna között a települések közötti együttműködés erősítésén keresztül hozzájárul a kistérségi és ezáltal a régiós együttműködések további fejlődéséhez, a kistérségi, régiós identitás kialakításához.

Az elérhetőséget javító projekt a győri, a téti, a csornai, a kapuvári négy kistérség számára nagy lehetőséget jelent: a Rába és Rábca vidék településeiben összefogást, közös turisztikai fejlesztések indítását, a gazdaság élénkülését eredményezheti.

Loppert Dániel, a NIF Zrt. kommunikációs vezetője elmondta: „A Győr-Enese és Csorna elkerülő szakaszok közbeszerzési eljárásai eredményesek voltak, a nyertes vállalkozó a CC M85. I. Konzorcium és az MK Csorna Konzorcium.”

A fejlesztések az unió 85 százalékban támogatja, a maradék 15 százalék hazai finanszírozás.

Körforgalom épül az M1-es és a 85-ös főút csomópontjában

Az M1-es autópálya és a 85-ös főút forgalmi csomópontja átépül körforgalmi csomóponttá. Az M85 autóút innen indul a régi úttal párhuzamosan haladva nyugat irányába, annak déli illetve északi oldalán. Az út vége csatalakozik az Enese települést elkerülő szakaszhoz. A szántóföldekhez megerősített mezőgazdasági utakat alakítanak ki, így azok a munkálatok során is megközelíthetők lesznek.

Mindemellett 846 ezer köbméter töltést épül, 21.627 köbméter főpályás aszfaltburkolatot fektetnek le, 726 fát és 28.320 cserjét ültetnek az építési területeken.

Enese–Csorna útszakasz

A 7 km hosszú, 2×2 sávos szakasz kiviteli közbeszerzési eljárása jelenleg még folyamatban van. Eredményes közbeszerzést követően a kivitelezés nyáron megkezdődhet, 2015 nyár végére befejeződhet.

Csornai elkerülő vasúti felüljáróval

Az elkerülő két ütemben épül meg, 12,5 kilométer hosszú, kétszer két sávos szakasz megépítésével megvalósul a város keleti elkerülése. Csorna központjában jelenleg naponta 19.256 jármű halad át, amelyből 7500 a nehézmotoros forgalom. Az elkerülő megépítésével Csorna városát tehermentesítjük az átmenő forgalom alól. A közlekedés biztonságosabbá válik, a település pedig élhetőbbé.

Az elkerülő az M85 gyorsforgalmi út 20. kilométer szelvényétől indul, Csorna keleti különszintű forgalmi csomópontján át a Keszeg-ér mellett halad tovább és éri el az M85-M86 északi elválási csomópontot. Az elválási csomópont után a nyomvonal 3,5 km hosszan 2×3 sávon halad tovább az M85-M86 déli elválási csomópontja felé, közben külön szinten keresztezi a Csorna – Pápa vasút vonalat.

A M85-M86 déli elválási csomóponttól 2×2 sávos paraméterekkel folytatódik az első ütem dél (Szombathely) felé Szilsárkánytól északra kiépítendő különszintű 86-os úti csomópontig (Csorna dél). Az első ütem része északi irányba az M85-M86 északi elválási csomópontból kiinduló 86-os főúti északi visszakötés 2×1 sávon (Csorna észak). Az útépítéssel elzárt, döntően mezőgazdasági művelésű területek megközelítésére párhuzamos megerősített földutakat építenek.

A beruházás keretében három körforgalom épül a 86-os számú főúton, 86 m kerékpárút, 75.000 négyzetméter vadvédő kerítés, 3 felüljáró és 4 aluljáró. A NIF Zrt. kiemelten kezeli a környezetvédelmi szempontokat 8837 db fát és 219.671 cserjét telepítenek

M85–M86-os gyorsforgalmi út Győr–Szombathely között

Az úthálózat fejlesztése tovább folytatódik Csorna-Szombathely között is. Az M86 40,9 kilométer hosszú, 2×2 sávon új nyomvonalon épülő szakaszaira Hegyfalu-Csorna, Szeleste-Hegyfalu között jelenleg kivitelezési közbeszerzési eljárás van folyamatban. A 9,2 kilométer hosszú Szombathely-Vát közti szakaszon folynak az építési munkálatok, a forgalomba helyezés 2014 közepére várható.

A több mint 90 km hosszú M85-M86 Győr–Csorna–Szombathely gyorsforgalmi út minden szakasza elkészül 2016 nyarára. A térség számára kiemelt jelentőségű fejlesztés hatására biztonságosabb, gyorsabb lesz a közlekedés, növekszik a térség versenyképessége, javul a megközelíthetőség, tehermentesülnek a települések a tranzitforgalom alól, élhetőbb környezet jön létre.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik