Tóth Csaba MSZP-s képviselő pénteken eredménytelenül kérte a fejlesztési minisztertől, hogy betekinthessen a trafikpályázatokba. A minisztérium közölte: csak a szerződésekről készülő emlékeztetőket nézheti majd meg. A szocialista politikustól előzőleg a Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit Zrt. tagadta meg, hogy megnézze a pályázatokat, mondván, a vállalat nem minősül állami szervnek. Tóth Csaba ezután találkozót kért Németh Lászlóné fejlesztési minisztertől, aki most – az MSZP politikusa szerint – közölte vele: a szerződéskötések után a pályázatokról készülő emlékeztetőket nyilvánosságra hozzák, a győztes pályázatok megismerését viszont csak a nyertesek engedélyezhetik, így a minisztérium ahhoz nem járulhat hozzá. A kormány is megszólalt, a kormányszóvivő azt mondta, a kabinet helyi ügynek tartja, ezért nem foglalkozik a szekszárdi pályázatokkal. Giró-Szász András természetesnek tartja, hogy egy polgármester mindenről tudni akar a településén.
Szekszárdi polgármester: nem történt törvénytelenség
Nem történt törvénytelenség a trafikpályázatokkal kapcsolatban Szekszárdon, a város közgyűlésének Fidesz-frakciója nem frakcióülésen, hanem egy “nem formális egyeztetésen” beszélt a helyi pályázókról – mondta a tolnai megyeszékhely polgármestere. Horváth István (Fidesz-KDNP) közölte: azért sem történhetett törvénytelenség, hiszen a pályázatokat a Nemzeti Dohánykereskedelmi Zrt. írta ki, és döntött róluk a kiírásnak megfelelően. A döntésre nem volt ráhatásuk – tette hozzá. Előzőleg a hvg.hu egy birtokába került, nyilvánosságra nem hozott hangfelvétel alapján közölte: a szekszárdi fideszes városvezetés egyeztetett a dohányboltokra pályázókról. Az internetes portál szerint a szekszárdi városvezető bizonyíthatóan egyeztetést tartott helyi képviselőkkel arról, kik üzemeltethessenek nemzeti dohányboltokat a városban. A hvg.hu szerint a polgármester jobboldali elkötelezettségű jelölteket keresett, míg a szocialista szimpatizánsokat kizárta.
Fotó: MTI/Mohai Balázs
MSZP: ügyészségi vizsgálatot!
Az MSZP ügyészségi vizsgálatot, a kormánytól a trafikpályázatok érvénytelenítését követelte, Mesterházy Attila pártelnök azt mondta: az összes fideszes hazudott, amikor tagadta, hogy politikai alapon döntöttek a pályázatokról. Polt Péter legfőbb ügyészt arra kérte, indítson átfogó vizsgálatot, kérje el a hvg.hu-tól az említett hangfelvételt, mert az bűncselekmény gyanúját alapozza meg. A kormányfőtől pedig azt, érvénytelenítse a trafikpályázatokat. Szekszárdon bizalmi válság alakult ki, ezért a közgyűlésnek fel kell oszlatnia magát, és új választást kell kiírni. Horváth István polgármesternek és “cinkostársainak” távoznia kell a közéletből – jelentette ki Harangozó Tamás, az MSZP Tolna megyei elnöke.
A DK feljelenti Horváthot
A Demokratikus Koalíció (DK) hivatali hatalommal való visszaélés miatt feljelentést tesz Horváth István, Szekszárd fideszes polgármestere ellen. Vadai Ágnes alelnök, független képviselő azt mondta, hogy a szekszárdi eset nem egyedi, hanem a prototípusa mindannak, ami az egész országban történt. Az ellenzéki politikus közölte: feljelentést tesznek a konkrét esetben, és elvárják a nyomozó hatóságtól, hogy minden más pályázatot vizsgáljanak meg, valamennyi fideszes országgyűlési képviselő és polgármester megkérdezésével. Vadai Ágnes emellett szólt arról is, hogy a DK május 18-ára demonstrációt szervez, amelyre a trafikkárosultak mellett várnak mindenkit, aki hátrányt szenvedett a 2010-es kormányváltás óta, vagy akik elutasítják a Fidesz “maffiamódszereit”.
280 koncesszió megváltozott munkaképességűeknél
Ezt Németh Lászlóné nemzeti fejlesztési miniszter közölte Tóth Csaba szocialista országgyűlési képviselő írásbeli kérdésére adott válaszában. Az MSZP-s politikus egyebek mellett arról faggatta a tárcavezetőt, hogy az 5415 nyertes pályázat közül hány esetben jelentett előnyt a megváltozott munkaképesség, illetve a tartós munkanélküliség, továbbá hány korábbi dohánybolt-üzemeltető nyert koncessziót.
Válaszában Némethné azt írta: a benyújtott koncessziós pályázatokban 430 esetben jelölték meg, hogy a benyújtó tartósan munkanélküli vagy megváltozott munkaképességű, míg 88 esetben a pályázó munkanélküli és egyben megváltozott munkaképességű is. Szerinte 280 koncessziót nyert el megváltozott munkaképességű pályázó, ebből 88 nyertes munkanélküli is volt. A nyertes pályázatok közül 501-ben jelezte a pályázó, hogy már működő gazdasági társasági formában kívánja folytatni a koncessziós tevékenységet – közölte a miniszter, hozzátéve, hogy a nyertes pályázatok közül 2597 esetében jelölte meg a jelentkező, hogy újonnan létrejövő társaság keretében végezné a dohány-kiskereskedelmi tevékenységet.
Trafikpályázat: rendszerszintű a korrupció
A trafikpályázatok nyilvánosságra hozatalát közérdekű adatigényléssel kérte korábban a TI, az atlatszo.hu oknyomozó portál, a hvg.hu, az index.hu, a K-Monitor Közhasznú Egyesület, az origo.hu és a Társaság a Szabadságjogokért Egyesület. A szervezetek az adatokat egyszerre kérték a nemzeti fejlesztési minisztertől és a Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit Zrt.-től. A trafiktörvény azt bizonyítja, hogy a korrupció rendszerszintű, mert javarészt kormányközeli érdekcsoportok kapták meg a biztos bevételt jelentő lehetőségeket.
A koncepciót és magát a törvényjavaslatot az akkori frakcióvezető barátja készítette, akinek üzleti érdeke fűződik az új szabályozáshoz. A pályázatok és mellékletei, valamint a bírálat menete és dokumentumai nem nyilvánosak, így nem lehet megállapítani, hogy az elbírálás korrekt volt-e. A trafiktörténet az ún. state capture tipikus példája, amikor a közhatalmi döntéshozatalt a közérdek helyett magánérdekek vezérlik, centralizált, jól kidolgozott rendszerben. A konstrukció lényege, hogy az így megalkotott jogszabályok legálissá teszik a visszaéléseket. A Transparency International felhívja a figyelmet arra, hogy Magyarország a múlt héten mutatta be Londonban a Nyílt Kormányzati Együttműködés keretében tett antikorrupciós vállalásait. A nemzetközi közösség előtt bemutatott kormányzati akcióterv intézkedései azonban messze nem alkalmasak az ilyen típusú visszaélések megfékezésére.
Az igazi felelős
A Heti Válaszban Lázár János azt állította, a Philip Morris először Brüsszelben lobbizott, majd a törvény elfogadását próbálta megakasztani, végül politikai lejárató akciót szervezett. A dohányipari multinak súlyos érdeksérelmet okozott az átalakítás. „Világosan megüzenték nekünk, hogy mindent el fognak követni az új rendszer július 1-i bevezetésének megakadályozására. Egy ekkora üzletnél nem számít néhány százmillió forint egy kommunikációs kampányra” – fogalmazott az államtitkár.
10%
Szerinte a trafikpályázatok nyerteseinek 90 százalékánál az ellenzéki sajtó sem tudott fideszes kötődést kimutatni. A törvény fő szorgalmazója kizártnak tartja, hogy szervezett csalássorozat történt a dohánybolti koncessziók kiosztásakor. „Legfeljebb azt tartom elképzelhetőnek, hogy egyes vállalkozók jobban megszervezték magukat, észrevették a lehetőséget, miközben mások talán pályázni sem akartak, mert bedőltek a baloldali sajtóban megjelenő híreszteléseknek, hogy az egész trafikrendszerből úgysem lesz semmi.” Egy felmérés szerint Lázár hiába bizonygatta, hogy mutyiról szó nincs, jelenleg a magyarok relatív többsége, 43 százaléka gondolja úgy, hogy elsősorban a fideszes ismerősök kapták a dohányárusítási koncessziókat, míg a megkérdezettek 26 százaléka gondolja másképp. A megkérdezettek 28 százaléka nem tud állást foglalni az ügyben. Még a kormánypárti szavazók közül is minden negyedik (24 százalék) korrupciógyanúsnak ítéli a pályázatot.
10%, a másik
Mint azt az FN24 megtudta: a Fidesz arra számít, hogy a trafikkoncessziót nyert pályázók mintegy 10 százaléka képtelen lesz teljesíteni a feltételeket, így ők „lemorzsolódnak”. Az így felszabaduló félezer helyből főleg a korábban dohánytermékek árusításából élő, de a pályázaton nem nyert kisvállalkozókat kompenzálna az állam. A szerződéskötések határideje május 24. Az a nyertes pályázó, aki eddig az időpontig nem teljesíti a feltételeket (egyebek mellett nem mutat fel nullás adóigazolást, vagy nem képes ünnepnapokon is nyitva tartó, önálló bejárattal, önálló közműórákkal rendelkező üzlethelyiséget produkálni), automatikusan elveszíti a koncessziót. Az FN24 úgy tudja, „mutyik” okán egyetlen esetben sem érvénytelenítenek pályázatot, s különösebb politikai retorzióra sem kell számítaniuk az érintetteknek.
Működik a Trafikmutyi blog, ahová az olyan történeteket várják, melyekből kiderül: a dohányárusítás jogát a helyi kisvállalkozó helyett a helyi polgármester vagy politikus, illetve annak rokona, barátja, üzletfele nyerte el.