Elvileg forgalomszabályozási eszköznek tekintik, mégis biztos bevételi forrásként számítanak az önkormányzatok a parkolási díjakra. Csak tavaly a Fővárosi Közterületi Parkolási Társaság (FKPT) 1,5 milliárd forintos profitot termelt a fővárosnak és a belvárosi önkormányzatnak. A milliárdos biznisz 2013-tól a Rogán Antal vezette V. kerületi önkormányzaté, a fővárosnak ki kell szállnia a parkolási bizniszből, ebből következett a FKPT felszámolása is – emlékeztet a lap.
A Napi Gazdaság szerint a főváros 2012-es gazdálkodási jelentése igazolja, amit az autósok sejtettek, hogy bombaüzlet a parkolási rendszerek üzemeltetése annak ellenére, hogy az önkormányzatok szívesen bújnak forgalomszabályozási megfontolások mögé, amikor a parkolásról beszélnek. 2012-ben a FKPT éves bevétele meghaladta a 2,7 milliárd forintot. A bevételt 42 alkalmazottal érték el.
Fotó: MTI / Földi Imre
A legfőbb bevételi forrás a mobil parkolás volt, ezt követte a pótdíjazás és csak a harmadik a klasszikus érmés fizetés. A bevételek negyedik legfontosabb a forrása a belvárosban gyakori zárt területekre vonatkozó behajtási engedélyek eladása. Tavaly a működési kiadások látványosan csökkentek: míg 2011-ben ez még meghaladta az 1,01 milliárd forintot, tavaly csak 935,1 millió forint ment el erre a célra, vagyis a hatékonyság jelentősen nőtt – írja a Napi Gazdaság.
Sértheti az Alaptörvényt a fizetős parkolás
Néhány hete az Emberibb Parkolásért Mozgalom (Empamo) azt kérte, az ombudsman forduljon az Alkotmánybírósághoz (AB), mert a fizetőparkolási-rendszer gyakorlatilag betarthatatlan, pótdíjazás-orientált, terrorizálja az autósokat, a korrupció melegágya és hiányzik az ellenőrzés, a panaszok megoldása. Az Empamo már korábban is azt állította, hogy a budapesti rendszernek nincs semmi köze a környezetvédelemhez, a forgalomszabályzáshoz. A mozgalom szerint a kerékbilincselést, illetve a fizetőparkolási-rendszert alkotmányellenesen szabályozza a törvény és a főváros rendelete, ezért kérte, hogy az alapvető jogok biztosa forduljon az Alkotmánybírósághoz és azokat töröltesse el.
A budapesti díjak világviszonylatban is magasak, agresszívan büntetnek és helyeznek ki kerékbilincseket kórházak, rendelők közelében, még törvénytelenül is – emlékeztetett az Empamo, és felhívta a figyelmet az aránytalanul magas pótdíjakra és az adatvédelmi problémákra is. Egy minapi felmérés szerint egyébként valóban a régióban csak Bécsben drágább a parkolás, mint Budapesten, így a belvárosi parkolás ingatlanpiaci befektetésként „nem tűnik rossz üzletnek”.