Januárban és februárban is kimutatta foga fehérjét a tél: kemény fagyok, hófúvások és havazás tombolt Győr-Moson-Sopron megyében. Ennek hatását a főútjak és mellékutak is megérezték. Ezrével keletkeztek a kátyúk, repedések, a Magyar Közút ezért már a téli időszakban végzett hidegaszfaltos kátyúzást. Ez a módszer ugyanakkor csak ideiglenes megoldás, mert a lyukakba tömködött anyag már nem fogja megérni a tavaszt.
A Győr-Moson-Sopron megyei üzemmérnökség már januárban nekilátott az útjavításnak, mivel az úthálózat teljes területén, a jelentős mennyiségű csapadék, valamint a fagyási- olvadási ciklusok ismétlődésének köszönhetően az elmúlt év hasonló időszakához képest is több úthiba keletkezett. A burkolathibák nagyobb része a mellékúthálózaton és azon belül is a régi építésű makadámburkolatokon jelentkezik, de a nagy teherforgalommal érintett megyei főúthálózaton is hámlik a burkolat – tájékoztatta a Győr24-et Pécsi Norbert Sándor, a Magyar Közút Zrt. szóvivője.
A közúthálózat műszaki és forgalmi adatait folyamatosan nyilvántartják, és az útellenőrök is rendszeresen figyelik az utak állapotát. Az állandó hőmérséklet ingadozás, a reggeli lefagyás, a téli időszakban a fagy kiengedése – folyamatosan nagyobb terhet jelent a burkolatra. A téli időszakban ilyenkor keletkezik az autósoknak kellemetlenségeket okozó kátyúk jelentős része is. A mosonmagyaróvári, csornai és a kapuvári járások területein, de a téti, a soproni, pannonhalmi és győri térségben is több útszakasz bővelkedik kátyúkban – tette hozzá a szakértő.
„Üzemmérnökségeink egy-egy brigádja – tartósan nulla fok felett és száraz időjárás esetén – folyamatosan végez kátyúzási munkákat. Az elmúlt közel két hónapban csupán alig több mint 20 nap során tudtunk burkolatjavítási feladatokat végezni. Januártól egészen a mai napig 200 tonna hideg kátyúzó anyagot építettünk be a veszélyes hibák kijavítására.
A téli időszakban, elsősorban a főutakon, majd ezt követően a forgalmasabb mellékutakon úgynevezett hideg aszfalt keverék felhasználásával végezzük a munkákat. Az elmúlt időszakban elsődleges feladatunk a hóeltakarítás és a síkosságmentesítés volt, de a következő fagymentes és csapadékmentes napokon is tovább folytatjuk a már megkezdett munkákat. A téli időszak után, a megfelelő célgépeink munkába állításával, illetve a meleg aszfaltkeverő telepek indulásával tudjuk megkezdeni a nagyobb volumenű kátyúzási feladatokat. A téli ideiglenes hideg aszfaltozás várhatóan március végéig tart majd. A javítások sorrendjében elsőbbséget élveznek a tömegközlekedési- és a főútvonalak” – tette hozzá a szóvivő.
Tavasszal a társaság által üzemeltetett megyei hálózaton egységes előírások és szemlélet szerint felmérik az utak állapotát. Az már most is látszik, hogy a 2012/2013-as téli időszakban az elmúlt évinél is több gödör és úthiba keletkezett.
Országos szinten az Új Széchenyi Terv keretein belül 2013-ban összesen 87 milliárd forintból gazdálkodhat a Magyar Közút. Ebből idén Győr-Moson-Sopron megyében megújul a Nyúl-Ménfőcsanak, illetve a Pápa-Szilsárkány összekötő út összesen 6,1 kilométeres szakasza, 1,45 milliárd forintért. Ezen felül több mint 4400 tonna kátyúzó anyag felhasználását is tervezik, csaknem 300 millió forint értékben.