Belföld

Bárki ne papoljon az erkölcsről!

Sztriptíztáncos pedagógusok, pornófilmeket néző igazgatók és gondolati szinten vétkező hitoktatók – villáminterjú Keszei Sándorral, az erkölcstan reformerével.

Csak feddhetetlen életmódú, erős hivatástudattal rendelkező pedagógus oktathassa az erkölcstant – ezt javasolja a Magyarországi Szülők Országos Egyesülete szerda reggel megjelent, nagy port kavart közleményében. A szervezet elnökét kérdeztük.

Rengeteg kritériumot megfogalmaztak a közleményükben. Mi alapján állították össze a listát? Egyáltalán, miért gondolták, hogy fontos egy ilyesfajta javaslat elkészítése?

Ez egy kétségkívül bő, ugyanakkor „tapasztalati” lista is egyben, az egyesülethez forduló szülői panaszok alapján állítottuk össze, és a minisztérium kért fel a rendelet véleményezésére. Körülbelül évente háromezer esetben kérnek tőlünk segítséget elégedetlen vagy éppen felháborodott szülők, elmesélve például, hogy a pedagógus az iskolában másodállásban sztriptíztáncos, vagy az igazgató szexfilmet néz az irodájában. Nyilván ezek a legsarkosabb esetek, de sajnos előfordulnak. Éppen ezért van szükség arra, hogy egy ilyen fontos tantárgyat, mint az erkölcstan, a megfelelő személyek oktassák majd.


Forrás: mszoe.hu

Például olyanok, akik példás családi életet élnek, nem elváltak, nem élnek élettársi kapcsolatban és legalább egy, házasságban született vagy örökbe fogadott gyermeket nevelnek. Továbbá nincs káros szenvedélyük, nem dohányoznak, nem alkoholizálnak, mentesek a szexuális aberrációktól és nem néznek szexfilmeket. Ön ismer olyan embert, aki mindezeknek maradéktalanul megfelel?

Hogyne! Legalább tíz olyan ismerősöm van, akik mind erkölcsös emberek, és megfelelnének a lista alapján. Fontos megérteni, hogy mi elsősorban a gyerekeket védjük. Az erkölcstan bevezetése korszakalkotó ötlet, nagyon támogatjuk és üdvözöljük is egyben, de egyúttal szigorúan kell szabályozni, és oda kell figyelni, hogy milyen formában működik majd. Hiszen egyáltalán nem mindegy, hogy kik „papolnak” majd a gyerekeknek az iskolákban, kik szolgálnak majd mintául számukra. Nagyon rossz lenne, ha a diákok – akik remélhetőleg komolyan veszik majd ezt a tantárgyat –, rájönnének, hogy miközben a pedagógus a példás családi életről oktat, egészen más életet él.

Hogyan ellenőrzik majd, hogy a jelentkező pedagógusoknak valóban nincs-e szexuális aberrációja vagy, hogy néznek-e otthon pornófilmet?

Hangsúlyozom, hogy ez csak egy javaslat. De például kérdőívvel. Mindenki maga megválaszolná ezeket a kérdéseket, és a válaszaiért felelősséget is vállalna egyúttal.

A lista alapján a papok is kiesnek a szűk keresztmetszetből. Vagy például miért nem oktathat erkölcstant egy gyermekét egyedül nevelő, elvált, egyébként példás életet élő pedagógus?

A honlap anyaga egy minisztériumi rendelet véleményezése. De ennél részletesebben nem szeretnék ebbe belemenni. Mi tényleg csak a tapasztalatokat írtuk le. Ezt a listát lehetne bővíteni, és ugyanúgy elhagyni is. A lényeg, hogy ma a pedagógusoknak két feltételnek kell megfelelniük: legyen szaktárgyi ismeretük és felsőfokú végzettségük. Én azonban úgy vélem: nem elég a módszertani, elméleti felkészültség, illetve a gyorstalpaló továbbképzések elvégzése. Sürgetően szükségesnek érezzük a pedagógus etikai kódex elkészítését is.

Mi a helyzet azokkal, akik gondolatban „vétkeznek”?

Érdekes kérdés. Természetesen az is nagy bűn, de nyilván nem tudunk tenni ellene.

Ön mennyire felelne meg a lista kritériumainak?

Lehet, hogy több pontban nem felelnék meg a lista kritériumainak, de én nem is akarok erkölcstant tanítani.

Olvasóink hozzászólásaiból válogattunk

„Wháháháháháháhá!… :-DDD Meg van oldva az erkölcstan-oktatás!… Ilyen tanár, aki ezeknek a feltételeknek megfelel, alig 2-3 van az országban!…”

„Könyörgöm, legyen már vége ennek az idomtalan hülyeségáradatnak, ami lassan beborít minket! És hova illik pl. egy megözvegyült tanáremberrel, vagy tanárnővel, vagy azzal, aki elvesztette gyermekét? Egyből alkalmatlanná válik?”

„A KDNP-s Pálfi is biztos benne van. Ilyen baromságot józanul nem lehet kitalálni. Oszt lehet, hogy Dojcs Tompika lesz a bíráló bizottság elnöke, mert Ő már csak ért hozzá!”

„Szerencsére nem vagyok tanár, mert biztos, hogy soha nem taníthatnék erkölcstant, mivel galád módon még mindig ‘hajadon’ vagyok, két gyermekkel, akiket képesek voltunk elvált életem párjával élettársi közösségben felnevelni, dohányoztunk, sőt időnként a reggeli páleszt is megittuk. A videó őskorában bizony még egy-két sex filmet is megnéztünk.Ó minő idők, ó minő erkölcsi fertőben éltünk! Hogy a bőr hűljön arra, aki ezt kitalálta. Ilyen embert csak a regények rosszindulatú vénlánykái képzelnek el egy zárt leány otthon nevelőjének.”

„10 ezerért nálam lehet igényelni igazolást az erkölcsös életvitelről. Gyors ügyintézés, levélben, faxon vagy e-mailben is akár. :-)”

„Ez most komoly? Ki dönti el, hogy ki feddhetetlen erkölcsű és ki nem? Valójában mi az erkölcs? Ok, vannak normák, de egyébként mindenkinél más fér bele. Döntsem már el én, hogy mire nevelem a gyerekemet. Álszent és képmutató emberek fogják erkölcsre tanítani??? Majd inkább tanítom én emberségre a mi normáink szerint! Ijesztő néha ami ebben az országban folyik….”

„Most szólok: az én gyerekem buddhista vallású, lesznek kedvesek felkészülni!”

 

Diszkriminatív és sértő

Az Európai Szülők Magyarországi Egyesülete, a Család, Gyermek, Ifjúság Közhasznú Egyesület és a Szülői Hálózat, reagálva az MSZOE állásfoglalására, felhívja a figyelmet, hogy az idézett vélemény nem tekinthető „a szülők véleményének”.

Az erkölcstan és a hittan oktatása tekintetében szervezeteink azt tartják a legfontosabbnak, hogy mind a tananyag kialakítása során, mind az oktatás folyamatában tekintsék elsődlegesnek az ENSZ – hazánk által is ratifikált – Gyermekjogi Egyezményében foglaltakat – írják sajtóközleményükben. Azaz ez alapján – többek közt – elvárják, hogy „a hit- és erkölcstan oktatása biztosítsa a gyermek lelkiismereti és vallásszabadságát, az oktatási folyamatban származásuk, meggyőződésük, vallásuk, véleményük miatt semmifajta hátrány ne érhesse őket”, és ugyanez a jog illesse meg a tanárokat is.

Hangsúlyozzák: elutasítanak minden olyan diszkriminatív megnyilvánulást a nyilvánosság előtt és az iskolában egyaránt, ami akár a diákok, akár a tanárok emberi jogait sérti. Fontosnak tartják, hogy „a most bevezetésre kerülő kötelező tantárgy oktatása élményszerűen, modern pedagógiai módszerekkel történjen. Az etika nem oktatható erkölcsi prédikációk formájában, hanem az a gyakorlatban, tevékenység közben, élmények, benyomások (akár irodalmi vagy filmélmények) feldolgozásával történhet.”

Kiemelik: a nevelés, az erkölcsi iránymutatás törvényes joga és feladata, a gyermek nevelésének elsődleges felelőssége a családé, a szülőké. „Ezért üdvözölnénk, ha az oktatási folyamatnak a szülők is aktív részesei lehetnének, különösen a hit- és erkölcstan területén” – fogalmaznak a közleményben.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik