A pedagógusok, oktatáskutatók, szülők által alapított hálózat megítélése szerint a petíció és az ahhoz kapcsolódó, a tantestület január 18-án írt nyílt levelében megfogalmazott kérdéssor egyértelműen tükrözi az államosítás körüli problémákat, visszásságokat, illetve azt is, hogy ezeknek milyen hosszú távú, mindenkit érintő következményei lesznek a közoktatásban.
A Szilágyi Erzsébet Gimnázium tanárainak petíciója azért nem megkerülhető az oktatáspolitikai döntéshozók számára, mert rámutat az iskolák állami fenntartásba vétele eredményeként 2013. év elején bekövetkezett súlyos működési problémákra, és az e problémáknak a központosítási folyamatban rejlő gyökereire – írja a HAT közleményében.
A január óta kialakult szituáció – mint írják – alapjaiban veszélyezteti a magyar közoktatási rendszer működését, feladatainak színvonalas ellátását. A HAT a szavukat felemelő pedagógusokkal együtt követeli, hogy sürgősen történjenek lépések a helyzet rendezésére. A kormány az érdekvédelmi, szakmai és civilszervezetek bevonásával, oktatáskutatók munkáját igénybe véve végezze el a kaotikus állapotokhoz vezető folyamatok kritikus elemzését, és vonja le a megfelelő következtetéseket.
A HAT álláspontja szerint a 2011-ben a köznevelési törvény elfogadásával rögzült oktatáspolitika hibás és káros, a törvény, a hozzá kapcsolódó jogszabályok felülvizsgálandók, az oktatáspolitikának gyökeresen át kell alakulnia. A szervezet szorgalmaz egy tényeken alapuló, hiteles és szakmai vizsgálatot, amely kimutatja, hogy milyen konkrét szituációt idézett elő az előkészítetlen államosítás.
Indokoltnak tartja azoknak a konkrét kérdéseknek a megfogalmazását, amelyeket a Szilágyi Erzsébet Gimnázium nevelőtestülete január 18-án juttatott el az Emberi Erőforrások Minisztériumába. A kérdések rámutatnak arra, milyen alapvető bizonytalanságok jellemzik a magyar közoktatást az új év elején. A válaszok és az azoknak megfelelő, a gondok megoldását szolgáló cselekvés eddigi hiánya bénítólag hat a közoktatásra. A szinte pattanásig feszült a helyzetben csak a pedagógusok, valamint az intézményvezetők döntő többségének áldozatkész munkája akadályozta meg, hogy a közoktatás rendszere súlyos sérüléseket szenvedjen. Ez a HAT által sem kívánt állapot azonban bekövetkezhet, ha a gimnázium nevelőtestülete által megfogalmazott kérdésekre nem születnek kimerítő válaszok, és azok tartalmának megfelelően nem indul el hathatós kármentés a lehető legrövidebb időn belül.
A HAT ezért felszólítja a kormányt, hogy haladéktalanul kezdjen neki a szakmai alapú vizsgálatnak, az előkészítetlen államosítás felfüggesztésének, mielőtt helyrehozhatatlan károk keletkeznek a közoktatás rendszerében.