Az oktatási államtitkár szerint ez nem államosítás, mert nem érinti a tulajdonviszonyokat. Hoffmann Rózsa az önkormányzati iskolák állami átvételét – a törvényjavaslat általános vitájában – a közoktatás színvonalának csökkenésével indokolta. Az iskolák szakmai önállósága megmarad, intézmények tömeges összevonásától, megszűnésétől nem kell tartani – tette hozzá. Az oktatási államtitkár expozéjában kiemelte: az átszervezés a tanévet nem érinti, iskolai, kollégiumi osztályokat, óvodai csoportokat nem lehet átszervezni. Az átalakításból gyerek, szülő, pedagógus semmit nem fog érezni, de minden jobbító szándékú módosító indítványt beépítenek a javaslatba.
Pánczél Károly (Fidesz) arra hívta fel a figyelmet, hogy a csökkenő állami normatíva miatt számos önkormányzatnak nehézséget okoz az oktatási intézmények fenntartása, pedig az oktatás minősége nem függhet az önkormányzatok anyagi helyzetétől. Az iskolák januári átvétele szerinte rohammunkával megoldható. A kormánypárti képviselő jelezte: a hatalmas rendszer átalakítása miatt vannak aggodalmaik, ezért a Fidesz-frakció módosítókat nyújt be.
Botka László (MSZP) elképesztően felelőtlennek nevezte, hogy a javaslatot még csak most tárgyalja az Országgyűlés. Szerinte a javaslattal minden oktatási intézmény állami fenntartásba kerül, az önkormányzatok feladata csak az lesz, hogy kifizessék az épületek rezsijét és a takarítást. Szeged szocialista polgármestere közölte: az MSZP a kormányváltás után visszaállítja az önkormányzatok iskolafenntartási jogát. A politikus szerint a rendszer átalakítása visszalépést jelent a múltba, és egy olyan iskola- és diákképet vetít előre, ahol a gyerekek egyenruhában, egyentankönyből, egyentanrend alapján tanulnak. Botka szerint Hoffmann Rózsának követnie kellene a lemondását bejelentő helyettes államtitkárát.
Révész Máriusz (Fidesz) válaszul azt mondta: Botka László úgy beszélt, mintha most minden rendben menne az oktatásban, holott a magyar rendszer az esélyegyenlőség szempontjából az egyik legrosszabb az EU-ban. Szerinte az állami átvétellel a Fidesz egy esélyegyenlőség-növelő, baloldali programot hajt végre. Osztolykán Ágnes (LMP) azt elismerte, hogy a hazai oktatási rendszer konzerválja a gyerekek közötti társadalmi különbségeket, ugyanakkor nem értette, hogy a bevezetni kívánt központosítás hogyan oldja meg ezt a problémát, Hegedűs Lorántné (Jobbik) pedig azt nem látta, hogy a tanárok fizetésére biztosított lesz, ha az iskolák állami kézbe kerülnek.