Ez a szám is azt jelzi, hogy beindulni látszik a mobilfizetés Magyarországon: az elmúlt hónapok fejlesztéseinek köszönhetően egyebek mellett könyvet, élelmiszert, koncert- vagy repülőjegyet vásárolhatunk, taxi-, telefon- és közműszámlát fizethetünk gyorsan és egyszerűen a MasterCard, az FHB Bank, a Cellum, a T-Mobile és a Telenor együttműködésével tavaly ősszel indított alkalmazással.
Közel a robbanás
“Közel van a robbanás a mobilfizetési piacon, nagy jövő áll a technológia előtt” ezekkel a szavakkal jellemezte nemrég a Pénzcentrum.hu-nak Foltányi Tamás, az FHB Bank vezérigazgató-helyettese a jelenlegi mobilfizetési helyzetet. A szakember szerint a jelenlegi állapot a bankkártyák elterjedése előtti időszakhoz hasonló. Akkor egyfajta ördögi kör volt a rendszerben, az ügyfelek ugyanis azért nem igényeltek bankkártyát, mert kevés volt az elfogadóhely, a boltokban viszont azért nem telepítettek terminálokat, mert a kevés kártyás ügyfél miatt nem érte meg. A mobilfizetésről viszont már egyértelműen pozitív kép alakult ki a kereskedők körében, hiszen a nagy elektronikus kereskedők közül többen is csatlakoztak már (pl.: Netpincér, Shopline, Bónusz Brigád, Libri, stb.) az elfogadóhelyek közé, de a Magyar Telekom és a Telenor számlái is befizethetők a szolgáltatás segítségével.
Valóban nem lehet szó nélkül elmenni amellett, hogy – a legfrissebb adatok szerint- már 40 ezernél is több felhasználó töltötte le okostelefonjára a magyar Cellum-csoport által kifejlesztett mobilfizetési alkalmazást, a MasterCard Mobile-t. Kérdés persze, hogy a letöltők közül hányan használják aktívan a fejlesztést, de az biztos, hogy az eddigi, hasonló fizetési szolgáltatásokhoz képest jóval gyorsabban terjed, a szolgáltatók, elfogadóhelyek növekvő száma pedig azt jelentheti, hogy egyre többen látnak fantáziát, lehetőséget ebben az eszközben.
Miért jó, kinek jó?
Több tényezőtől függ az, hogy egy cég bevezeti-e portfóliójába az alkalmazást: például attól, hogy hány ügyfele van, vagy hogy a konkurencia használja-e már – mondta el lapunknak Inotay Balázs, a fejlesztő Cellum-csoport stratégiai igazgatója. Tapasztalatai szerint ma Magyarországon a kereskedők nem tudják megfogalmazni az üzeneteiket az ügyfeleik felé a mobilfizetéssel kapcsolatban, pedig sok esetben ez alig igényel különösebb ráfordítást.
Egy kereskedőnek érdemes a rendszerhez valamilyen kedvezményt társítani, hogy le tudja mérni, hogy van-e hajlandóság erre a vevőköre részéről, de keresnie, keresnünk kell az új utakat, hogy hol tudja kiszabadítani a vásárlót internet fogságából, hogyan lehet egyszerűvé, katalógusszerűvé tenni a vásárlási folyamatot. A szakember példaként hozta fel, hogy ma például egy prospektusból úgy vásárolunk, hogy megnézzük benne a kínálatot, az árat, elmegyünk a boltba és megvesszük a kiválasztott terméket. Létezik azonban olyan katalógus is, amiben ha meglátunk egy terméket, a telefonunk lefotózza a mellette levő QR-kódot, 1-2 kattintással meg is vehetjük azt.
Nagyon fontos, hogy a mobilfizetés egy értékesítési csatorna lehet, nem csak fizetési, azaz reklámot, a fizetést, a vásárlást és a loyalty-t (hűségprogram, ami a kedvezményeken keresztül a vásárló visszatérését célozza) egy csomagba lehet helyezni. Így a gyakorlatban a kereskedő ezen a csatornán keresztül el tudja juttatni az üzeneteit, a vásárlási folyamatát lehet így támogatni, hiszen a katalógusaiban megjelenhetnek azok a kódok, amelyek nem a bolthoz vagy az internethez kötik a vásárlót. Ráadásul el lehet érni ennek az azonnali kifizetését is.
Mi az a QR-kódos vásárlás?
A QR-kód egy kétdimenziós vonalkód (tulajdonképpen pontkód), ami nevét a Quick Response (gyors válasz) rövidítéséből kapta. A kódot a legtöbb okostelefon (egy egyszerű, ingyenesen letölthető programmal, és a készülék fényképezőjével) képes értelmezni. Ha QR kódot találsz valahol, akkor tartsd a telefonod kameráját a kód fölé és amennyiben a telefonnak sikerült beolvasnia a kódot, a képernyőre ki is írja az eredményt, azaz például behívja a kód mögött lévő weboldalt, telefonszámot vagy szöveget.
A szinte bármilyen felületre elhelyezhető QR-kódra alapuló vásárlási modell egyike azon fejlesztéseknek, amelyek a mobilfizetés-technológián alapulnak. A rendszer QR-kódos fizetési lehetőségének használatával olyan bankkártyás fizetést kezdeményez a vásárló, amihez meg kell adnia egy csak általa ismert kódot, mely hasonló a hagyományos bankkártya-műveleteknél használt PIN kódhoz. A kártyabirtokos ebben az esetben is minden vásárláskor kaphat SMS értesítőt a vásárlásról.
A QR-kódos vásárlás a mobileszközökön végzett internetes vásárlás jó kiegészítője lehet, hiszen a QR-kód éppen az okostelefonokra, táblagépekre szabott technológia, míg a hagyományos internetes vásárlás fizetését jellemzően nagyobb képernyőkre találták ki. Jóllehet egy PC-n vagy egy laptopon kényelmes az internetes böngészés és vásárlás, a kisebb képernyővel ellátott okosmobilon ez nehézkesebb. A QR-kód fotózása és felismerése ugyanakkor egy rendkívül egyszerű folyamat, bármilyen felületről működik, legyen az nyomtatott magazin, poszter, póló, egy TV vagy akár egy számítógép. A fizetésre használt QR-kód tartalmazhatja egy termék minden adatát, és az alkalmazás azt is lehetővé teszi, hogy a vásárló az azonnali fizetésen túl a termék megrendeléséhez szükséges információkat, akár a szállítási vagy számlázási címet is megadja. Így tehát lehetséges, hogy egy plakát vagy újság ne csak reklámfelületté, hanem értékesítési csatornává is váljon. A vásárló pillanatok alatt tud dönteni, rendelni és fizetni.
A QR-kódos megoldás szinte minden fizetési környezetben elképzelhető a hipermarkettől a benzinkúton át a fogorvosig, de elterjedése leggyorsabban olyan kereskedelmi környezetben várható, ahol nagy szerepe van a mobilitásnak, gyorsaságnak és az egyszerűségnek.
Így működik a mobilfizetés Magyarországon
Ha okostelefonnal rendelkezel – iOS, Android, Windows Phone -, töltsd le a MasterCard Mobile alkalmazást az App Store-ból vagy Google Playről (korábban Android Market), illetve a Windows Phone Marketplace-ről. Ezekkel az alkalmazásokkal bármely hazai mobilszolgáltató ügyfeleként képes leszel a szolgáltatás használatára.
A fizetés során tulajdonképpen a regisztráció során létrehozott virtuális bankkártyáddal (Mobil Bankkártya) egyenlíted ki a számlát. A biztonság érdekében valamennyi, az alkalmazáson indított tranzakcióhoz szükség lesz az mPIN kódodra, amit csak te ismersz. Így csak te tudsz fizetni, tehát illetéktelenek akkor sem lesznek képesek tranzakciót indítani a készülékedről, ha a telefonodat ellopják vagy elhagyod.
Az alkalmazással a bankkártyád adatai – a bankkártyaszám, CVC-kód és az általad megadott mPIN kód – nem tárolódnak mobiltelefonodban. Az mPIN kódhoz a kártyabirtokoson kívül senki sem férhet hozzá. Ha ellopják, vagy elveszíted a telefont, tiltsd le SIM kártyádat operátorodnál, a letiltás után az alkalmazás sem fog működni!
A fizetési alkalmazás letöltése és használata ingyenes, a bankkártya regisztrációnak azonban egy egyszeri, 99 forintos díja van. Minden további tranzakció kártyás fizetésnek minősül, tehát a kártyabirtokos számára a fizetési műveletnek nincs külön díja.
Orosz Márton