Korábban már beszámoltunk arról, hogy a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium egy új koncepciót dolgozott ki a közösségi közlekedés kapcsán. Ennek célja dióhéjban annyi, hogy az utasok zömét a vasútra koncentrálják a közút helyett.
Az 5 kilométeres tarifa megszűnik, a legkisebb megvásárolandó menetjegy így a 10 kilométeres marad, függetlenül attól, hogy csak néhány kilométerre utaznánk, ezt mindenképp meg kell váltanunk. A Kisalföld Volán Zrt. honlapján már megtekinthetők az új díjszabások. Kattintson ide!
A szaktárca azzal indokolja az 5 kilométeres tarifa megszüntetését, hogy nem kifizetődő, a buszos felárra pedig azért van szükség, hogy az utasok inkább a vasúti közlekedést válasszák.
Szeptember elsejétől saját bőrünkön is megtapasztalhatjuk mindezt, hiszen az „emeltszintű országos személyszállítási szolgáltatást biztosító kategóriába” sorolt viszonylatok buszjegyárai emelkednek drágábbak lesznek. Az IC és az EC vonatokon ugyanakkor olcsóbban utazhatunk 280 kilométeres távolságon belül. A pótjegyek ára ezen a távon belül 400 forint alatt marad.
A Győr megyében esedékes változásokról megkérdeztük a Kisalföld Volán Zrt-t is. Winkler Ágoston, a társaság menetrendi előadója kérdésünkre elmondta: a munkába, iskolába járóknak így sem kell többet fizetniük, hiszen ők zömmel bérletet váltanak, s a minisztérium szerint a bérletáraknál megmaradnak az 5 kilométeres tarifák is. Kellemetlenség azokat éri majd, akik alkalmanként utaznak, kevesebb mint öt kilométert. Továbbá a távolsági felár is csak a Győr-Budapest viszonylaton közlekedő autóbuszokra lesz kivetve.
Győr és Budapest tekintetében a szaktárca szerint remek összeköttetés biztosított. A menetrend dinamikus és sűrű, ezért nincs szükség az autóbuszos közlekedés fejlesztésére.
Olvasóink azonban már korábban megírták tapasztalataikat. Elmondásuk szerint – főként tanítási időben – az IC járatokra olyakor elfogynak a helyek, a gyorsvonatok és a Railjet-ek pedig zsúfoltak, előfordul, hogy a lépcsőn vagy az ajtó előtti térben férnek csak el az utasok.
Egy másik olvasónk szintén hasonló témában osztotta meg velünk aggodalmait:
„A Rábaközben, főként a Csorna Pápa vasút mellett élők egyre inkább hátrányos helyzetbe kerülnek. Azzal, hogy megszüntették a mellékvonalon közlekedő járatok zömét, gyakorlatilag a buszra lettünk utalva. A maradék napi két vonatpár pedig mindenre jó, csak a munkába és iskolába igyekvők kiszolgálására nem. Így a szaktárca nálunk éppen fordítva járt el a rendeleteivel: a közúti közlekedésre kényszerültünk” – írja egy rábaközi lakos.
„Egyelőre nincs veszély, hiszem a bérleteseket nem érinti az új buszos tarifarendszer, de félő, hogy megfeledkezik a kistérségekről a döntéshozó szerv, s ha drágul az autóbusz, akkor nem lesz alternatívánk. Vasút híján a zsebünkbe nyúlhatunk – tette hozzá aggodalmait olvasónk.