Belföld

Milliárdokat bukhatunk az útdíjon

kamion (kamion)
kamion (kamion)

A FairTransfer civil szervezet szerint a kormányzatnak figyelembe kellene vennie, hogy a tranzitforgalom 70-80 százaléka a most is fizetős útszakaszon halad át.

Kapcsolódó cikkek

Akár százmilliárdokba is kerülhet az országnak, ha a magyar kormány hibás koncepció alapján vezeti be jövőre az új, használatarányos útdíjszedést a teherautók számára – állítja a nemrégiben megalakult FairTransfer – Civilek a fair útdíjért társaság. A szervezet szerint ugyanis a kormányzat nagyot hibázhat, ha a megtett kilométer alaján fizetendő úthasználati díj bevezetésekor elmulasztja a társadalmi egyeztetést, illetve nem a megfelelő útszakaszokat jelöli ki, és nem elfogadható nagyságú kilométerdíjat állapít meg a teherkocsik számára – írja a Népszava.

A civil társaság álláspontja az, hogy az új rendszer bevezetésével a kormány elérheti az általa a jelenlegi évi 40-50 milliárd forint helyett tervezett évi 150 milliárd forint útdíjbevételt. Az azonban nem mindegy, hogy miként jut a pénzhez.

Vagyis fontos kérdés például, hogy milyen útvonalak válnak fizetőssé. Jelenleg a teherautósok 1700 kilométernyi pályahosszon fizetnek úthasználati díjat a matrica megvásárlásával. A kabinet azonban nyolcezer kilométeres hosszra kívánja kiterjeszteni a díjköteles szakaszokat. Ez azonban túlzottnak tűnik, mivel a tranzitforgalom 70-80 százaléka a most is fizetős útszakaszon halad át. Így az újonnan fizetőssé tenni tervezett mintegy hatezer kilométeren alig képződne bevétel, miközben a forgalom-ellenőrzés költségei ott is jelentkeznének.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik