Belföld

Telekadó: az Alkotmánybírósághoz fordult a Budapest Airport

Ferihegy 1 (Ferihegy 1)
Ferihegy 1 (Ferihegy 1)

Tavalyhoz képest megháromszorozták a közterhet. Hirtelen és aránytalanul sokat emelt a főváros két kerülete - mondja a vállalat.

A Liszt Ferenc Nemzetközi repülőtér területe 1515 hektár, amelynek túlnyomó része két fővárosi kerület önkormányzatához tartozik. A XVII. és a XVIII. kerületi helyhatóság döntése nyomán a Budapest Airportnak 2,25 milliárd forintot kell idén fizetnie telekadó címén, majd’ három és félszer annyit, mint tavaly, ami sérti az arányos közteherviselés alkotmányos elvét.

A társaság jogi szakértői úgy vélik: a légikikötőnek az üzemelés jellege és biztonsága miatt hatalmas, másra, nem hasznosítható területtel kell rendelkeznie, emiatt a kivetett telekadót is arányosan, a vállalat közteherviselő képességét is figyelembe véve kellett volna megállapítani.

A cég közleménye emlékeztet rá, hogy a Malév csődje az egész magyar légiközlekedést elhúzódó és mély válságba taszította. Sok ezer munkahely szűnt meg a repülőtéren, és az aránytalanul magasan megállapított telekadó csak tovább súlyosbítja a légikikötő helyzetét. A társaság egyébként különös egybeesésnek találja, hogy a telekadó-módosítás egyik fő kedvezményezettje az a XVII. kerület, amely rekordmértékű, milliárdos nagyságrendű adósságot halmozott fel tavaly.

A Budapest Airport már így is a dél-pesti régió legnagyobb adófizetője, csak a tavalyi évben nem kevesebb, mint 7 milliárd forint közterhet utalt át a költségvetésbe és az önkormányzatok számlájára – olvasható a tájékoztatóban.

A tavalyi 8 milliárd forintos mínusz után idén 12 milliárd forintra nőhet a Budapest Airport vesztesége. Erről Jost Lammers vezérigazgató beszélt még májusban. A cégvezető szerint mindez egyértelműen a Malév csődjével magyarázható, ugyanakkor a rendkívüli helyzet ellenére a privatizációs szerződésben vállalt valamennyi kötelezettségüket teljesíteni fogják.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik