A Széchenyi Pihenőkártya (SZÉP kártya) tavalyi bevezetését nagy várakozások és sok kérdés előzte meg. Az idénre felemelték 300 ezerről 450 ezerre a kedvezményes (30,94 százalékos) adózás mellett adható dolgozónkénti keretösszeget. A 450 ezer forinton belül három alszámla lehet, 225 ezer a szálláshely díjának kifizetésére, 150 ezer a vendéglátásra és 75 ezer a szabadidős szolgáltatások (egészségmegőrzés, kulturális, sportrendezvények és rekreációs programok) vásárlására. Az OTP Pénztárszolgáltató Zrt. értékesítési és marketingigazgatóját, Tölgyesi Andrást kérdeztük az eddigi tapasztalatokról.
Korábban azt mondták, remélik, hogy az év végégig elérik a 400 ezer darab kibocsátott Széchenyi Pihenőkártyát. Május van és 450 ezernél tartanak. Meglepte önöket ez a szám?
Egy hónap alatt száztízezer új kártya
Fotók: Neményi Márton
Igen, de nemcsak minket, hanem a többi piaci szereplő és a kormány sem számított arra, hogy ilyen hamar ennyire népszerű lesz a termék.
Minek tudják be a váratlan sikert?
Több népszerű elemet ötvöz a juttatás. A cafeterián belül hagyományosan erős az étkezési juttatások pozíciója – ez benne van a SZÉP kártyában, a vendéglátás alszámlán. Az üdülési juttatásokat is megkedvelték a dolgozók – ezt most a szállás alszámlán érhetik el. A szabadidős szolgáltatások nagy része is elérhető, a harmadik alszámlán. A sikerhez hozzájárult az OTP Pénztárszolgáltató több mint tízéves tapasztalata és a megfelelő háttere a gyors bevezetéshez.
Mikor ugrott meg a kártyaszám?
Márciusban. Azért nem korábban, mert az idei évre vonatkozó adótörvények a vártnál később jelentek meg, s emiatt a cégeknél is ennek megfelelő ütemezésben állították össze a cafeteria kereteket. Azóta pedig folyamatosan növekszik a kiadott kártyák száma, az utóbbi egy hónapban például száztízezerrel.
Az elfogadóhelyek száma is hasonló ütemben bővül?
Igen, de náluk áprilisban volt a nagyobb ugrás. A szerződéskötési igények várakozáson felüli száma és a POS terminálok tömeges telepítése komoly kihívás elé állít minket mind logisztikai, mind adminisztrációs szempontból, ugyanakkor az OTP Pénztárszolgáltató minden szükséges lépést megtett és megtesz annak érdekében, hogy mielőbb a legmagasabb szinten szolgálja ki az ügyféligényeket.
Elég egy telefon és elfogadóhellyé válnak
Négyféle kártyaelfogadási módot kínálnak, POS terminálost, webshopost, OTP SZÉP portálost és telefonost. Érdemes volt mindet kiépíteni?
Igen. Ahol volt POS terminál, ott eleve adott volt az elfogadás feltétele. Ott nem is feltétlenül volt értelme a többi lehetőséget telepíteni. A saját foglalási rendszerrel rendelkezőknek viszont jól jött a webshopos fizetési lehetőség. Ahol se terminál, se webshop nincs, de van internet, ott a SZÉP portálos online fizetést használják. Ezt magam is tapasztaltam a húsvéti ünnepek alatt egy kis vidéki panzióban. S főleg a falusi vendéglátók, és a kisebb szállodák és panziók számára fontos, hogy elég egy telefon is ahhoz, hogy elfogadóhellyé váljanak. Élnek is a lehetőséggel.
Mennyire népszerű a cafeterián belül a SZÉP kártya?
Független piackutató céget kértünk fel rá, hogy országos, reprezentatív kutatást végezzenek a 100 fő felett foglalkoztató cégek cafeteria szokásainak vizsgálatára. E szerint az Erzsébet-utalvány után a második legnépszerűbb juttatás a Széchenyi Pihenőkártya.
Miért csak a 100 fő feletti cégekről készíttettek felmérést?
A gazdasági körülmények, így például a minimálbér jelentős emelése (78-ról 93 ezer forintra) olyan helyzetbe hozta a kisebb, jellemzően 100 fő alatti foglalkoztatókat, hogy nekik egyszerűen nincs pénzük béren kívüli juttatásra.
Az idén nőtt a cafeteria adóterhe. A kutatásból mi látszott: többen vagy kevesebben adtak cafeteriát?
Tavalyhoz képest 14 százalékkal kevesebb cég adott cafeteriát a dolgozóinak. Azok száma pedig duplájára nőtt (24,9 százalékra), akik az idén nem adtak béren kívüli juttatást. A többség (59 százalék) azért, mert nincs rá kerete. Megduplázódott azoknak a cégeknek a száma (22 százalékra), amelyek kevesebb mint 60 ezer forintnyi éves cafeteriát adnak a dolgozóiknak. Viszont egy hajszányival, de többen vannak azok (7,6 százalék), akiknél 360 ezer forint feletti az éves keret. SZÉP kártyát a megkérdezett 100 fő feletti cégek fele adott a dolgozóknak.
Első a vendéglátás, utána a szabadidő
A kedvezményes adózású keret 450 ezer forint erre az évre dolgozónként. Tavaly azt mondták egy sajtótájékoztatón, hogy a gazdasági körülményeket is figyelembe véve reményeik szerint átlagban 80 ezer forintot töltenek majd fel a munkáltatók a SZÉP kártyákra. Mennyit utaltak ténylegesen a cégek?
Ha a feltöltések összegét elosztjuk a feltöltött kártyák számával, akkor azt mondhatjuk, hogy több mint 65 ezer forintos az átlagfeltöltés.
Mennyit töltöttek fel a munkáltatók az idén a különböző alszámlákra?
Vendéglátásra több mint 14 milliárd forintot, szállásra 8,5 milliárd felett, és a szabadidő alszámlára pedig 3,6 milliárdot. Véleményünk szerint azért választják sokan a vendéglátás alszámlát (illetve a szabadidőst), mert a jogszabály lehetővé teszi, hogy ezekről szállást is lehessen fizetni. Fordítva azonban nem áll a dolog, vagyis a szállás alszámláról nem lehet vendéglátási és szabadidős szolgáltatásra költeni. Én is úgy kértem a feltöltésem, hogy az első legyen a vendéglátás, utána a szabadidő. Érthető, ha más dolgozók is hasonlóan igénylik a cafeteria keretüket, hiszen így nagyobb mozgásterük van a költésben.
Mire költöttek leginkább a SZÉP kártyával?
Az idén eddig legtöbbet a vendéglátási számláról költöttek, második helyen a szabadidő volt. Most, a nyári szabadságolási szezon kezdetével azt várjuk, hogy a szállásforgalom is fel fog lendülni. A szálláshelyszámla sikerességét két időszakban lehet jól lemérni: döntően nyáron és a téli belföldi síelős időszakban. Ezenkívül még a hosszú hétvégék is érezhető forgalomnövekedést eredményeznek a szállásalszámlánál.
Korábban híre ment, hogy biztonsági rés van a SZÉP kártya használatánál. Sikerült ezt a problémát orvosolni?
Igen, ma már a bizonylaton a kártyaszámból csak az utolsó négy jegy látszik, a többit kitakartuk.
PIN kód nincs a kártyához. Fizetésnél az azonosításhoz az elfogadóhelynek kell elkérnie a személyit. Kérdés, ez mindig megtörténik-e. Volt visszaélés a SZÉP kártyával?
Nem. De a tíz éve piacon lévő egészségkártyánkhoz sincs PIN kód, sőt ott a kártyaszámok sincsenek kitakarva a bizonylaton, és lényegében annál sem volt visszaélés. A SZÉP kártya ma ugyanannyira biztonságos, mint bármelyik bankkártya. Az elveszett kártyát pedig le kell tiltatni telefonon. Ezt a kört már én is megjártam, letilttattam az elveszett pihenőkártyám, s újat igényeltem. Közben senki nem élt vele vissza.
Nem volt óriási fórunk
Mit szólnak hozzá, hogy az EU vizsgálja a SZÉP kártyát?
Azt gondolom, ennek megválaszolása inkább kormányzati hatáskörbe tartozik.
Változtak-e azzal a piaci pozícióik, hogy az MKB és a K&H is beszállt az üzletbe?
Nem volt óriási fórunk, hiszen a két másik szereplő pár hónap késéssel kapcsolódott be a forgalmazásba. A piaci értékítélet pedig látszik abból, melyik szolgáltatót hányan választották.
És önök vezetnek a forgalmazásban a számok szerint. Elfogadják-e már egymás között a kártyákat?
Igen. De itt hadd jegyezzem meg, hogy elsősorban nem a kártyakibocsátóknak kellett megállapodniuk egymással, hanem a POS tulajdonos intézményeknek. Ez megtörtént. Azonban ahhoz, hogy valamennyi kibocsátó ténylegesen el is tudja fogadni, minden POS terminált át kell programozni, ami időbe telik.
Még nemrégiben is lehetett olvasni olyan bejegyzést közösségi oldalon, hogy nem tudott fizetni az ügyfél, mert a POS nem fogadta el a kártyáját…
Az látszik, hogy sokszor az információ hiánya nehezíti az elfogadást. Mi ezen is igyekszünk segíteni, miközben mindent megteszünk a megfelelő infrastruktúra és háttér biztosításáért is. A Takarékszövetkezetek, a K&H és az Unicredit termináljain már lehet fizetni az OTP-s pihenőkártyákkal. S a Budapest, az Erste és a CIB bankok termináljait most készítik fel az elfogadásra.
Év végére Magyarország szinte minden POS kibocsátó terminálján lehet majd fizetni az OTP SZÉP kártyáinkkal. Feltéve, hogy az elfogadóhely szerződést kötött az elfogadásra. Előfordul ugyanis, hogy az elfogadóhely nem mindhárom szolgáltatóval köt szerződést. Ekkor nála csak azokkal a kártyákkal lehet fizetni, amelyekre van jogosítványa. Az év elején tartott országos körutunkon fel is hívtuk az érdeklődők figyelmét arra, hogy mindhárom szolgáltatóval érdemes szerződést kötnie az elfogadóhelynek, ha nem akar forgalomtól elesni.
Nem lehetett volna egységes szerződést létrehozni, hogy egyszerűbb legyen az elfogadóhelyeknek?
A szabályozás erre nem ad lehetőséget, és valószínűleg versenyjogi oldalról sem lenne védhető egy ilyen megoldás. Egyébként hasonló rendszer van az egészségpénztári kártyáknál is. A patikáknál mégsem okozott problémát, hogy minden kártyakibocsátóval szerződjenek.
A gyrososok még nem fogadják el
A SZÉP kártya elfogadóknak is tanulniuk kell az új rendszert…
Ez igaz, ez egy folyamat. Ide tartozik az is, hogy a három kártyánál eltérő kódokat kell használni a fizetésnél az alszámlák kiválasztásánál. S ha az elfogadó ezeket összekeveri (mint ahogy volt is erre pár példa), akkor gond lehet a fizetéssel. Szerencsére ez nem túl gyakran fordul elő.
Korábban felmerült, hogy azoknál, akik csak készpénzfelvételre használják a bankkártyájukat, s vásárlásra nem, azoknál gondok lehetnek a SZÉP kártya használatával. Tapasztaltak-e ilyet?
Kártyaigénylőink között több ezer dolgozót foglalkoztató cégek is vannak, amelyeknél például a munkahelyi étkezést minden nap a SZÉP-pel fizetik a szalag mellett dolgozók is. Szóval nem tapasztaltunk ilyet, sem most, sem a már korábban meglévő cafeteria kártyánknál.
Ha már a munkahelyi étkezést említette, voltak olyan félelmek is, hogy a megszokott étkezdékben, ahol az étkezési jegyekkel lehetett fizetni, esetleg majd a pihenőkártyákkal nem lehet.
A munkahelyi étkezdékben, mint említettem, megoldható a fizetés. A szerződött ételfutár cégeknél interneten keresztül lehet rendezni a megrendelést. Valószínű, hogy nem minden kisvendéglőben vagy gyrososnál fogadják el a kártyát, de ha ezek a vállalkozások szerződni szeretnének, előttük is nyitva a lehetőség. A kártyabirtokosok pedig a honlapunkon (ahol egyébként megtalálják az összes helyet, ahol fizethetnek a kártyájukkal) javasolhatnak új elfogadóhelyeket. Így ők is tehetnek azért, hogy például a kedvenc kifőzdéjük vagy szálláshelyük bekerüljön a hálózatba.
Mit várnak a közeljövőtől?
Nem tartjuk irreálisnak, hogy év végére félmillió OTP SZÉP kártya legyen forgalomban. Felfutásra számítunk a feltöltéseknél is, több ok miatt is. Az egyik, hogy a cégek egy része az üdülési csekket két részletben adta, valószínűleg ez náluk jellemző lesz a pihenőkártyánál is. Vagyis a második félév elején valószínűleg emiatt lesz majd egy nagyobb ugrás a feltöltéseknél. Erre az év végén is számítunk, mert ilyenkor sok cég egy-egy nagyobb juttatási csomaggal mond köszönetet a dolgozóknak
Év végére félmillió?
Az üdülési csekk 6-7 százalékos jutalékával szemben a SZÉP kártyánál csak 1,5 százalékos jutalékot számítanak fel az elfogadóhelyeknek. Megéri ez így önöknek? Mikorra térülhet meg a beruházásuk?
Az OTP csoport alapvető célja, hogy minél sokrétűbb és teljesebb szolgáltatást nyújtson az ügyfeleknek. Ez a fontos a számunkra ennél a terméknél, és ez biztosíthatja azt is, hogy ezt a rendszert érdemes legyen működtetni.