A Győr és Veszprém között húzódó 11-es vasútvonal nem csak jelentős közlekedési alternatíva, de turisztikai szempontból is előkelő, hiszem a Bakony legszebb tájait szeli keresztül. A pálya alagutakon és viaduktokon halad át, Magyarország legszebb vasútvonalának tartják a hegyvidéki vicinálist. Sorsa meglehetősen hányattatott volt az elmúlt pár évben, hiszen többször is megkísérelték bezárni vagy csökkenteni rajt a járatok számát.
Életben maradása főleg a civil lobbinak köszönhető, hiszen a jelenlegi kormány – annak ellenére, hogy 2010-ben újranyitotta – elődéhez hasonlóan 2012-ben ismét megkísérlete részlegesen bezárni a szárnyvonalat. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedési reformjai alapján mindössze három vonatpár maradt volna a vonalon, mely hosszútávon jelentősen rontotta volna a fennmaradás esélyeit.
Megmenekülése elsősorban a Bakonyvasút Szövetségnek köszönhető, akik elfogadható menetrendet állítottak össze, melyet a szaktárca elfogadott, így a járatok többsége megmaradt Győr és Veszprém között.
Bödecs Barnabás, a szövetség elnöke a Győr24-nek elmondta: további törekvéseik is vannak a vonal felvirágoztatására. A MÁV-Start Zrt-től megkapott adatok alapján az utasfő létszám és az eladott menetjegyek száma növekedett az elmúlt néhány évben. Elsősorban a szervezetnek van egy állandó jegyakciója, mellyel bárki jogosult ingyenes utazásra a két város között. Erről bővebb információkat itt olvashatunk.
„Nemrég felkértük a MÁV-ot, hogy Győrszabahegy–Tarjánpuszta szakaszon tegyék lehetővé a pályasebesség emelését. jelenleg 60 km/óra a megengedett, ezt 80-ra szeretnénk növelni. A vasúttársaságot arra kérjük, hogy végezze el az ehhez szükséges technikai beavatkozásokat. Úgy számoltuk, hogy ezzel 10-15 perccel rövidíthetjük a menetidőt a két megyeszékhely között. Ez jelenleg átlagosan 1 óra 57 perc, 1 óra 47-re csökkentve már sokkal jobb időt fut a vonat, mint az autóbusz. Természetesen a csatlakozási lehetőségeket is biztosítani kell.” – mondta el a Győr24-nek Bödecs Barnabás.
Hozzátette: „az Esztergom és Pilisvörösvár között életbe lépő vágányzár miatt néhány Desiro típusú dízel motorvonat kiseik a forgalomból a vonalon. Fel fogjuk kérni a MÁV-ot, hogy ezeket a szerekvények ideiglenesen a Bakonyvasúton közlekedhessenek.”
A MÁV-Start Zrt-t is megkérdeztük a fent leírtakkal kapcsolatban. A vasúttársasághoz megkérkezett a felkérés, a munkálatok elvégzése körülbelül 150 milliós költséggel járna, melyet egyébként elvégeznek. Optimális esetben a jövö évi menetrend idejére már befejeződhetnek a szükséges munkálatok az említett vasúti szakaszon, ám biztosat még nem lehet állítani – tájékoztatott bennünekt a vasúttársaság.
A MÁV Zrt. 2011-ben Vinyén, Zircen és Bakonygyiróton is végzett fejlesztéseket: az említett állomásokon peronokat építettek, hogy az utasoknak ne talajszintről kelljen felszállniuk a magaspadlós vonatokra. Zircen az önkormányzat és a Bakonyvasút Szövetség közös finanszírozásban kerékpártárolót is kialakítottak. Vinyén, és Porva-Cseszneken helyi vállalkozók, az Ültess Fát Alapítvány és a Porva-Csesznek Kft a Bakonyvasút Szövetséggel, és a MÁV-Starttal egyeztetve szervezik idegenforgalmi programjaikat. A MÁV-Start és a Bakonyvasút Szövetség a téli idegenforgalom fellendítésére immár 3 éve közösen szervez Mikulásvonatokat a kisgyemekek számára. Igykeszünk tehát minden tőlünk telhető módon fellendíteni a vonal forgalmát” – tette hozzá Bödecs Barnabás.
Mivel a Győr és Veszprém között közlekedő vonatok száma kevés és a menetidejük sem rövidebb, mint az autóbuszoké, ezért sokan inkább a közúti közlekedést választják. Ezene szeretne változtatni a Bakonyvasút Szövetség, hogy ezáltal is kihasználtabbá tegye a 11-es vasútvonalat. A veszprémi vasútállomás viszont a város szélén van, míg a buszpályaudvar közel esik a központhoz. A vonatlobbinak ezt a problémát is ki kell küszöbölnie, hiszen sokan emiatt mellőzik a vasutat. Egy közlekedési szempontból kevésbé, turisztikailag azonban meglehetősen fontos szempont a vasút mellett szól: a táj télen-nyáron gyönyörű.