Szakmaiatlannak tartják a taxis érdekképviseletek azt a tervezetcsomagot, amelyet a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) készített a fővárosnak. Szerintük amennyiben a tervezetet elfogadják, úgy a jelenleg működő taxik 70-90 százaléka nem közlekedhetne januártól – írja a Napi Gazdaság cikke. Taxis körökben egyre többet hallani, hogy a javaslatcsomaggal egy új taxis vállalatnak akar zöld utat teremteni a fővárosi vezetés.
Mint a lap írja: a szabályozásról 16 éve tárgyalnak a mindenkori városvezetéssel, és úgy tűnt, a legutóbbiak normális irányba haladnak. “Egészen a múlt hétig így volt, amikor a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) elképesztő változásokat közölt: ilyen például, hogy megnövelték a taxiként használható autóktól elvárt minimális tengelytávot 2550 milliméterre, illetve a kötelező legkisebb hengerűrtartalmat is megemelték 1600 köbcentire. Amennyiben ezek a szabályok így maradnak, úgy a fővárosi taxik 70-80 százaléka megbukhat” – fogalmazott a lapnak egyik forrásuk.
A BKK szerint alaptalanok a félelmek és abban nincs vita a szakmában, hogy jelenleg túl sok a Budapesten dolgozó 6 ezer taxis, elég csak azt látni, hogy ennyi fuvarozóra mindössze 1500 droszt jut.
Nem erről volt szó
“Mi négy dologban akartunk egyezségre jutni: hatóságilag rögzített ár, létszámszabályozás, a drosztok rendezése és az ellenőrzés” – mondta már el Farkas Zsolt, a Taxi Gépkocsivezetők Független Szakszervezetének (TGFSZ) elnöke. Hozzátette: ha a BKK a jelenlegi tervei szerint fogadnák el a taxisrendeletet, úgy számításaik szerint a jelenlegi gépállomány 90 százaléka kihullana.
Metál Zoltán az Országos Taxis Szövetség elnöke szerint az egyik legfontosabb vitapont, hogy az általuk ismert rendelettervezet szerint mégsem lesz rögzített hatósági ár, csak az idáig is működő maximált ár, így továbbra is elfordulhat, hogy néhány társaság annyira alávág a fuvardíjaknak, ami a többiek ellehetetlenítését is okozhatja.
A BKK ezzel szemben állítja, hogy nem vetették el a hatóságilag rögzített ár lehetőségét, hanem a Fővárosi Közgyűlésre bízzák a döntést. Ennek megfelelően a benyújtott javaslatok szerint a képviselők választhatnak a 300 Ft (alap)/240 Ft (km)/60 Ft (perc) fix tarifa bevezetése és a 700 Ft fix indulási, 240 Ft (km)/60 Ft (perc) maximált tarifa között. A mai megélhetési problémák az igényekhez képest magas létszámból és a szabályozatlanságból fakadnak, ezen a rendelet tervezete segít” – írja a BKK.
Új társaság készülődik
Taxis körökben egyre inkább terjed az a pletyka, hogy a főváros azért hoz ilyen teljesíthetetlen feltételeket, hogy sok taxis visszaadja az engedélyét és az így megüresedett helyeket pedig egy új cég töltené fel. “Én ekkor elmehetek hozzá minimálbérért dolgozni, ők meg vehetik fel az uniós támogatást ‘új’ munkahelyek létrehozására” – fedte fel a taxisok egyik félelmét a forrásunk.
Tüntetéssorozat jön?
Ha a szabályozás így marad, abból nagy botrány lesz – jelentette ki Metál Zoltán. A taxis szakszervezet jövő hét hétfőre hirdette meg az első megmozdulást a Hősök terére, mégpedig a “Budapesti Magántaxi – élt 30 évet (1982-2012)” névvel.