Belföld

A reptér és a szállodák is megérzik a Malév-csődöt

Várhatóan a következő 4-5 évben nem használják majd az 1-es terminált a légitársaságok - mondta a Budapest Airport kommunikációs igazgatója. Egy felmérésből kiderült, hogy a Malév leállása miatt a luxushotelek forgalma is jelentősen visszaesett.

A Magyar Hotel Monitor gyorselemzése alapján a Malév február 3-i leállásának legjelentősebb vesztesei a szállodaiparban a budapesti ötcsillagos szállodák.

A felmérésről szóló tájékoztatás szerint ezekben az átlagárak számottevő növekedése sem volt képes ellensúlyozni a kihasználtság drámai visszaesését, ami havi átlagban akár a mínusz 20-25 százalékot is elérhette. A készítők szerint ennek egyik oka az üzleti utasok számának számottevő csökkenése, ami pedig közvetlenül is köthető a Malév leállásához.


Fotó: MTI / Kovács Tamás

Az ötcsillagos budapesti szállodák előrejelzése alapján a februárban tapasztalt visszaesés, ha csökkenő mértékben is, de kitarthat április-májusig. A márciusi adatokra kedvező hatással lehet a március 15-ei hosszú hétvége, míg az áprilisiakra a húsvét.

A Magyar Hotel Monitor szerint az adatelemző és értékelő programban résztvevő szállodák napi teljesítményadatai alapján látható, hogy bár a 2012-es év még kedvezően indult, hiszen minden kategóriában a korábbi évhez viszonyítva emelkedett a kihasználtság és az átlagár is, a trend februárban már nem érvényesült.

A budapesti négycsillagos szállodák már az átlagárak stagnálása mellett csaknem 5 százalékos kihasználtság-csökkenést voltak kénytelenek elkönyvelni. A háromcsillagos szállodák esetében viszont a február is minden paraméterben felülmúlta a 2011-es év azonos időszakának eredményeit.

Évekig zárva marad a Liszt Ferenc 1

Hardy Mihály, a Budapest Airport kommunikációs igazgatója az MTI kérdésére hétfőn elmondta, hogy az 1-es ideiglenes bezárásával a 2-es terminál utasforgalma minden bizonnyal meg is haladhatja a tavalyit. 2011-ben 6,6 millió utas vette igénybe a repülőtér 2-es termináljának szolgáltatásait, az 1-es terminál pedig 2,3 millió utast szolgált ki. A Budapestre járatot közlekedtető légitársaságok ugyan növelik kapacitásaikat, több új járatot is indítottak, ez azonban a Malév utasforgalmának csak mintegy 80 százalékát fedi majd le.


Fotó: Neményi Márton

Hardy Mihály hangsúlyozta, hogy a költözés konkrét ütemtervét még nem dolgozták ki minden részletében, a cél azonban az, hogy a jelenleg még az 1-esről üzemelő légitársaságok, és a kereskedelmi egységek is minél gyorsabban átkerüljenek a 2-es terminálra.

Az 1-es terminál átmeneti bezárása évekig is eltarthat, az újranyitásról kizárólag az utasforgalom növekedésének függvényében születik döntés. A Budapest Airport kommunikációs igazgatója valószínűnek nevezte, hogy javarészt csak a repteret üzemeltető vállalat irodái maradnak a terminálépület két szárnyában.

A kereskedelmi bérlők közül számos cégnek vannak egységei a 2-es terminálon is, esetükben valamivel egyszerűbb lesz a költözés lebonyolítása, míg lesznek olyan cégek is az 1-es terminálon, amelyek kénytelenek lesznek egységeiket bezárni – tette hozzá.

Emlékeztetett rá, hogy a Budapest Airport az elmúlt években 261 millió eurót költött a repülőtér fejlesztésére, ezen belül csak a SkyCourt, a 2-es terminál fejlesztése elérte a 100 millió eurót, azaz 30 milliárd forintot.

A Budapest Airport múlt héten szerdán jelentette be, hogy ideiglenesen bezárja az 1-es terminált, és elhalasztja a Cargo City elnevezésű légiáru-kicserélő központ megépítését is. A döntést azt követően hozta meg a cég, hogy a Malév február 3-i leállása miatt  felülvizsgálták és módosították a 2012. évi üzleti tervet. A cargoberuházás várhatóan két év múlva indulhat meg.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik