Belföld

A békemenetelő beszállna a BKV-ba

A programok végrehajtását várja a kormánytól Széles Gábor.

A Videoton, az Ikarus és a Műszertechnika elnöke, a Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetségének tiszteletbeli elnöke a Gazdasági Rádióban beszélt a Malév csődjéről és a bérkompenzációról, amelyeket nehéz ügyekként jellemzett. Széles Gábor azt ugyanakkor pontosan felvázolta, miként lehetne megmenteni a budapesti tömegközlekedést.

A tőkehiányos cég problémáját szerinte az oldhatja meg, ha a járatok egy részét koncesszióba adják, másik részét pedig egy állami tulajdonú vállalat üzemelteti. Mint mondta: tévhit, hogy a problémát csak a szocialista kormányok rossz döntései okozták, és „ha a csapokat elzárják, akkor minden megoldódik”. Valójában a BKV súlyos tőkehiánnyal küzd. Az, hogy a cég évente 600 buszt cseréljen le, több tízmilliárd forintba kerülne, amire sem a fővárosnak, sem az államnak nincs pénze.

Széles Gábor szerint tőke bevonása nélkül aligha lehet a BKV-t rendbe tenni. Egyetlen reális megoldás: bizonyos járatokat koncesszióba kell kiadni. Így egyértelmű a járat üzemeltetésének a költsége, és a vízfejet is csökkenteni lehet a BKV-nál. Ha a koncessziós pályázaton nyerne, a Videoton akkor is csak a szükséges kapacitás harmadát tudná állni, „másik két videotonnyi cég viszont nincs a hazai piacon”.

Az állam ugyanakkor beszállhatna a szolgáltatásba, a járatok egyharmada állami üzemeltetésbe kerülhetne, és ilyen szolgáltató akár a Rába is lehetne. Az Ikarusnál egyébként évi 200-400-as sorozatnagyság mellett gazdaságosan még buszokat is lehetne gyártani – ajánlotta cégét a rádióinterjúban a minapi békemenetet is szervező nagyvállalkozó, akinek cége, a Videoton most is üzemeltet nyereségesen BKV-járatokat.

Korábban az iho.hu írt arról, hogy hamarosan új alvállalkozói szerződéseket kell kötni, mert a korábbiak lejárnak április végén, például a Széles Gábor érdekeltségébe tartozó VT-Transmannal is.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik