Rést kell találni
A Malév leállásával átrendeződik a piac, és ebben a helyzetben kell megtalálni azt a rést, ahol életképesen elindítható egy új légitársaság, akár egy nagy légi fuvarozó regionális központjaként – mondta Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium infrastruktúráért felelős államtitkára az ATV Start című reggeli műsorában hétfőn.
Azt, hogy eddig miért nem lehetett létrehozni a már régen tervezett légitársaságot, amire Oszkó Péter volt pénzügyminiszter szerint kész terv volt, az államtitkár azzal magyarázta, hogy olyan légitársaságot hagyott hátra Oszkó Péter, amelyben egy 5 százalékos orosz tulajdonosnak vétójoga volt és van. (Az orosz Vnyesekonombankról van szó.) Az orosz részvényesnek nem volt érdeke a Malév csődvédelme, mert akkor a 100 millió eurós hitelének legfeljebb 10-20 százalékához jutott volna hozzá – magyarázta az államtitkár az ATV műsorában.
Azonnali romlás
A Malév teljes leállása a magyar gazdaság fizetési mérlegében azonnali romlást okoz – közölte a Kopint-Tárki Konjunktúrakutató Intézet Zrt. gyorselemzésében, amelyben csak az idegenforgalmi hatásokkal foglakozik, és nem érinti a költségvetési támogatások kérdését. Az elemzés szerint – 2009-2010-es adatok alapján – az idegenforgalmi többlet 108 milliárd forinttal csökken a folyó fizetési mérlegben. A Malév kiesésével az idegenforgalmi mérleg többletének negyede azonnal elvész, a GDP-re gyakorolt negatív hatás pedig mintegy 0,3-0,5 százalékra rúghat.
Az elemzés felhívja a figyelmet, hogy az idegenforgalmi többlet két irányból is csökken; egyrészt az eddig nem rezidensek által vásárolt jegyekből származó bevételek eltűnnek az exportból, másrészt a rezidensek által vásárolt jegyek külföldön kerülnek kibocsátásra, ez pedig az importot növeli.
Felvennék őket
Kedden délután két diszkont légitársaság, a Wizz Air és a Ryanair is állásbörzét tart a Malév pilótáinak.
Óvári Tamás, a Magyar Közforgalmi Pilóták Egyesületének elnöke szerint mintegy 200 pilóta veszítette el munkáját a Malév leállása miatt, és mintegy kétharmaduk nem fog állást találni. Elmondta, mindkét céggel tárgyalnak, meghallgatják az ajánlatokat. “Kiszolgáltatott helyzetben vagyunk, a lényeg, hogy legyen munkahelyünk” – jegyezte meg az elnök, hozzátéve, nagyon fontos, hogy minél gyorsabban újra munkát kapjanak a pilóták, mivel ha nem repülnek, elveszíthetik papírjaikat, akár 2-3 hónapos kihagyással.
Óvári úgy tudja, hogy a Ryanair csak kapitányokat venne fel, a Wizz Air első tiszteket is. Ennek ellenére a Ryanairnek van nagyobb esélye, mivel az a légitársaság a Malévhoz hasonlóan Boeing 737-es gépeket használ, a Wizz Air pedig Airbus-okkal repül.
Varró Balázs, a Wizz Air Hungary Kft. kommunikációs vezetője közölte, hogy a nyári szezonig mintegy 70-100 alkalmazottal szeretnék bővíteni a létszámot. A Ryanair pénteken azt tette közzé, a Malév leállása miatt a kapacitások növelése mellett döntöttek. Ezzel 2 millió utasra számítanak éves szinten az első évben Budapesten és 2000 új, megmentett munkahelyet teremtenek.
Agyő utasforgalom!
“Elvesztek” a Budapesten átutazó légi utasok a repülőteret üzemeltető Budapest Airport Zrt. számára, a Malév múlt évi 1,5 millió tranzitutasát már senki nem fogja pótolni – válaszolta Hardy Mihály, a Budapest Airport Zrt. kommunikációs igazgatója. Nem látszik valószínűnek, hogy az idei évre korábban tervezett 9,2 milliós utasforgalmat eléri a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér. A repülőteret üzemeltető Budapest Airport Zrt. menedzsmentje “most számolja újra az évet a Malév-csőd után” – fűzte hozzá.
Hardy Mihály közlése szerint a repülőtéren az új igényeket a már meglévő, lefoglalt igények alapján kell elbírálni. Így a korábban már működő légitársaságok és járatok élveznek előnyt. A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren megfelelő kapacitás van, s ez minden légitársaság számára rendelkezésre áll. Van elég állóhely, utaskapu, sőt földi kiszolgáló kapacitás is.
Ennek kapcsán Hardy Mihály jelezte, hogy hétfőn megérkezett az első “új” Lufthansa-járat Berlinből egy Boeing 737-300-as típussal, Hamburgból egy Bombardier CRJ-900-as Lufthansa-járat, és “régi-új vendégként” az Air Berlin Airbus 320-as szállt le Berlin Tegelről érkezve.
Százmilliárdos
A Budapest Airport Zrt. fő tulajdonosa, a német Hochtief konszern a Malév leállása következtében az állammal szemben felmerülő esetleges követelésekkel kapcsolatban az MTI megkeresésére közölte: nem kíván nyilatkozni szerződésekkel összefüggő kérdésekről, ugyanakkor emlékeztetett a kormánynak a Malévról készített úgynevezett fehér könyvére, amely szerint százmilliárdos nagyságrendű kifizetési kötelezettség terhelheti az államot, ha a légitársaság beszünteti a működést.