Belföld

Rogán: a BKV miatt is bajba kerülhetünk

A parlament és a főváros gazdasági bizottságának fideszes elnöke szerint idén a BKV esetében is felmerülhet a tiltott állami támogatás problémája, csakúgy, mint a közelmúltban a Malév esetében. A Városháza szerint a két ügyet nem lehet összehasonlítani.

Rogán Antal hétfőn a TV2 Mokka című műsorában azt mondta: májusig rendezni kell a BKV helyzetét. A kormány hajlandó odaadni azokat a támogatásokat, amelyek normatív alapon vagy éppen fogyasztói árkiegészítés címén járnak a közlekedési társaságnak, de az kevés, ha a főváros “a nullától egy-két milliárdig terjedő kategóriában szán csak pénzt a saját cégének működtetésére, miközben ez a legfontosabb közszolgálati feladata”. A politikus egyetért abban Tarlós István főpolgármesterrel, hogy Budapest mozgástere korlátozott, de szerinte ennek a korlátozott mozgástérnek a végéig el kellene jutni, és lehet még mit spórolni.

A BKV-nak adott rendkívüli állami támogatásokat ugyanúgy nem fogják szeretni Brüsszelben, és “valószínűleg ugyanúgy egy eljárás elébe nézünk, hogyha ezt a gyakorlatot folytatjuk”, mint a Malév esetében – hívta fel a figyelmet Rogán, utalva arra, hogy január elején az Európai Bizottság felszólította Magyarországot a Malévnak 2007 és 2010 között nyújtott, az EU-s szabályokkal “összeegyeztethetetlen” – 70-100 milliárd forint közötti – állami támogatás visszafizettetésére.

Arra a kérdésre, hogy a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) megszüntetésével egyetértene-e, azt válaszolta: “a megszüntetésével talán nem”, de azzal igen, hogy a BKK kiadásait is érdemes lenne újragondolni.

A budapesti útdíjat firtató felvetésre megerősítette: ezzel a kifejezéssel ugyanakkor találkozott, mint a főpolgármester, “ugyanabban a dokumentumban leírva, amelyet a főváros valamelyik szerve készített elő”. Először a fővárosnak önmagán és cégein kell spórolnia, adóemelésben pedig csak ezután lehet gondolkodni, ha egyáltalán szükség van rá – ismételte meg álláspontját.

A Malév működésének beszüntetéséről szólva Rogán Antal azt mondta: azok a Malév-vezetők, akik “minden érték kiprivatizálásáért felelősek” a cégből 2002 és 2006 között, mára már versenytársak vezetőiként “Brüsszelben gyakorlatilag ők jelentették fel a Malévet a tiltott állami támogatásért”. Nemzeti légitársaságra szükség van, “de nem állítom azt, hogy ma van olyan kész terv, amit most így előrángatunk a fiókból, és két hónapon belül itt légitársaság lesz” – közölte, megjegyezve, hogy ehhez legalább fél vagy egy év kell, ám a verseny addigra sok utast elvisz.

Az interjúban szóba került a bérkompenzáció is, amelyről a fideszes gazdaságpolitikus azt mondta: aki nem kapta meg februárban a kompenzációt, forduljon a munkáltatójához és az illetékes kormányzati szervekhez.

A Városháza szerint a BKV ügye más lapra tartozik

A Malév privatizált cég volt, a BKV azonban száz százalékban önkormányzati tulajdonban van – szögezi le közleményében a Főpolgármesteri Hivatal. A Malév állami támogatása az EU-s szabályokkal összeegyeztethetetlen volt. A BKV azonban – a Malévval szemben – száz százalékig önkormányzati tulajdon, a Nemzetközi Valutaalap (IMF) pedig csak akkor kifogásolja az állami támogatást, ha az többszöri, kismértékű és nem áttekinthető módon történik – reagált Rogán Antal mondataira Tarlós István hivatala.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik