A közúti közlekedésről szóló törvény módosítása értelmében a mentősáv (Rettungsgasse) kialakításához kétsávos útszakasz esetén a belső sávban balra, a külsőben jobbra kell félrehúzódniuk a gépkocsiknak. Három- vagy többsávos autópályán, illetve autóúton a legbelső és az attól jobbra eső kocsisor között kell a szabad területet kialakítani. Ennek érdekében a legbelső sávban balra, a többi sávban jobbra félrehúzódva kell szabad elhaladást biztosítaniuk az autósoknak a mentők és a tűzoltók számára.
Ha szükséges, a jobbra lehúzódók a leállósávot is igénybe vehetik. A mentősáv átlagosan négy perccel rövidíti meg a mentés időtartamát, így akár negyven százalékkal is javíthatja a balesetet szenvedettek túlélési esélyeit – közölte az osztrák közlekedési minisztérium. Eddig leginkább a leállósávban közelítették meg a mentőszolgálatok a balesetek helyszínét, de ez sokszor balesetveszélyes – olvasható az ÖAMTC osztrák autóklub honlapján.
Az osztrák autópálya-kezelő vállalat (ASFINAG) rádiós és televíziós kampányt indított, emellett plakátokon és az autópályák információs tábláin is figyelmeztet az új szabályra. Az ÖAMTC a klubtagok mellett külföldi partnerei figyelmét is felhívta az előírásra.
Aki az előírás be nem tartásával a mentőszolgálatok járműveit akadályozza, annak megközelítőleg 2200 euró bírsággal kell számolnia. Több Ausztriával szomszédos országban – Németországban, Svájcban, Csehországban és Szlovéniában – már korábban bevezették a mentősávot.