Válság, frankhitel, 410-es benzin, spekulánsok támadása, 100 forinttal drágább lesz a cigi. Negatív doppingként duruzsoltam magamban a fenti haikut, mielőtt nekiindultam a karácsonyi „nagy” bevásárlásnak, amely immár a negyedik válságkarácsonyom lesz. Az ünnepek alatti akciók idején megszokott dolog, hogy fél kopejkáért jár az okostelefon 10 éves hűségnyilatkozattal, Nyugat-Európában elképzelhetetlenül magas tarifákkal, vagy utánam dobják a díszdobozos Gyűrűk ura dvd-t ajándék Egy Gyűrűvel és plüss Szauronnal.
Éppen ezért volt meglepő, amikor újabban a Bécsi úton gurulóban egy óriásplakáton potom félmillióért tolták az arcomba a 3D-s LCD-tévét. Az ember legalábbis azt képzelné, hogy ilyen időkben a nagy többség a cikk első sorát dúdolgatva, izzadó kézzel bankkártyáját morzsolgatva lép be a bevásárlóközpontokba, és a félmilliós LCD tévéket inkább úgy bámulja, mint az oroszlánt az állatkertben. Érdekes, izgalmas, vad, de mégsem visszük haza.
250 csésze után megtérül
Bár elkötelezett kávérajongó vagyok, nekem a 70 ezres presszógép is hasonló kalibernek tűnt az egyik elektronikai cikkeket árusító üzletlánc címlapján. A drága, prémium termékek kiemelt marketingjének talán az új termékcsoport bevezetése lehet az oka, legalábbis a 3D-televízó esetében, mert az önjáró presszógépek még váratnak magukra. Elsősorban az újság címlapján vagy óriásplakáton, kiemelt hirdetői felületen reklámozott termékeket figyeltem, mert bár az újságban vannak még hasonlóképp válságkompatibilis termékek, mint a 13 ezres hajtömegnövelő vagy a 200 ezerért árult Blackberry, de a lényeg mégis a címlapon átadott üzenet. Presszót vegyenek, 70 ezerért! Most!
Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára szerint karácsonykor elviekben semmi szükség nem lenne akciókra, hiszen az emberek, ha egy évben csak egyszer is, de ilyenkor költenek, vásárolnak rendesen. A drága, prémium termékek reklámjánál ugyanakkor fontosnak nevezte a hirdetés elhelyezését is. Mint mondta, az autópályák melletti óriásplakátokon például gyakran találhatóak prémium termékek, mivel akinek autója van, annak több pénz is van a zsebében (akinek pedig 2012-ben is lesz pénze autópálya matricára, annak még több – a szerk.:).
Az ajándékutalvánnyal bankot robbanthatunk
Az akciók a kereskedőknek kiadást jelentenek. Ez a kiadás ugyanakkor kétféleképpen is megtérülhet. Egyrészt lehetséges az akciós és a teljes ár közötti különbözetet reklámköltségnek venni. Az akció ugyanis, hasonlóképpen a tévéspotokhoz vagy az óriásplakátokhoz, reklám, amely egyszerre buzdít vásárlásra és vonzza be a vevőt a boltba. Megéri.
Fotó: Reuters / Finnbar O’Riley
A másik megoldás, hogy a kereskedők a karácsonyi akciózás előtti árba előre beépítik a szezon utáni akciózással járó veszteség értékét. Így a HD-kamera, amelyet megveszünk mondjuk 100 ezerért, adott esetben tartalmaz tíz ezer forint beépített költséget. A karácsony utáni áreső során 90 ezerért akciós áron, 0 százalékos haszonnal értékesített kamera így hiába talál gazdát haszon nélkül, sőt, olykor ráfizetéssel a kereskedő számára, ezt a bevételt már előzőleg elkönyvelhette, így nem éri kár. A karácsony előtt vásárló vevők pedig tulajdonképpen kifizetik az akciós időszakot kiváró sorstársaik kedvezményeit.
Ezt a módszert ismerve ugyanakkor a vevő is ügyeskedhet. Bár nem a legszemélyesebb ajándék az ajándékutalvány, könnyen lehet, hogy a karácsonyi roham idején vásárolt utalvány árán kétszer annyi mindent vehetünk január első heteiben, mint december 24-e előtt. Érdemes tehát meggondolni, hogy az epilátorszett vagy a kerámia körkefe helyett inkább utalványt kapjanak szeretteink, amiből januárban vehetnek akár dvd-lejátszót is, rögtön kettőt.
0 százalék kamat, 100 százalék reklám
A 0 százalékos THM annak ellenére is a karácsonyi időszak slágere marad, hogy az emberek jó része magzatpózba rándul a hitel szó hallatára. A bank ezen nem nyerne alapjában véve, mivel havi részleteken nincs kamat, ezért az áruház kifizeti a bank számára a különbözetet, amelyet a fenti akciós eljáráshoz hasonlóan szintén reklámköltségként kezelhet. A 0 százalékos hitelnél nincs is jobb vevőmágnes, főleg a tartós háztartási és elektronikai eszközök értékesítésénél.
Vámos György szerint a karácsony nem a régi termékek kiszórásáról, a raktár akciókkal végzett kipucolásáról szól, hiszen a vásárlók ki nem állhatják az üres polcokat, tehát a kereskedőnek mindig teli raktárkészlettel kell várnia a vevőt. A karácsony előtti 2-3 napban azonban már könnyen előfordulhat ilyesmi a kínálati oldalon azért, hogy még meglovagolják az utolsó rohamot, de ez sokkal inkább az újévi időszakra jellemző a szövetség főtitkára szerint.
A szakember hozzátette, a vevőknek jelenleg egyetlen dolog fontos: legyen minél olcsóbb. Növekedett az üzemanyag, az élelmiszer ára, ott vannak sokaknál a deviza-törlesztőrészlet, valahonnan el kell venni a pénzt, amit ezekre kell fordítani, ezt pedig a legtöbb helyen megsínyli a karácsony. „A vevők nem hülyék, az elmúlt négy évben megtanultak számolni”.
Ha tehát félmilliós tévék és 70 ezres kávégépek plakátjaiba botlunk, ne rettenjünk vissza. Ha igazán jól keverjük a paklit, az ajándékutalványokkal januárban kettőt is vehetünk belőlük ugyanabból az árból.