Nem lehet egységes fejlesztési régióról beszélni, ha nincs meg a megfelelő közlekedési infrastruktúra – mondta Pásztor István, a Vajdaság Autonóm Tartomány kormányának alelnöke.
Elfogadhatatlannak mondta, hogy az eurorégión négy európai közlekedési korridor halad át, ám ezek között nincs keresztirányú kapcsolat. A Budapest és Belgrád közötti 400 kilométer széles sávban jelenleg nincs kelet-nyugati irányú vasúti összeköttetés.
A valamikor létező vasútvonal feltámasztása a Szeged és Temesvár közötti vasúti kapcsolat helyreállításával együtt fontos eleme a Fekete-tenger és az Adria közötti összekötetés megteremtésének – állapította meg Pásztor István.
Perjés Tamás, a megvalósíthatósági tanulmányt készítő COWI Magyarország Kft. közlekedési igazgatója elmondta, az elképzelések szerint Szeged, Szabadka és Baja között 160 kilométeres óránkénti pályasebességű villamosított korszerű vonal épülne ki. Ehhez 72,8 kilométernyi pálya felújítására, és Szabadka, illetve Bácsalmás között 24,7 kilométeres új szakasz építésére lenne szükség. A beruházás része lenne tizenöt állomás vagy megállóhely építése, illetve felújítása is.
A szakemberek két verziót vizsgáltak. Az első szerint a beruházás egy fázisban, 2019-ig valósulna meg, ez jelenáron 277 millió euróba kerülne, a munkálatokat azonban megdrágítaná, hogy a határátlépéshez új infrastruktúrát kellene kiépíteni. A másik terv alapján a kivitelezést két részre bontanák, e szerint 2019-ig a Szeged-Szabadka vonal korszerűsítése, illetve a Szabadka-Bácsalmás vasúi kapcsolat helyreállítása történne meg, a teljes projekt pedig 2027-re fejeződhetne be. Ennek becsült költségeit 288 millió euróra teszi a tanulmány.
A fejlesztés jelentős időmegtakarítást eredményezne a személyközlekedést igénybevevő napi 6-7 ezer utas számára. A vasútvonalon évente mintegy 1,5 millió tonna teherforgalom haladhatna át, amely jelentős része a közútról kerülne át – közölte az igazgató.