Belföld

Alstom-saga, a féktelen történet?

Újabb hiányosságokat talált a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) az Alstom-szerelvények típusengedély-kérelméhez csatolt műszaki dokumentációban, ezért hiánypótlásra kérte fel a francia gyártót - írja a Népszabadság.

 

Az NKH megállapította, hogy az Alstom fontos módosításokat hajtott végre a fékrendszeren, de még így is tartalmaz olyan megoldásokat, amelyek eltérnek a hazai előírásoktól. A hatóság az előzetes járműszemle után szakértőt rendelt ki a speciális fékrendszer-kialakítás biztonsági szintjének megállapítására. A 2006-ban megkötött, tavaly októberben felmondott, majd idén júliusban újrakötött szerződés értelmében a Budapest Metropolis Consorciumnak – az Alstom magyar projektcégének – a megállapodás aláírásától számított 300 napon belül kell megszereznie a típusengedélyt a 2-es metróvonal szerelvényeire, míg 548 nap alatt a 4-es metró kocsijaira.

Az Alstomnak meg kell kapnia az engedélyt ahhoz, hogy a főváros ne essen el az uniós támogatástól, amelynek visszafizetése alapjaiban rengetné meg a fővárosi költségvetést – emlékeztet a lap. Az Alstom már a szerződés újrakötésekor bejelentette, hogy első körben felmentésért folyamodik a közlekedési hatósághoz, és csak akkor nyújt be új műszaki dokumentációt, ha az engedélyt a megállapodás hatálybalépésétől számított 90 napon belül nem sikerül megszereznie. Ez a határidő november közepén jár le.

A BKV csak akkor mondhatja fel a szerződést, ha az Alstom típusengedély-kérelmét azért függesztik fel, mert a gyártó a korábbiakkal azonos tartalmú kérvényt ad be a hatóságnak. A francia cég azonban az eljárás megindítása előtt módosított a féken, beépített új menekülőajtókat, biztonságosabbá tette az ajtók működését. A gyártó immáron két tanúsító szervezettel is igazoltatta, hogy a kocsik az uniós szabványokat és a magyar törvényi előírásokat is teljesítik.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik