Belföld

KÖKI – Vigyázz, ha jön a busz

A megújult KÖKI-buszpályaudvar a BKV szerint biztonságos, kényelmes, a helyszínen viszont azt látni, hogy a buszok között mászkálnak az emberek és por van.

Múlt kedd üzemkezdet óta minden elterelt buszjárat az új KÖKI-buszpályaudvarról indul, de körülötte még folyik az építkezés. A BKV azzal adta át a forgalomnak a területet, hogy az szerintük már biztonságos és a korábbinál kényelmesebb körülmények várják az utazókat. Nem egészen ezt tapasztaltuk.

Nehéz gyalogosan átjutni

Amikor ott jártunk, a KÖKI épülete előtt éppen nem működtek a jelzőlámpák, s bár akkor nem volt túl nagy forgalom, 4 sávon átkelni lámpa nélkül így sem volt a legegyszerűbb feladat. A BKV úgy hárított ezzel kapcsolatban, hogy mivel még tart az építkezés, a forgalomtechnikai eszközök (így a jelzőlámpák is) a beruházó kezelésében, üzemeltetésében vannak, minden ezzel kapcsolatos felelősség őket terheli.

Klikk a képre!

Fotó: Kummer János

A buszpályaudvaron meg azt láttuk, hogy (akár korábban az ideiglenes buszvégállomáson) az újonnan átadott épületben is összevissza mászkáltak az emberek a buszok között. Mintha a tervezésnél nem gondoltak volna arra, hogy gyalogosok is lesznek és valahol járniuk kell majd. Feltűnt az is, hogy zebra nincs, van viszont keresztben felfestett piros sáv, sárga „Vigyázz!” felirattal, és egy busz stilizált képével. Kérdés, kinek kell itt vigyáznia?

Kinek van elsőbbsége?

A BKV-tól erre is választ kaptunk. A táblával nem jelzett gyalogos „folyosón” a gyalogosoknak nincs elsőbbségük. Az élénkszínű felfestés pont arra szolgál, hogy mindenki jobban figyeljen az átkelésnél. Hogy ez mennyire biztonságos? A járművezetőket mindenesetre fényképes tájékoztató anyaggal készítették fel a végállomáson várható balesetveszélyes forgalmi szituációkra. A közlekedési cég szerint a sofőrök az utasok és a gyalogosok biztonságára egyaránt fokozottan figyelnek.

Klikk a képre!

Fotó: Kummer János

A tájékozódást pár kirendelt sárga mellényes BKV-s segítette a helyszínen és térképet is több helyre raktak ki. Ezeken jelölték a járatok indulási helyeit, és arra is felhívták a figyelmet, hogy a gyalogosok csak a gyalogosforgalomra megnyitott „folyosón” (ahol egyébként nincs elsőbbségük) és a járdákon közlekedjenek. Úgy látszik, ez az üzenet nem igazán ment át, mert az utasok többsége nem ezeket használta átkelésre.  A buszpályaudvar hosszában egyébként mindössze két „folyosó” van, egymástól jó 50 méter távolságra.

Még nem egészen komfortos

Az építkezés miatt elég nagy volt a por, amit a BKV átmenetileg saját bevallása szerint úgy orvosol, hogy a beruházóval naponta többször fellocsoltatja a területet. Elmentünk a metró felé is. Az üvegfolyosón középkorú pár sétált, melynek hölgy tagja éppen azt tette szóvá, vajon miért adták át a forgalomnak az új épületrészt, amíg minden poros az építkezéstől, „kupi van”, s miért nem vártak vele addig, amíg valóban rendezett környezetet tudnak teremteni. Ebben is van igazság. Akiknek viszont nem kell a jövőben kerülniük, azok talán elnézőbbek ezen a téren.

A KÖKI blogon találtuk a felvetést, hogy vajon a galambok elleni védelemre gondoltak-e. A közlekedésiek tapasztalata szerint a zaj és a zárt tér elrettentheti a madarakat, de ha mégsem lesz így, akkor a BKV passzív védekező elemeket fog kihelyeztetni. A blogon vetették fel azt is, mi lesz a fedett részben felgyülemlő kipufogógázzal, van-e megoldás az elvezetésére. A BKV szerint egyetemi tanulmány mérte fel, hogy a jelenlegi formájában megfelelő lesz-e a végállomás szellőzése. Ebben javasolták azt is, hogy a biztonság kedvéért végezzenek majd ellenőrző méréseket, ami már folyamatban van. A mérések eredményei alapján, ha indokolt, később sugárventillátorokat építenek be.

Kísért a régi KÖKI

A vasúti pályaudvar felőli folyosóra érve azt láttuk, hogy itt megállt az idő. Minden talpig régi KÖKI-s dizájnban és állapotban „pompázott”, s nem volt jele annak, hogy a vasúti pályák irányába is folytatódna a felújítás. Kiderült, hogy ezt a BKV nem is tervezte. A közlekedési cégek megerősítették, hogy a vágányok feletti hídszerkezet, a gyalogos-felüljáró és a hozzá tartozó (mozgó)lépcsők eddig (1980 óta) a BKV kezelésében voltak, de a jövőben mindkét cég azt szeretné, ha a MÁV átvenné ezeket a területeket.

Klikk a képre!

Fotó: Kummer János

A vasúttársaság szerint a tulajdonjogi helyzet rendezése után nyílhat lehetőségük arra, hogy elvégezzék a szükséges felújítást, illetve gondoskodjanak a folyamatos karbantartásról. A MÁV egyébként már előkészített egy projektjavaslatot. Ebben megtervezték a vasúti pályaudvar, a gyalogos-felüljáró és az utaskiszolgálási létesítmények komplex fejlesztését. A projektjavaslatot a helyi önkormányzatokkal is egyeztették, és úgy számítanak, hogy (a közlekedési operatív program forráshelyzetének függvényében) pályázati segítséggel valósulhat meg majd a felújítás.

A komfortérzet javítására most annyit tettek (hangsúlyozva, hogy ez még nem feladatuk), hogy azonnali lépésként elrendelték a felüljáró teljes üvegfalának tisztítását, és a hiányzó/sérült nagy üvegtáblák cseréjét, pótlását.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik