Sorra robbantak le nyáron a magyar vasút személyszállító vonatait toló-vontató mozdonyok. Az elöregedett mozdonyflotta mûködõképességének megõrzése érdekében a leselejtezett jármûveket bontják szét a MÁV-nál. A cég szerint júniusban 24 vonat nem ért célba idõben mozdonya szolgálatképtelenné válása miatt, néhány napja pedig a pécsi és a székesfehérvári vonalon mozdonytüzek bénították meg a forgalmat.
A “mozdonykannibalizmust” öt éve emelte vállalati szintre a MÁV. Az akkor mintegy ezer mozdonyt üzemeltetõ társaságnál úgy számoltak: az új jármûvek beszerzésével párhuzamosan seregnyi meglévõ vontató válik feleslegessé. A megmaradó gépek fõegységeit ezért nem érdemes javítani, pótlásukat a leselejtezett jármûvek szétbontásával kell megoldani. Azóta a vasút hozzávetõleg száz mozdonyt selejtezett le – írja a lap.
A cégcsoportnál idén 440 dízel- és 460 villamos mozdony teljesít szolgálatot. Ezek közül 710 vontató már harmincévesnél idõsebb, 180 jármû kora 19 és 30 év közötti. A Népszabadság úgy tudja, a legnagyobb problémát a V43-as villanymozdonyok transzformátorainak meghibásodása jelenti. Ezekbõl évente átlagosan fél tucat adja fel a küzdelmet. Pótlásukat azonban nehezíti, hogy ilyen berendezéseket már nem gyártanak és Magyarországon javításukkal sem foglalkozik senki. De hasonló a helyzet a V43-asok forgóvázaival is. Javításukra a MÁV Szolnoki Jármûjavító fel van készülve, azonban ez költséges. Ezért a gyakorlatban a forgóvázakat is jobbára a leselejtezett mozdonyokból szerelik ki, ahogy a villamos forgógépeket, motorokat is.