Magyarországon a tanév európai viszonylatban meglehetősen rövid ideig tart: 37 hétből áll, ennél csak Izlandon rövidebb a tanítás hossza, ahol 36 hétig járnak a gyerekek iskolába. Dániában – ahol a leghosszabb a tanév – 42 hét a tanítási idő – jegyezte meg Pokorni Zoltán.
A Fidesz alelnöke hozzátette: ha azt nézik, hogy közpénzből hány órát finanszíroznak a gyerekeknek, akkor ez valamivel több mint 600 óra. A többit a magán, különórapiacon “vásárolják meg” nekik a szülők. Egy amerikai gyerek, ennek majdnem a kétszeresét, 1097 órát “kap” egy évben. Ott jóval elterjedtebb az egész napos iskola modellje, más a tanév beosztása is, rövidebb a nyári szünet és hosszabbak az évközi szünetek. Az Országgyűlés oktatási bizottságának elnöke megfontolandónak tartaná annak áttekintését Magyarországon is, hogyan osztják be a tanévet. Pokorni Zoltán szavaiból kiderült, az ő elképzelései szerint a tanítás tarthatna tovább, és nem az iskolakezdés kerülne előbbre, az évközi szünetek pedig megnyúlhatnának.
Megjegyezte: emellett Magyarországon is illő lenne, a téli és tavaszi szünet helyett a karácsonyi és a húsvéti szünet kifejezést használni. Mint mondta, a jelenlegi tízhetes nyári szünet számos családnak megoldhatatlan feladatot jelent a gyerekekre való gondoskodás biztosításában. Ez az időszak nagyon sok, különösen a hátrányos helyzetű, szegényebb gyerekek esetében, akiknek a szülők nem tudnak programot biztosítani, ez nevelési szempontból holttér.
Kiemelte: az ő “eszménye a nevelő iskola”, ezért szorgalmazzák az egész napos iskolát, s a nyári szünetre is úgy tekintenének, mint nevelési színtérre. Programokkal, táborokkal, sportolási lehetőséggel, zenéléssel, színjátszással a gyerekek bevonásával lehetne nevelési színteret “alkotni”. Az ilyen jellegű programok ma kivétel nélkül fizetősek. Pokorni Zoltán ezért azt javasolja: a közoktatási törvény kidolgozásakor térjenek ki arra, hogyan lehetne elérni, hogy egy évtizeden belül minden település szervezzen ilyen szünidei programokat a diákok számára.
Hosszabb távon az lenne ideális, ha ezt minden iskola megtenné – jegyezte meg. Első lépésként a hátrányos helyzetű gyermekek számára közpénzből támogatásként, a nem hátrányos gyermekeknek pedig lehetőségként költségtérítés ellenében – mondta Pokorni Zoltán.