Csütörtök reggel több száz szakszervezeti pólóba öltözött masiniszta zavart bele a 206-os buszmegállóban álldogáló utasok hagyományos „mikorjönmár”-apátiájába. A Magyar Mozdonyvezetők Szakszervezete által szervezett tüntetés résztvevői a Nyugati pályaudvar parkolójában gyülekeztek, hogy innen indulva a Kossuth teret megcélozva tüntessenek a korengedményes és korkedvezményes nyugdíjak elvétele, illetve az erről szóló párbeszéd elmaradása miatt.
Füstölögnek
A felvonulók a transzparensek alapján az egész országból érkeztek a csütörtöki tüntetésre, voltak Püspökladányból, Debrecenből, Szolnokról, Záhonyból, de Mátészalkáról érkezett mozdonyvezetők is, fiatalok és veteránok egyaránt. A hangulat emelkedett volt, csak egy idősebb hölgy nevezte csőcseléknek a tüntetőket, bár ő is csak csendben és talán csak megszokásból.
szijjártó péter:
A mozdonyvezetők által felvetett rendkívül fontos kérdésekről mindaddig nem fog döntés születni, míg a Szociális Konzultáció eredményei ismertté nem válnak. A konzultáció keretében az emberek június 15-ig mondhatják el véleményüket. Az emberek döntésének ismeretében pedig a kormány le fogja bonyolítani a szükséges egyeztetéseket és tárgyalásokat.
Néhány mozdonyvezető szavaiból kiderül, a jó hangulat oka az együttlét ugyan, de nem véletlenül gyűltek össze ennyien. A szakmabeliek a blőd „miért éppen a masinizmus?” kérdésre válaszolva, bár szabadkozva a közhelyes válasz miatt, úgy reagálnak: „Ezt nem lehet máshogy elmagyarázni, akit megcsapott a mozdony füstje, az erre a pályára lépett.” A diskurzus szerint ezen az alapmotiváción kívül azonban tényező az is, ha az ember vasutas dinasztiába született vagy pedig hobbiként kezdte és belebolondult a mozdonyok, vasutak világába.
Kattintson a további képekért! Fotó: Kummer János / fn.hu
A beszélgetésben részt vevők közül a legtöbben bemondás alapján legalább 30 éve húzzák már a vagonokat, pedig némelyikük alig néz ki ötvennek. Azt mondják, nem volt mindig ilyen a magyar vasutak állapota. Régen a mozdonyvezető úgy vigyázott a mozdonyára, mint a saját autójára, tisztogatta, karbantartotta, ne maradjon szégyenben a többiek előtt. Ma már ennek nyoma sincsen, állítják, hiszen a rendszertelen műszakok miatt ritkán kerül az ember ugyanarra a sínfalóra még egyszer, a járművek koszosak, szakadtak és sokszor műszaki állapotuk is hagy kívánnivalót maga után.
A kiszervezések és a feneketlen pénzfaló
A menet megindulása előtt a masiniszták még kifejtik véleményüket a MÁV módszeres tönkretételéről. Nem ma kezdődött – mondják – és nem is tegnap. Évtizedek óta lassan rohad az egész rendszer, a folyamatos kiszervezések, privatizálások darabokra szedték a magyar vasutat, nincs egységes ellenőrzés, az alvállalkozók pedig méregdrágán dolgoznak. „Teszem azt, egy izzócsere tízezer forintot kóstál, mert benne van ugye, hogy a karbantartó kocsival kihozza az izzót, beszereli és a többi. Na, most ez régen úgy nézett ki, hogy az ember bement a raktárba és ingyen kicserélte saját maga. Uram, 28 ezer forintot ér ma egy mozdony szélvédőmosása. Ezt régen mi magunk csináltuk, teljesen ingyen” – vezet be az egyik mozdonyvezető az újszerű árképzés rejtelmeibe.
A decentralizált struktúra rovására írják azt is, hogy míg vasutak állnak vidéken mozdony és vezető nélkül, addig máshol elhangzik, hogy nincs kapacitás, nincs aki vezessen, holott a mozdonyvezetők állítják, ugrásra készen állnak, csak nem osztják be őket, sokszor emiatt nincs meg az előírt munkaórájuk sem.
Kattintson a további képekért! Fotó: Kummer János / fn.hu
Arra a kérdésre, hogy miért ne lehetne kicsit tovább űzni az ipart, a tüntetők minden izgalom nélkül úgy felelnek, a testet nem lehet becsapni. A folyamatos zaj, stressz, vibráció, rendszertelen élet tönkreteszi az egészséget. „A mozdonyvezető az utolsó láncszem, minden felelősség ide fut le. Ha csak egy pillanatra nem figyelek oda, emberek százainak, vagy áru milliárdoknak a biztonságát veszélyeztetem” – vetette közbe egy debreceni masiniszta.
Ha magas a cukor, nincs tovább
A mozdonyvezetők felvételi feltételei pedig állítólag igen kemények, nem egyszerű a bejutás. Mesélik, az idén felvételizett 400 újoncból csak 30 kezdhet neki a mozdonyvezetői képzésnek. A képzés pedig szintén nem könnyű, pszichológiai tesztekkel, szövegértési feladatokkal és szabályzatokkal teletűzdelt a tananyag. Aki már benne van a „tutiban”, az kétévente kell, hogy vizsgázzon, sokszor olyan szituációkat is kezelve szimulátoron, amikkel az életben nem találkozik. 3 évente orvosi vizsgálatra mennek a mozdonyvezetők, ez pedig mindig kritikus pont, hiszen 6-os cukor felett az embert elbocsátják, márpedig, ahogy mondják, innen már csak a vakvágány jön. A mozdonyvezető, aki egész életében mozdonyvezető volt, pályakezdőként ebben a
korban már esélytelen a munkaerőpiacon.
A mozdonyvezetőkkel folytatott beszélgetésben egyszer sem kerül elő a pártpolitika. A megváltozott munkakörülmények, a hosszú évek alatt lerohasztott vasút, valamint a korengedményes nyugdíj önmagukban merülnek fel érvként. Hangsúlyozzák, a korengedmény itt egészen mást jelent, mint a rendvédelemben. 5 év szolgálat után jár egy év engedmény. Ez 30 év szolgálat után 6 évvel a nyugdíjkorhatár előtti nyugdíjba vonulást tesz lehetővé. Mint mondják, ez a szakma rajta hagyja a nyomát az ember egészségén.
Öreg gépparkhoz, öreg masiniszta illik
Ezt hangsúlyozza az a film is, amit már a Kossuth téren vetítenek le a tüntető tömegnek. A rövid videó a hazai szerelvények siralmas állapotáról (900 mozdonyból 10 darab tíz évnél fiatalabb, 700 pedig 30-nál öregebb), a mozdonyvezető egészségére káros munkahelyi ártalmakról (rendszertelen, éjjel is kezdődő műszakok miatti alváshiány és pszichikai megterhelés, rázkódás, huzat, nagy nyomás, balesetek) szól. A filmet levél kíséretében a szakszervezet képviselői eljuttatták egyébként minden országgyűlési képviselőhöz és külön a frakcióvezetőknek is elküldték.
A mozdonyvezetők jó hangulatban tüntettek a Kossuth téren, de úgy gondolják, a saját bevallásuk szerint is sokak által hobbiként megélt szakma jó híre is veszélybe kerül majd, ha idős, a feladatukra koncentrálni már nehezebben képes veteránok kezébe kerül a mozdonyok irányítása.
