Belföld

Női vállalkozásokat visel meg a válság

A női tulajdonban lévő mikrovállalkozásokat a válság erősebben sújtotta, mint a férfiakét, emellett a női vállalkozók kevésbé tartják fontosnak a marketinget, illetve kevéssé ismerik a költséghatékony - például online marketing - eszközöket, derült ki a Budapest Bank kutatásából.

A kutatást a Budapest Bank megbízásából a TÁRKI Társadalomkutatási Intézet Zrt. végezte 2010 októberében, 800 mikrovállalkozás megkérdezésével. A mikrovállalkozások közé a legfeljebb 100 millió forint éves árbevétettel rendelkező, 1-9 főt foglalkoztató cégeket sorolták.

Kétharmaduk azt nyilatkozta, úgy érzi, hogy a stabilitás visszaszerzéséhez, illetve a fejlődéshez a vevőkörének szélesítésére lenne szüksége. Azt azonban egyelőre csak a vállalkozások fele ismerte fel, hogy ehhez elengedhetetlen az intenzív marketingtevékenység. Felük pedig arról számolt be, hogy nem költ hirdetésekre, és honlapkészítésre sem áldoz pénzt, ehelyett leginkább meglévő ügyfeleik vagy saját maguk személyes ajánlása révén várják a vevőkörük bővülését.

A marketingre költő mikrovállalkozások körében az erre fordított átlagos összeg évi 100 ezer forint, amely – szintén átlagosan – az éves árbevétel 1 százalékát teszi ki. A legnépszerűbb megjelenési felületeknek a helyi újság, a szórólap és az internet bizonyult. Kiderült az is, hogy bár sokan használják az internetet cégük promótálására, de az online lehetőségek széles skálájával csak néhánnyal élnek.

A felmérés eredményei azt mutatják, hogy a gazdasági válság a mikrovállalkozásokat is sújtotta, azonban a női tulajdonban lévők jobban megsínylették. Míg a férfiak vezette cégek 12 százaléka növekedett, a női vállalkozásoknak csupán a 6 százaléka. Ugyanakkor a női vállalkozások közel fele hanyatlik, míg a férfiakénál ez csak 40 százalék.

Valamennyien úgy vélik, hogy a stabilitás visszaszerzésének – a növekedésnek – egyik módja lenne, ha nagyobb földrajzi területen értékesítenének. Ez különösen a női vállalkozásokra érvényes, amelyek 52 százaléka csak saját településén kínálja termékét, szolgáltatását. A férfiak esetében ez csak 40 százalék, a nőknél nagyobb arányban jellemzi tevékenységet a megyei, országos szintű értékesítés.

A felmérés azt is kimutatta, hogy a férfiak fontosabbnak tartják a marketingkiadást: 52 százalékuk fordít erre pénzt, míg a vállalkozó nők csak 42 százalékban élnek ezzel az eszközzel.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik