Jens Galschiot dán művész 13, bronzból készült életnagyságú szobrát egy rendhagyó kísérlet révén állította ki a Modern és Kortárs Művészeti Központ, valamint a városi hajléktalanok ellátásáért felelős Refomix Kft.
Gulyás Gábor, a központ igazgatója keddi sajtótájékoztatóján kifejtette, hogy a kísérlet az volt, hogy a művészet egy olyan ágát jelenítsék meg, amely társadalmi témát dolgoz fel. Szerinte a hasonló irányultságú – társadalmi vagy politikai kérdéseket feszegető – kiállítások azért is számítanak ritkaságnak Magyarországon, mert azok rögtön egyfajta „szekértáborok közötti harcot” eredményeznek.
Az igazgató elmondta, hogy a Modern és Kortárs Művészeti Központ igyekszik a jövőben is legalább évente egy tárlat erejéig felvállalni hasonló kérdések közvetítését. „Nem a botránykeltés a célunk egy-egy problémának a művészeten keresztüli megjelenítésével, csupán egy új eszközt kínálunk a kérdés körbejárására” – mondta. Megítélése szerint külön előnye volt a kiállításnak, hogy szabadtéren rendezték meg, így a Modem állandó közönségén túl másokhoz is eljutott.
„A művészet eszközével igyekeztünk ráirányítani egy súlyos társadalmi problémára a figyelmet. Amennyiben a realisztikus szobrok legalább bizonyos kérdések feltevésére sarkallták az embereket, már sikeresnek mondható a tárlat” – fejtette ki Gulyás Gábor.
Hozzátette, hogy kizárólag adminisztratív eszközökkel nem lehet segíteni a hajléktalanság problémáján. Utalt arra, hogy Debrecen belvárosában éppen a kiállítás megnyitásának a napján tiltotta meg az önkormányzat a koldulást, „így bizonyos helyeken, a turisták előtt az láthatatlanná válik, de meg nem oldódik”.