Belföld

Meddig finanszírozzák a bankok a BKV-t?

Ha a BKV változatlanul működik tovább, akkor, a legjobb esetben is úgy maradhat fönn, hogy 4-6 évente adósságkonszolidációval segítenek az anyagi helyzetén. Azonban ez azon múlik, hogy a bankok hajlandóak-e továbbra is hitelt nyújtani a vállalatnak - írta a Napi Gazdaság a Boston Consulting Group (BCG) tavalyi felmérése alapján, amely mostantól hozzáférhető.

A bankok számára aggasztó lehet, hogy a BKV bankképességi mutatója már tavaly is jóval meghaladta az elfogadható szintet Ezt az adósságállomány és az üzemi eredmény hányadosából számolják ki és tavaly 12-re becsülte a BCG, az idén pedig húsz lehet. Azt, hogy ez az arány mennyire magas érzékelteti, hogy akkor lenne elfogadható, ha öt alatt maradna.

Ezen az is csak időlegesen változtatna, ha a BKV megkapná a remélt 30 milliárd forint pótlólagos állami juttatást, ami mindössze egy-másfél évvel odázná el a bankképesség elvesztését – írta a lap.

A megoldás nem lehet más, csak a teljes és strukturális átalakítás, olyan módon, hogy az állam, a főváros és a BKV megfelelő arányban járulna hozzá a működtetéshez. A BKV felelőssége abban áll, hogy végrehajtsák a hatékonyabb működéshez szükséges intézkedéseket, így a kollektív szerződés racionalizálását, a központi létszám 300 fős csökkentését, a hatékonyabb munkaszervezést.

A fővárosnak a paraméterkönyv felülvizsgálata mellett tízmilliárd forinttal kellene javítania a közösségi közlekedés finanszírozásának egyenlegét, az államnak pedig együtt kellene működnie a fővárossal és formálisan is felelősséget kellene vállalnia a finanszírozásért – írta a Napi Gazdaság.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik