Belföld

Kósa: Istenem, muszáj megőrülni?

A Fidesz ügyvezető alelnöke nem sajnálja a magyar gazdaság helyzetével kapcsolatban két hete tett kijelentéseit, ami aztán napokig bizonytalanságban tartotta a pénzpiacokat. Kósa Lajos azt mondja, a véleményét ezután sem titkolja, legfeljebb egyes országok nevét sosem fogja kiejteni a száján. Interjú Debrecen első emberével.

Egy hete azt nyilatkozta egy televíziós műsorban: nem gondolja, hogy a beszéde miatt zuhant a forint. Eközben a nemzetközi elemzők azt mondják, hogy de igen. Miből gondolja, hogy ők tévednek?

Ha azt mondom, hogy az Egyesült Államok elsüllyed az Atlanti-óceánban, ettől ön szerint mindenki eladja a GM-részvényeit? A kijelentések csak akkor hatnak, ha azoknak van valóságalapjuk. Az pedig, hogy az országot tönkretették, a szocialisták felelőssége.

Ön érzékeny nemzetközi helyzetben hasonlította a magyar állapotokat a görögökhöz. Azt mondta „ a görög példa arra ad lehetőséget, hogy Magyarországot sem hagyják majd elsüllyedni, vagyis ezeknek a lépéseknek az árát le fogja nyelni Európa”.

Ez sem így igaz. Amit idéztek, az a Napi Gazdaság internetes oldalának sebtiben leírt változata. Egész pontosan azt mondtam, hogy mindenképpen el kell kerülnünk, hogy annak az országnak a sorsára jussunk, amelynek a neve…most már nem mondom ki, és csak sárgadinnyét fogok enni a nyáron. Őrület. Lassan oda jutunk, hogy ha valaki azt mondja, szereti az olajos halat mexikói módra, az csak BP-ügynök lehet.

Azért annak más a súlya, ha a kormánypárt egy vezető politikusa beszél így.

Ha valaki pontosan elolvassa, hogy mit mondtam, az a következő: ha a Bajnai-kormány – a szocialisták által elfogadott – költségvetésével az új kormány nem csinál valamit, akkor az nem fog kitartani. Ezt az adatok igazolják. Azt mondtam, hogy az új kormány mindenképpen megakadályozza, hogy erre a sorsra jussunk. Hogy van az, hogy Cameron angol miniszterelnök azt mondja, hogy nem egy, hanem kétszámjegyű lesz a hiány, és nem omlik össze a tőzsde? Ellenben, ha a debreceni polgármester azt mondja, hogy rossz helyzetben vagyunk – erre összeomlik a piac. Ne misztifikáljuk a piacok és az elemzők mindenhatóságát! A Fidesz végig a kampányban azt mondta, hogy nem tart ki a költségvetés, ha nem nyúlunk hozzá.

Nem lenne értelme azt mondania, hogy sajnálja?

Pontosan mit sajnáljak? Az elmúlt nyolc év szocialista politikája épp azt bizonyította, hogy nem szabad hazudni, ködösíteni, hogy úgy mondjam, „az igazság minden mozzanatát ki kell bontani”. Úgy is kiderül minden. Ezután sem tud majd senki rávenni arra, hogy ne azt mondjam, amit gondolok, legfeljebb egyes európai országok nevét nem fogom kiejteni soha a számon. Azt azért lehet tudni, hogy a nemzetközi piacok kizárólag a saját pénzügyi hasznukat nézik. Azt is tudjuk, hogy a kormányváltások évében elszalad a hiány. Ezért azok, akik a pénzpiacon a forint shortolására játszanak, kihasználták a helyzetet. Vajon bármilyen komoly elemzőt meglepett az a mondat, hogy a magyar költségvetés nehéz helyzetben van?

A görög hasonlat azért sokakat meglepett.

Görögországgal kapcsolatban pont azt mondtam, hogy el kell kerülnünk az ő helyzetüket. Különben is, ha jól értem, ezentúl csak fetás saláta van, élénk tűz és sárga dinnye. Istenem, muszáj megőrülni, nem lehetne a dolgokat a maguk valójában nézni? Most már a valóság sosem fog számítani? Sosem fogunk kilépni a gyurcsányi árnyékból?

Elbagatellizálhatja, de a tőzsdének nem tett jót, a forintnak nem tett jót, és az euró is négyéves mélypontjára zuhant a dollárhoz képest.

És az euró-dollár viszonylatát a debreceni polgármesterhez igazítják a piacok.

Mi volt az oka annak, hogy Varga Mihály végül azt mondta, hogy a 3,8 százalékos hiánycél tartható?

Mert ez a célkitűzésünk. Nem engedheti meg magának az ország, hogy bemondunk egy nagy hiányt. Nem vagyunk olyan helyzetben.

Amikor látta, hogyan reagál a forint, akkor nem érezte belül, hogy valamit máshogy kellett volna?

Biztos voltam benne, hogy kidurran ez a lufi. Öt nap alatt kidurrant. Tudtam, hogy milyen programra készülünk, ismertem a 29 pontot. Bíztam abban, hogy van egy párt, amelyik azt mondja, amit gondol, ellenzékben és kormányon is, a kampányban és utána is.

Másképp árazta ezt a piac. A befektetők akkor még nem tudták, lesz-e 29 pont, és hogy abban pontosan mi lesz?

Engem nem a piac választott meg, hanem a debreceni emberek. A helyes sorrend az, hogy előbb itthon elmondjuk, mi a helyzet, aztán jön a nemzetközi színtér. Minden tiszteletem az IMF-é, a Világbanké, de Magyarországon a politikusokat a magyar emberek választják.

Ezeket a szervezeteket nem kell figyelembe venni?

A sorrend más. A szocialistáknál előbb jöttek a nemzetközi szervezetek, aztán a magyar választók. Ne csapjuk be a magyar embereket, csak mert a piacok szerint jobb lenne a dolgok elkendőzése!

Azt is mondta, hogy bizonyos, a gazdaságra vonatkozó alkotmányossági szabályok felfüggesztésére is sor kerülhet. Mire gondolt pontosan?

Azt mondtam, hogy olyan intézkedéseket hozunk, amelyek felvethetnek gazdasági alkotmányossági aggályokat. Azt mondtuk például, hogy az államigazgatásban a hatvan napot meghaladó végkielégítés adója a 90 százalékot is meghaladhatja. Nézzük el egyes embereknek, hogy tönkretették az országot, majd húsz-harminc millió forintokkal lelépjenek? Szeretnénk ennek az alkotmányosságát is megteremteni! Az elveink megvalósításában elszántak leszünk.

Nem bánta meg? Mit csinálna most másként?

Egyetlen dolgot. Nem használnék olyan szóviccet, ami magyarul jól hangzik, angolra viszont nem lehet lefordítani, mert értelmetlen. Például görögdinnye.

Elnökség

Orbán Viktor azt mondta, átalakul a Fidesz elnöksége. Hogyan?

Ha egy párt ellenzékben van, akkor a politika centruma maga a pártelnökség. Kormányon a politika centruma a kormány, a frakció és a párt. A munkamegosztást újra kell gondolni, de ez nem jelenti azt, hogy bárki is azon gondolkozik, hogy ne Orbán Viktor legyen a Fidesz elnöke. Az is világos, hogy kormányfőként elsősorban a kormányzati munkával kell foglalkoznia, viszont 1998-ban elkövettük azt a hibát, hogy teljesen kiürítettük a Fideszt és 2002-ben a 11 700 szavazókörből csak 4500-ba jutott pártdelegáltunk.

Azt is megtanultuk, hogy egy kormánypolitika nem szakadhat el a választópolgároktól, és a velük való kapcsolattartásra a pártszervezet a legjobb eszköz. Az önkormányzati választások sem kormányügy, azt a pártnak kell csinálnia. Mint ügyvezető alelnök, ennek én vagyok a felelőse. Jó néhány olyan törvényalkotási terület van, ami kifejezetten nem kormányügy. Ez a hatalmi ágak elválasztásának elvéből következik.

Például?

A választójogi törvény sem kormányügy, azt a parlamentnek kell megcsinálni. Az alkotmány is inkább a parlament előterjesztése. Az sem jó, ha a kormány csinál médiatörvényt. A kettős állampolgárság is nemzeti ügy. Még a pártfinanszírozás struktúrája sem lehet a kormány ügye.

Ez jelképes és technikai munkamegosztás?

Ezek a frakció feladatai, ebbe a kormány csak érintőlegesen szól bele.

Lehet más a Fidesz véleménye, mint a kormányé?

Meg kell teremteni az összhangot, de nem mindegy, ki az előterjesztő.

Változik-e a Fidesz elnökségének az összetétele?

A Fidesz elnökségét a kongresszus választja, a pártelnök nem tudja módosítani. Szándék sincs rá.

Köztársasági elnök

Az államfő személyében nem terveznek túl nagy egyeztetést. Sólyom László köztársasági elnök úr megbízatása augusztus elején lejár. A Fidesz június 25-én teszi meg javaslatát, június 29-én pedig szavaznak is a köztársasági elnök személyéről. Miért nincs szélesebb egyeztetés?

Úgy tapasztalom, hogy már egy hónapja zajlanak egyeztetések, felvetések a társadalomban, a közéletben a következő köztársasági elnök személyéről.

Kérdés, hogy a Fidesz figyelembe veszi-e ezeket. A párton belül azért egyeztetnek a jelöltről? Hány név van a kalapban?

Hat jelölt neve merült fel az elnökségben, de el szeretnénk hívni a frakcióba Balogh Andrást is, az MSZP jelöltjét. Egyébként ezzel a kérdéssel keveset foglalkoztunk, eddig mindent vitt a választójogi törvény és a gazdasági akcióterv. Éjt nappallá téve dolgozunk. Így születhetett meg a kettős állampolgárság is, melynek ügyében szlovák barátaink mintha visszakoznának. Nem lett diplomáciai konfliktus.

Azért volt konfliktus! Nem is kicsi.

Csak egy szomszédunkkal, ráadásul a választási kampány kellős közepén alighanem a reakció várható volt. De fordulat állt be Szlovákiában is, Fico győzött ugyan, de nem tud kormányt alakítani, ami pedig a legfontosabb, kiesett a hatalomból a magyarellenes rasszista párt. Olyan még nem fordult elő Trianon óta, hogy a szomszédaink közül csak egy tiltakozott volna egy ilyen horderejű kérdésben.

A választás megvolt Szlovákiában. A magyarok ügye érzékeny pont, kiesett az MKP. Miért nem várt a Fidesz a kettős állampolgárságról szóló törvény megszavazásával?

Ahány szomszédunk, annyi belső nyűgje, baja van. Nincs ideális időpont. Ha gyereket akarsz szülni, légy fatalista, ne számolgass, hanem szülj!

Pár napja szavazta meg az Országgyűlés az önkormányzati törvénymódosítást…

Az önkormányzati és a választási törvényben égbekiáltó hibák voltak és vannak! Ezeket most igyekszünk kijavítani. Van település, ahol nem is szavazhatnának az emberek az országgyűlési választásokon. Választójogilag nem léteznek. Bocskaikert például a törvény ’93-as elfogadása után lett önálló település.

A kopogtatócédula-gyűjtési idő 35 napról 9 napra rövidítésével csak a jól szervezett pártoknak lesz esélyük. Ez nem sérti a demokrácia szabályait?

Nem 9 nap, hanem 18. Nagy különbség. Az önkormányzati választások esetén egészen minimális az összegyűjtendő ajánlószelvények száma. Aki mondjuk 3000 választópolgárból 150 embert sem tud megszólítani, az hogyan akarja képviselni az embereket? Az országgyűlési választásokon mások az arányok. Az eljárási törvényből olyan abszurditásokat vettünk ki, mint például az, hogy kb. 38 ezer ember nem gyakorolhatta jogszerűen a szavazati jogát.

Hogy érti ezt? Kikre gondol?

Mintegy 38-40 ezer olyan ember van Magyarországon, aki nem hajléktalan, de önhibáján kívül elvesztette az állandó lakcímét. Például mert elvált és nem neki ítélte a bíróság az addig közös lakást. Ők eddig nem tudtak jogszerűen szavazni.

Negyven százalékkal kevesebb önkormányzati képviselő lesz az őszi választások után. Milyen következményei lesznek még a törvénymódosításnak? Miért akartak még törvényt módosítani?

Az alpolgármesterek jogállása miatt. Eddig ugyanis gyakorlatilag nem lehetett őket elmozdítani a helyükről, annyira bonyolult a rendszer. Igaza volt Demszky Gábornak, amikor azt mondta, ő nem tudja leváltani Hagyó Miklóst. Mert nem a munkáltatója. Ezután, ha ilyen Hagyó-ügy lesz, a polgármester kezdeményezheti és a testület eltávolíthatja az alpolgármestert.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik