Az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) közleménye szerint az előzetes statisztikai adatok alapján a 2009-ben bekövetkezett személyi sérüléses balesetek száma 7,12 százalékkal (19 174 – 17 808) csökkent 2008-hoz képest.
Ezen belül a halálos kimenetelű balesetek száma 16,07 százalékkal (890 – 747), a súlyos sérüléses baleseteké 10,24 százalékkal (6170 – 5538), a könnyű sérüléses baleseteké pedig 4,88 százalékkal (12 114 – 11 523) csökkent. A 2008. év adataihoz képest 996-ról 817-re csökkent a közlekedési balesetben meghaltak száma, ez 17,97 százalékos javulást jelent.
Bevált a zéró tolerancia
A zéró tolerancia elvének alkalmazása, a jogszabályi változások és a közúti ellenőrzések együttese kedvező hatással volt az ittasan okozott balesetek számának alakulására, ez az előző év adataihoz képest visszaesett (2342 – 2149). Az adatok így 8,24 százalékos javulást mutatnak, az összbaleseti számok változását is figyelembe véve az ittasan okozott balesetek aránya 12,21 százalékról 12,07 százalékra csökkent.
A zéró tolerancia bevezetése óta a rendőrök év végéig összesen 15 840 vezetői engedélyt vettek el a helyszínen.
A gyorshajtás vezette a toplistát
A közlemény szerint a balesetek okait tekintve megállapítható, hogy az előző évekhez képest nem történt lényeges változás. Tavaly a leggyakoribb baleseti ok az volt, hogy a közlekedésben helytelenül választották meg a sebességet (27 százalék), nem adták meg az elsőbbséget (24 százalék), illetve nem tartották be a kanyarodás szabályait (14 százalék).
A baleseteket okozók csoportjait illetően a 2009. év adatait tekintve a korábbi helyzethez képest nincs jelentős változás. A járművezetők 94 százalékban okozói a baleseteknek. Ezen belül 63 százalékban a személygépkocsik, 19 százalékban a kétkerekű járművek (motorkerékpárok és segédmotoros kerékpárok vezetői, valamint a kerékpárosok), 9 százalékban a teherszállító járművek, 1 százalékban autóbuszok és 2 százalékban egyéb járművek vezetői okozzák a baleseteket, míg a gyalogosan balesetet okozók aránya 6 százalék.
Az ORFK szerint összességében kijelenthető, hogy a 2009. év rendkívül sikeres esztendő volt Magyarország közlekedésbiztonságában, a tavalyi eredmények – különösen a sikeres 2008. esztendő után – jelentősek. Az adatok ugyanis azt mutatják, hogy a halálos áldozatok számában tervezett 30 százalékos csökkenést már 2009-ben sikerült elérni.