Nem árulják el a parlamenti pártok, hogy mennyit költenek az európai parlamenti választások kampányára. A magyar törvényhozásban ma képviselettel rendelkező pártok mindegyikére jellemző, hogy érdemben nem adnak választ a korteskedés részleteiről szóló kérdésekre. A parlamenti erők így megelőzik azt, hogy külső szereplők (akár a különféle sajtótermékek) számításokat készíthessenek a kampány költségeiről. Ilyen számítgatásokra azért van szükség, mert ezek a pártok nem válaszoltak hitelesen a kampányköltségeiket firtató kérdésekre sem.
Fontosak a részletek: a Fidesz és az MDF arra hivatkozott, hogy nem is lesz olyan rendezvényük, amelynek a részletei felől érdeklődtünk. Az MSZP sajtósai furcsállták, hogy több médium ugyanazokat a kérdéseket teszi fel, ezt pedig a párt stratégiájának feltérképezésére irányuló szándéknak tulajdonították. Szerintük a teljes válasszal ártanának a saját pártjuknak és használnának más pártoknak. Az SZDSZ munkatársai kiemelték, hogy „a kampánykiadások nem felesleges pénzkidobást jelentenek.” A parlamenti erők azt ígérik, hogy a kampány után készek a tájékoztatásra. Meglátjuk. Nyílt volt a jelenleg parlamenten kívüli Jobbik és a Lehet Más Politika szervezete.
A pártok pénzügyeinek átláthatóvá tétele, a kampányfinanszírozás részleteinek megismerése és széles körben történő bemutatása a célja a Borsnak, a Figyelőnek, a FigyelőNetnek, a Hírszerzőnek, a Kreatívnak, az m1 Szempont című magazinjának, az Origonak, a Pannon Lapok Társaságának. Az együttműködést a Freedom House és a Transparency International kezdeményezte, az eddigi írásokat a kepmutatas.hu-n olvashatják.
(Fotó: MTI)
Az együttműködő tömegtájékoztatási eszközök megerősítik: – a pártok a parlamenti demokrácia alapintézményei; – működésük, például a kampányolás döntő fontosságú az állampolgárok számára; – döntő fontosságú az is, hogy az állampolgárok számára világos legyen, honnan származó pénzből és mennyit költenek a pártok. Nem állítjuk, hogy a kampányok költségei felesleges kiadások, ellenben állítjuk, hogy adott pártok nem hajlandóak pontos felvilágosítást nyújtani a javukra felhasznált pénzek eredetéről. Semmi okunk arra, hogy az idevágó kérdéseinkre adott kioktató, információ nélküli válaszokat elfogadjuk.
Legyen vége annak a korszaknak, amelyben puszta lózung a pártfinanszírozás tisztázása!
—-A pártok válaszai a kampányzáró rendezvényük részleteit firtató kérdésekre—-
Az FN valamennyi, az EP-választáson listát indító pártnak feltette ugyanazokat, a kampányzáró rendezvényre vonatkozó kérdéseket, ám csak hatuktól kaptunk választ, az MFC Roma Összefogástól, illetve a Magyar Kommunista Munkáspárttól nem.
A Fidesz egysoros válaszában arról tájékoztatta szerkesztőségünket, hogy nem lesz kampányzáró rendezvényük.
Az SZDSZ-től szintén azt a választ kaptuk, hogy a takarékosság jegyében nem lesz ilyen rendezvényük. „A liberálisok az országot járják, és fórumokon, liberális klubokban, sajtótájékoztatókon közvetlenül igyekeznek megszólítani a szabad, demokrata szavazókat. Ezen rendezvényeknek nincs külön költsége” – írta az SZDSZ sajtófőnöket.
Az MDF Sajtótól azt a tájékoztatást kaptuk, hogy a párt kampányzárója szervezés alatt van, de nem terveznek – mint fogalmaztak – „giga – kampányzárót”. „Nem lesz külső hangosítás, színpadbérlet, kordonos rendezvény. Nem lesz büfé, sörsátor, biztonsági személyzet, és rendőrségi szolgáltatást sem igénylünk” – áll a válaszban. A végső döntés után viszont állnak a sajtó rendelkezésére.
Az MSZP Sajtóosztálya kiemelte: „a szocialista párt nagyra értékeli, hogy a magyar sajtó egy része egyeztetett kérdések formájában kíván tenni a hazai kampányfinanszírozás átláthatóvá tételéért”. Hozzátették: ugyanezt szolgálja az MSZP javaslata a pártfinanszírozás átalakításáról, mint ismert, javaslatunk a Fidesz ellenállása miatt nem vált törvénnyé.
„Ugyanakkor immár másodszor tapasztaljuk, hogy olyan egyeztetett kérdéseket kapunk több orgánumtól, amelyekre a kampány vége előtti válaszadás alkalmat adna a párt politikai és kampánystratégiájának teljes feltérképezésére. Ez pedig – azt hisszük, akceptálható módon – a pártnak árt, a riválisoknak használ. A kérdések egy másik köre a politikai kampány menetében egész egyszerűen megválaszolhatatlan. A rendezvényeinket például gördülő tervezésben szervezzük, vagyis az eseménynaptár folyamatosan változik, a politikai helyzet és a helyi aktivitás függvényében” – közölték lapunk kérdéseire.
Levelük végén hangsúlyozták: az MSZP partnere a sajtónak a kampányfinanszírozás tisztázásában. „Azonban a kampány politikai és marketing stratégiájának feltárására alkalmas kérdéseket csak június 8-át követően áll módunkban megválaszolni” – zárták válaszukat.
A Jobbik és az LMP válaszolt
A Jobbik és a Lehet Más a Politika (LMP) viszont érdemben válaszolt a feltett kérdésekre. A Jobbik sajtóreferense által küldött válaszok a következők:
Mikor és hol lesz a legközelebbi EP kampány rendezvényük?
Több mint négyszáz helyszínre kiterjedő, Tavaszi Hadjárat elnevezésű országjárásunk befejezéseként kerül megrendezésre a Jobbik Magyarországért Mozgalom kampányzáró rendezvénye, mely egyben a párt központi Trianon-megemlékezése is lesz. A rendezvény Budapesten a Vörösmarty téren június negyedikén 18 órakor kezdődik.
Mekkora a célközönség?/Hány ember részvételére számítanak?
Körülbelül 2-3 ezer emberre számítunk, ennél többre azért nem, mert a Jobbik-alapszervezetek legalább száz másik helyszínen is trianoni megemlékezést tartanak aznap.
Hol lesz a rendezvény?
Budapesten a Vörösmarty téren.
Szükség van-e területfoglalási engedélyre az önkormányzattól?
Önkormányzati hozzájárulásra csak a háromnapos majális esetében volt szükség, akkor meg is kaptuk. A választási gyűlést elvileg még a rendőrségen sem kell bejelenteni, hiszen kampányidőszak van. Mi a BRFK-val mégis egyeztetünk.
Hogy hirdetik a rendezvényt? (És mióta?)
A héten kezdjük el hirdetni a rendezvényt interneten (nem fizetett hirdetésként), SMS-ben és sajtóközlemények által.
Kitől rendelik a hangosítást?
Egy magánvállalkozótól, aki a legtöbb jobbikos rendezvény hangosítását biztosítja számunkra.
Mekkora színpadot bérelnek, és kitől?
A színpadot ugyanattól a vállalkozótól béreljük majd, a mérete előreláthatólag 4×6 méteres lesz.
Lesznek-e kordonok a rendezvény vagy a színpad körül?
Mi nem tervezünk kordonozást, de a rendőrség ezt magától, kérés nélkül, pontosabban ellenkező kérés ellenére is megteszi a jobbikos rendezvényeken, erre inkább ők tudnak választ adni, és hogy ki érdekelt a kordonok leszállításában.
Állítanak-e sátrat/sátrakat a rendezvénynek? Vagy a helyszínen? (Büfének, a VIP vendégeknek, fórumnak, stb.)
Sátrat nem állítunk, büfét nem telepítünk, mivel a kampányzáró rendezvényünk időtartama mindössze másfél órás lesz.
Lesz-e büfé, sörsátor, stb? Ha igen, mekkora jutalékért adják oda az üzemeltetési jogot? Lesz-e VIP fogyasztás? Mekkora nagyságrendben?
Sem büfé, sem sörsátor nem lesz, mivel a Jobbik nem hasán és torkán keresztül akarja meggyőzni a magyar embereket a pártra való szavazásra, hanem a programja és az észérvek alapján.
Hány fős biztonsági személyzetet alkalmaznak? Kitől?
Hivatalos biztonsági személyzet nem lesz, 30 jobbikos aktivista fog ügyelni rendezőként a program zavartalanságára.
Kérnek-e a rendőrségtől valamilyen külön szolgáltatást?
Ellenkezőleg, sőt Budapesten egyenesen azt kérjük, hogy ne is legyenek jelen, s akkor biztonságosabbnak éreznénk a helyzetet.
Hány mobilvécét bérelnek? Kitől?
Mobilvécét nem bérelünk, mivel nem egész napos a Jobbik kampányzárója, hanem csak másfél órás.
Mik a terület előzetes (pl. ott parkoló autók elszállíttatása) és utólagos megtisztításának költségei?
A Vörösmarty térről lévén szó ilyen problémák és utólagos költségek nem merülhetnek fel, magunk szoktuk a kevés szemetet összeszedni.
Az LMP válaszai
A Lehet Más a Politika kampányfőnökének válaszai pedig a következők:
Mekkora a célközönség?/Hány ember részvételére számítanak?
1000-2000 embert várunk
Hol lesz a rendezvény?
A Corvin tetőn, Budapesten
Szükség van-e területfoglalási engedélyre az önkormányzattól?
Nincs
Hogy hirdetik a rendezvényt? (És mióta?)
Még nem hirdetjük, remélhetőleg jövő héten el tudjuk kezdeni. Elsősorban az interneten, és pénz hiányában egyeztetünk még minimális mennyiségű szórólapról és plakátról. Reméljük meg jelenik a programmagazinokban (szintén anyagiak kérdése). Emellett PR megjelenéseket tervezünk genrálni.
Kitől rendelik a hangosítást?
A helyszínen adott a hangosítás
Mekkora színpadot bérelnek, és kitől?
Szintén a helyszínen adott
Lesznek-e kordonok a rendezvény, vagy a színpad körül?
Nem
Állítanak-e sátrat(ka)t a helyszínen? (Pl. VIP büfének, VIP tartózkodónak, beszélgető fórumnak, stb.)
Nem
Lesz-e büfé, sörsátor, stb? Ha igen, mekkora jutalékért adják oda az üzemeltetési jogot? Lesz-e VIP fogyasztás? Mekkora nagyságrendben?
A Corvintető üzemelteti a pultokat, és övék a bevétel is. VIP fogyasztás nincs.
Hány fős biztonsági személyzetet alkalmaznak? Kitől?
A helyszín biztosítja.
Kérnek-e a rendőrségtől valamilyen külön szolgáltatást?
Nem
Hány mobilvécét bérelnek? Kitől?
Nem bérlünk, a helyszínen van vécé
Mik a terület előzetes (pl. ott parkoló autók elszállíttatása) és utólagos megtisztításának költségei?
Ilyen jellegű költség nincs.