Belföld

Normalizálódik a vasúti forgalom

A MÁV szerint példás gyorsasággal áll helyre a vasúti forgalom, miután a VDSZSZ felfüggesztette munkabeszüntetését. Kedd délutánra mintegy 80 százalékban normalizálódhat a helyzet, az összes vonat - különösen a nemzetközi járatok - menetrend szerinti közlekedése csak szerdára állhat helyre. A Volánbusz mentesítő járatai az ünnepek alatt is közlekednek.

Kavalecz Imre, a MÁV sajtófőnöke közölte: a vasutasok folyamatosan és fokozatosan indítják az InterCity vonatokat és a távolsági gyorsvonatokat. Az utasok kedden napközben az elővárosi vonatok legtöbbjével már elérhetik úticéljaikat, és az IC-vonatokra kedden nem kötelező helyjegyet váltani.

A Volánbusz Zrt. kedden közölte: a MÁV-sztrájk felfüggesztése ellenére december 23-án és 24-én is közlekedteti mentesítő járatait. A Volánbusz Zrt. és alvállalkozói által üzemeltetett járatokon az érvényes MÁV bérlettel, MÁV-Start Klub kártyával, vagy utazásra jogosító MÁV személyzeti (családtagi) igazolvánnyal rendelkező utasok bérletük, igazolványuk felmutatása mellett, díjfizetés nélkül december 23-án 24.00 óráig utazhatnak.

A MÁV-START a közelgő ünnepek és a megnövekedett utasforgalmi igények biztosításának érdekében módosított menetrend szerint közlekedteti a vonatokat 2008. december 24. és 2009. január 5. között. A vonatok december 24-én szombati, december 25. és december 27. között, valamint január első három napján ünnepnapi menetrend szerint közlekednek Az év utolsó napján a pénteken szokásos menetrend lesz érvényben.

Az utazóközönség nehezen viselte

Gaskó István, a VDSZSZ elnöke a felfüggesztés bejelentésekor hangsúlyozta: a szakszervezet a békességet és a kompromisszumot keresi, és nem teheti meg, hogy az utóbbi napokban elhangzott kormánynyilatkozatok után bosszúból fenntartsa azt a helyzetet, amit az utazóközönség már nagyon nehezen visel, ezért döntöttek úgy, hogy december 22-én 24 órától felfüggesztik a sztrájkot.

A szakszervezet 2008. február 1-jén hirdette meg határozatlan idejű, úgynevezett gördülősztrájkját, amely bármikor felfüggeszthető és újraindítható. Azóta február 1-jén, február 4-7 között, február 25-én, április 7-én, valamint július 15-én sztrájkoltak.

Pénzt és új menetrendet akarnak

A VDSZSZ egyik fő követelése, hogy minden vasutas kapjon nettó 250 ezer forintot a MÁV Cargo privatizációs bevételéből, ami a 102,5 milliárd forintból 8 milliárd forintot tenne ki. A szakszervezet továbbá – a megajánlott 6,9 százalékos bérfejlesztés mellett – 10 százalékos többlet-bérfejlesztést kér a kiszervezett MÁV-társaságok dolgozói számára a MÁV-START Zrt., a MÁV-Trakció Zrt., illetve a MÁV-Gépészet Zrt. munkavállalóinak. Utóbb ez kiegészült a december 14-én életbe lépett új menetrend visszavonásával, mivel az szerintük ellehetetleníti a személyszállítást.

A MÁV-társaságok jogszerűtlennek és közgazdaságilag megalapozatlannak tartják a követeléseket. A MÁV Zrt. álláspontja szerint a privatizációs törvény nem teszi lehetővé a más társaságokban dolgozók számára a kedvezményes tulajdonszerzést, így azt csak a MÁV Cargo dolgozóinak ajánlották fel a részvények 5 százaléka erejéig.

A MÁV-csoport tavalyi vesztesége 12 milliárd 471 millió forint volt, idén 18 milliárd 201 millió forintos nyereségre számítanak.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik