Belföld

Bénul a vasút

Terjed a VDSZSZ sztrájkja, már az egész országban bizonytalan a vasúti közlekedés; Budapesten a Déli és a Keleti pályaudvar nem üzemel. A sztrájk támogatottsága vasárnap alacsony volt, a MÁV szerint a vonatok többsége teljes útvonalán közlekedett. A MÁV első embere közölte: amíg posztján van, nem enged Gaskóéknak.

Budapest Déli pályaudvaron a forgalomirányító és a tolatási műveletekben dolgozók munkabeszüntetése miatt nincs vonatközlekedés, a vonatok a Kelenföldi pályaudvarra érkeznek és onnan indulnak. A Keleti nem indít és nem fogad vonatokat a kocsivizsgálók sztrájkja miatt, Kőbánya felsőn is sztrájkolnak a forgalomirányítók, ezért nincs vonatközlekedés. Rákoshegyen a munkabeszüntetés akadályozza az újszászi vonatok közlekedését. Az esztergomi vonatok közlekednek.

Székesfehérvár, Pusztaszabolcs állomáson nem sztrájkolnak, Veresegyház térségében sztrájkolnak. Apcnál és Dunaújvárosnál sztrájkolnak, a Budapest-Vác vonalon egy-egy vonat jár csak. Siófokon a forgalmiak sztrájkolnak, Pécsen a jegyvizsgálók miatt nincs közlekedés, Kaposvár nem fogad és nem indít vonatokat a forgalomirányítók miatt. Szombathelyen ugyanez a helyzet, Celldömölkön négy ember sztrájkol, oda sem érkezhetnek vonatok, Zalegerszegen pedig a jegyvizsgálók sztrájkja miatt nincs vonatközlekedés.

Szegeden sztrájkolnak a forgalomirányításban részt vevők, viszont Szolnokon most nincs sztrájk – dolgoznak, ahogy Cegléden is. Debrecen térségében, Nyíregyháza, Mátészalka, Püspökladány forgalmát megbénítja a Start munkatársak munkabeszüntetése. Miskolc egész területén a kocsivizsgálók sztrájkolnak, a térségben Bz-motorvonatok járnak. A miskolci pályaudvar azonban már fogad és indít vonatokat. A Miskolc-Hidasnémeti vasútvonalon, ahogyan egész nap, este is szünetel a vasúti közlekedés, Sátoraljaújhelynél közlekedik vonat – közölte az esti műszakváltás után a MÁV.

Már országos a sztrájk

Kiterjesztette az egész országra vasárnap 18 órakor a vasutassztrájkot a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) Szolidaritás, a koraesti órától a dunántúli vasutasok is csatlakoztak a munkabeszüntetéshez, így országszerte fennakadásokra kell számítani a vonatközlekedésben.

Busszal jöttek a diákok Nyíregyházáról Pestre (Fotó: MTI) - KÉPGALÉRIA

Busszal jöttek a diákok Nyíregyházáról Pestre (Fotó: MTI) – KÉPGALÉRIA

A VDSZSZ elnöksége értékelte a sztrájkot, és azért terjesztik ki a nyugati országrészre is, mert nagy volt az igény arra, hogy csatlakozzanak a munkabeszüntetéshez. Továbbá a hétfői tárgyalás idejére fokozni kívánják nyomást annak érdekében, hogy a MÁV „kimozduljon” eddigi merev álláspontjából – mondta Gaskó István.

Nem elsöprő a sztrájk támogatottsága

Gaskó István szerint a vasúti közlekedés vasárnap megbénult Kelet-Magyarországon.

Heinczinger István, a vasúttársaság vezérigazgatója vasárnap este ezzel szemben úgy nyilatkozott, hogy a vonatok jelentős része közlekedett, a vidéki nagyvárosok főpályaudvaraira ugyan nem mentek be a szerelvények, de az előtte és mögötte lévőkre igen, köztük pedig buszok szállították az utasokat.

Heinczinger István ismertetése szerint vasárnap nulla órától reggel hét óráig a menetrendben szereplő 504 vonatból 436 teljes útvonalon közlekedett, 13 rövidített útvonalon járt, 68 maradt ki. Vasárnap nulla óra és 12 óra között a menetrendben lévő 1148 vonatból 975 teljes útvonalon közlekedett, 27 részleges útvonalon járt, 173 elmaradt. A tehervonatok – a záhonyi térség kivételével – az egész ország területén közlekedtek.

Kozák Tamás, a MÁV Start Zrt. és Heinczinger István, a MÁV Zrt. vezérigazgatója (Fotó: MTI) - KÉPGALÉRIA

Kozák Tamás, a MÁV Start Zrt. és Heinczinger István, a MÁV Zrt. vezérigazgatója (Fotó: MTI) – KÉPGALÉRIA

A MÁV szerint alacsony, 3,7-18 százalék közötti a VDSZSZ sztrájkjának támogatottsága. Gaskó István szerint annyian vettek részt a sztrájkban, ahányan ezt meg tudták oldani.

Heinczinger István a szakszervezet felvetésére, amely szerint nyilatkoztatják a dolgozókat, elmondta: a munkavállalók a jelenléti ívet írják alá, amely a munkabér elszámolásának dokumentuma.

A MÁV közölte azt is, hogy a sztrájkkal érintett területek Volán társaságai elfogadják a MÁV-START Zrt. által kiszolgáltatott, a sztrájk ideje alatt érvényes vasúti bérleteket, illetve a MÁV tényleges és családtagi arcképes igazolványokat. A Volán társaságok járatai a vasúti bérlettel megegyező viszonylatban vehetők igénybe.

Pénzt kérnek a privatizációból

A szakszervezet azt követően döntött, a már többször felfüggesztett gördülő munkabeszüntetés folytatásáról, hogy továbbra sem született egyezség a munkaadóval folytatott tárgyalásokon.

A VDSZSZ egyik fő követelése, hogy minden vasutas kapjon nettó 250 ezer forintot a MÁV Cargo privatizációs bevételéből. Ezen túl a megajánlott 6,9 százalékos bérfejlesztés mellett 10 százalékos többlet-bérfejlesztést kérnek a kiszervezett MÁV-társaságok dolgozói számára.

A MÁV álláspontja nem változott, nincs jogi alapja a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete követeléseinek, ezek irreálisak – mondta Heinczinger István. A vezérigazgató közölte, hogy a MÁV Cargót a privatizációs törvény szabályai alapján értékesítették, amely szerint csak a privatizált társaság munkavállalói részesülhetnek részvényjuttatásban. Amíg ő vezeti a MÁV-ot, a vasúttársaság álláspontja nem fog megváltozni – mondta a menedzser.

A MÁV-csoport 36 991 munkavállalójából 9400 tagja a VDSZSZ-nek.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik