Belföld

Fele országunkban indul a vasutassztrájk

Éjféltől határozatlan ideig folytatódik a vasutassztrájk, egyelőre a keleti országrészben - jelentette be Gaskó István, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének (VDSZSZ) elnöke.

A szakszervezeti vezető elmondta, hogy a februárban megkezdett és már többször
felfüggesztett sztrájk egyelőre az ország Dunától keletre fekvő területeit
érinti, kivétel ez alól a főváros és Pest megye. Pest megyében ugyan nem lesz
sztrájk, de Cegléden – sztrájk-technikai okok miatt – igen. A sztrájk
megegyezés hiányában továbbgördülhet, illetve – az elnökség tervei szerint –
összehangolják az egyéb ágazatokban folyó tiltakozásokkal és
munkabeszüntetésekkel.

Elhangzott azonban az is, nem tudják garantálni, hogy nem
csatlakoznak a sztrájkhoz a munkavállalók a nyugati országrészben is. Gaskó
István hangsúlyozta, eredeti követeléseik mellett azt várják a MÁV-tól, hogy
vonja vissza a a vasárnap életbe lépő új menetrendet, mert az sem az utasoknak,
sem a dolgozóknak nem felel meg.


A Máv Cargóból akarnak fejenként negyedmilliót

Az elnök emlékeztetett: továbbra is követelik, hogy minden
vasutas kapjon 250 ezer forintot a MÁV Cargo 102,5 milliárd forintos
privatizációs bevételéből, ez mintegy 8 milliárd forintot tenne ki, illetve
visszamenőleg 10 százalék kiszervezési pótlékért harcolnak a MÁV-ból kikerült
leányvállalatok dolgozóinak. A MÁV-társaságok korábban több alkalommal is
kijelentették, hogy a VDSZSZ követelései jogszerűtlennek és közgazdaságilag
megalapozatlanok.

Bárány Balázs Péter, a VDSZSZ alelnöke, aki szintén jelen
volt a sajtótájékoztatón, szólt arról, hogy értesüléseik szerint a MÁV
negyvenezer forintos fizetést helyezett kilátásba azoknak a munkavállalóknak,
akik nem vesznek részt a sztrájkban.

Az elmúlt 11 hónapban a vasúttársaság és a szakszervezet
mintegy hatvan alkalommal egyeztetett; a február elején kezdődött
munkabeszüntetést többször is felfüggesztették, legutóbb július 14-én. A MÁV és
a VDSZSZ legközelebb hétfőn ülnek újra tárgyalóasztalhoz.


Az utasokkal szúrnak ki

Kavalecz Imre, a MÁV szóvivője szombati reagálásában közölte: a VDSZSZ a mostani munkabeszüntetéssel ismét lehetetlen helyzetbe hozza az utasokat, főleg ilyenkor, amikor ezüstvasárnapon – sokan szeretnék igénybe venni a vonatokat.
A vasúttársaság értesíti az utasokat, hogy a sztrájk ideje alatt a vasútvonalakon járat-kimaradásokra, útvonal-rövidülésekre kell számítani, a vonatok közlekedése ebben az időszakban kiszámíthatatlan lesz.

Közölte: a vasúttársaság központi irányítói ugyanakkor készen állnak arra, hogy a vonatközlekedést operatív módon irányítsák.
A MÁV a pályaudvarokon tájékoztatja az utasokat, de a munkabeszüntetés miatt a jegykiadás is bizonytalan lesz. Emiatt az utasok a vonatokon pótdíj nélkül is jegyet válthatnak – áll a közleményben.

Kavalecz Imre az MTI-nek cáfolta, hogy a MÁV negyvenezer forintos fizetést helyezett volna kilátásba azoknak a munkavállalóknak, akik nem vesznek részt a sztrájkban. Ilyenről szó sincs – hangsúlyozta.

A MÁV nem enged

A szóvivő szerint továbbra sem áll módjában teljesíteni a MÁV Zrt.-nek a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének (VDSZSZ) követeléseit. A MÁV Cargo Zrt. eladásából befolyt összeget a tulajdonosi döntés, illetve jóváhagyás után a magyar vasút fejlesztésére, a szolgáltatások minőségi javítására, tőkepótlásra és a kedvezőtlen hitelek törlesztésére fordítja a MÁV.

Kavalecz Imre hangsúlyozta: a MÁV Csoport nem enged, nem engedhet a szakszervezet alaptalan követelésének, mert a vasúti társaságoknak minden egyes forintra szükségük van. Véleményük szerint irreális az a követelés, miszerint a MÁV Cargo privatizációjából befolyt összegből a MÁV Csoportnál dolgozó 35 ezer munkavállaló kapjon fejenként nettó 250 ezer fontot. Ez a követelés jogi és gazdasági értelemben is jogszabályba ütközik, ezért teljesíthetetlen.

A vasúttársaságok az utasok és a fuvaroztató partnerek érdekében ragaszkodnak álláspontjukhoz: a sztrájk ideje alatt is a megfelelő vonatmennyiség biztosítja a minimális szolgáltatást, a közszolgáltatási feladatokat szolgáltatói felelősséggel csak ilyen formában tudják biztosítani.

A MÁV álláspontja szerint az iskolába és munkába járás biztosítása az alapvető társadalmi közszükségletek körébe tartozik, vagyis a még elégséges szolgáltatásoknak erre ki kell terjednie. Ez csak a MÁV által javasolt vonatmennyiséggel elégíthető ki, amit a VDSZSZ most sem fogadott el.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik