Belföld

Az úttestre vonul a kritikus tömeg

Hétfő este nem lezárt utakon, hanem a forgalomban kerekezve demonstrál a Critical Mass. Budapesten egy év alatt megduplázódott a kerékpárosok száma, akik egyelőre – megfelelő bicikliutak híján – kénytelenek az úttesten osztozni az autósokkal.

A szokásostól eltérő keretek közt zajlik a hétfői Critical Mass kerékpáros felvonulás Budapesten. A résztvevők este fél hétkor indulnak a Hősök teréről, és az Andrássy út kivételével forgalomkorlátozás nélkül, az úttesten közlekedve jutnak el a Moszkva térig, szabadon választott útvonalakon. A célállomáson este 8-kor közös bringaemeléssel ünneplik meg, hogy épségben átértek.

A fokozott veszély miatt a szervezők mindenkinek a lelkére kötik, hogy megfelelő világítás és védőfelszerelés nélkül el se induljanak otthonról, a 12 éven aluliakat pedig inkább hagyják ki a buliból. Emellett 200 rendőr segíti majd a közlekedést a frekventáltabb útvonalakon és csomópontoknál.

Biciklis bumm a fővárosban

A sajátos megoldást inkább a kényszer szülte, mint a szervezők kreativitása: a tervezésnél ugyanis azzal a problémával szembesültek, hogy a jelenlegi felújítások, elterelések miatt lehetetlen olyan útvonalat találni, amelynek lezárása ne bénítaná meg teljesen a várost – mondta lapunknak Kürti Gábor, a Critical Mass egyik alapítója. Ezért döntöttek úgy, hogy a felvonulás résztvevőit összeeresztik az esti csúcsforgalommal, egyúttal arra is felhívják a figyelmet, hogy a kerékpárosoknak az úttesten a helyük.

A demonstráció elsődleges célja nem az, hogy a kerékpározást mint közlekedési alternatívát népszerűsítse. Ez ugyanis már sikerült, olyannyira, hogy Budapesten az elmúlt év során megduplázódott a bringások száma. Megfelelő bicikliúthálózat híján azonban sokan a járdát választják az úttest helyett, a legtöbbször szabálytalanul – magyarázza Kürti Gábor.

Bicikliskultúra út nélkül

Nem árt tudni, hogy a járdán legfeljebb 10 km/h-val andaloghatnak a biciklisek, és csak akkor, ha a párhuzamos úttesten való közlekedés objektív akadályba ütközik; a forgalomtól való félelem sajnos nem ilyen.

Legyen ön is fn tudósító!

Ön is ott lesz a biciklis-felvonuláson? Vagy épp a dugóban araszolva kerülgeti a kerekezőket? Van egy képe, története a Critical Mass-ról? Töltse fel a FigyelőNet Tudósítójába!

Bár az igény szemlátomást megvan egy biciklibarát, ezért élhetőbb környezetre, a főváros vajmi keveset tesz ennek kiszolgálására. A bringakultúra bámulatos felfutását nem követte a bicikliúthálózat, a kerékpártárolók és egyéb infrastruktúra fejlesztése. Erre az ellentmondásra szeretnék felhívni a figyelmet a Critical Mass szervezői; a demonstráció ennek csak az egyik módszere, emellett közgyűlési felszólalásokkal és lobbitevékenységgel is próbálnak valami előrelépést elérni.
Tőkés Balázs, a Fővárosi Önkormányzat közlekedési ügyosztályának illetékese lapunknak hirtelenjében nem tudott komoly fejleményekről beszámolni ez ügyben.

Az autósokat inzultálni tilos

Paradox jelenség, hogy éppen az Európai Autómentes Nap apropóján lavíroznak majd bringások az autók között. Ráadásul aligha várható visszaesés a gépkocsiforgalomban, tekintve, hogy a főváros – némileg önkényesen – vasárnapra tette a mobilitás egyébként is jelképes megünneplését, hogy a lehető legkevesebb fennakadást okozza – mutat rá Kürti Gábor.

Mindenesetre a Critical Mass szervezői hangsúlyozzák, hogy kerékpárosok és autósok nem ellenfelek, inkább partnerek egy közös ügy, az élhetőbb város elérése érdekében. Más kérdés, hogy ezt hogyan értékelik a volán mögött azok, akik szombat este több ezernyi biciklissel osztoznak majd Budapest utcáin.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik